Bild
Nästa artikel

Storsäljande suv

Tester
Santa Fe har blivit en storsäljare. En kombination av tuff attityd och bekvämlighet är argument som slår.
Så här såg den första generationen av Hyundai Santa Fe ut. Attityd och bekvämlighet lockade många köpare.
Det är nästan omöjligt att inte smutsa ned sig vid öppning av bakluckan.
Inredningen är plastig och det tar en stund innan man har koll på vad alla knappar gör och var de sitter.

Santa Fe blev en stor succé för Hyundai i Sverige när den började säljas 2001. Under en tid var faktiskt bilen den bäst säljande suven i Sverige. Därför är också utbudet av begagnade exemplar förhållandevis stort.


Hyundai Santa Fe fick sin första facelift 2005 och en helt ny bil presenterades 2006. Den fick i sin tur en facelift 2010.


Det går att söka efter flera motoralternativ, trevligast är en 2,7-liters V6 på 173 hk. Tyvärr är den motorn också rätt bränsletörstig och finns endast i kombination med automatlåda. En fyrcylindrig motor på 136 hk eller senare 146 hk är snålare alternativ. Dieselmotorer finns med 113 hk eller 125 hk. Den nyare Santa Fe har 2,2-liters dieselmotor på 150 hk eller 155 hk samt bensin-V6:a på 183 hk.


Santa Fe är personbilslik att köra. Väghållningen är tryggt understyrd och stadig, även om fjädringen är något mjuk. ESP-system kom först med nya versionen 2006.


Fyrhjulsdriften och hög markfrigång gör framkomligheten hygglig på dåliga skogsvägar, men fyrhjulsdriften är ganska enkel och långsam. Santa Fe kan hinna gräva ned sig i leran innan bakhjulen börjar driva på allvar. Någon riktigt bra terrängbil är alltså inte Santa Fe som saknar diffspärr och lågväxel. För dem som använder suven som dragbil rekommenderas V6 med automatlåda, då slipper man problem med slirande koppling. V6.an är också starkare än de mindre fyrcylindriga motorerna som kan upplevas orkeslösa med släpvagn.


Förarplatsen är tydligt utformad, men ger också ett ganska plastigt intryck. Komforten är bra fram, med hög sittposition. Baksätet är lite lågt placerat och äldre exemplar har endast midjebälte på mittplatsen, en klar säkerhetsmiss. Däremot är lastutrymmet klart godkänt. Generation två är större, tystare och har en rymligare kupé. På vissa exemplar finns till och med sju sittplatser.


Det vanligaste felet på Santa Fe har varit glapp i spindellederna. Ett annat problem är kärvande parkeringsbroms, främst på bilar med automatlåda. På äldre bilar bör man också se upp med rostiga bromsrör. En olägenhet är också att kondensvatten kan bildas i bakre ljuddämparen. Det kan leda till startproblem, men det drabbar mest bensinfyran. Hyundai har genom åren åtgärdat flera bilar med dessa problem under garantiåren.


Hyundai har återkallat Santa Fe årsmodellerna 2001-2005 för rost i bakre länkarmar. Kolla med en Hyundaiverkstad så att dessa skyddande förbättringar verkligen är gjorda, det händer alltid att några ägare missat kallelserna. Generellt tycks generation två av Santa Fe hålla högre kvalitet än föregångaren, det gäller inte minst rostskyddet.Kopplingen är alltid viktig att undersöka. Om tidigare ägaren dragit släp kan kopplingen vara sliten.

Dyrt är det också med kamremsbyte, speciellt till V6-motorn. Det kostar cirka 10 000 kr och bör göras så ofta som vid varje 6 000:e mil. Tidigare var intervallen 9 000 mil, men av säkerhetsskäl ska den nu bytas oftare. Rapporter har kommit om att remmen på vissa exemplar har kuggat över i förtid.


Vibrationer i framvagnen är inte helt ovanligt, något som kan bero på obalans i fälgarna. På långmilare kan drivknutar och kulleder också behöva bytas. Se också efter om skrapmärken finns undertill vilket kan tyda på att tidigare ägaren ägnat sig åt hårdare terrängkörning.

Köregenskaper, komfort, driftsäkerhet
Rostskydd äldre bilar

Begpriser

Santa Fé 2,4 146hk, GLS, ACC, 4WD

(GL, Endast AC -8 000) (2,7 V6 173hk, AUT +6 000) (2,0 113hk CRDi +6 000)

År4812
01 - - 38800
02 - - 47000
03 - 6480055200
04 - 7260063000
05932008230071700
06A1021009070080100

Santa Fé 2,7 V6 189hk, Comfort, ACC, AUT, 7pl, 4WD

(GLS, Ej Comfort, 5pl -15 000) (Manuell -15 000) (5pl -10 000) (2,2 155hk CRDi +12 000)

År4812
06B162900146800124800
07171100154600132000
08181100163700140500
09A191900173700149800

Santa Fé 2,7 V6 189hk, Comfort, ACC, AUT, 7pl, 4WD

(Manuell -15 000) (5pl -10 000) (2,4 174hk -15 000)

År4812
09B236800215500187000
10247700225500 -

Ekonomi

ModellV6-052,2 CRDi -07
Pris kr86000174000
Värdeminskning
Skatt, besiktning26805200
Försäkring 72208040
Bränsle2314014140
Reparationer, service mm 75706930
Däck 20002110
Totalt/år5530060100
Totalt/mil 3740

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11629
Katalysator9138
Bromsbelägg fram 1542
Hjullager hö fram2144
Kamrem 7600
Elektronikbox, motor 8135
Koppling 11428
Stötdämpare fram 5282

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare2000
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterV5-052,2 CRDi -07
Längd/bredd, cm450/182468/189
Tj.vikt/maxlast, kg1770/6602000/520
Max släpvikt, kg 23002200
Antal cyl/slagvolym.cm36/26574/2188
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,611,6
Bränsle, l/100 km11,47,3
Effekt, kW/hk127/173110/150

Rostskydd

Skyddet dåligt från början. Viss behandling av vax i huv, lucka och dörrar. Underredet är mer öppet för angrepp, många otätade skarvar och partier som täcks enbart av grundfärg. Slitskyddet är tunt. Mycket bätte skydd från 2006. Bilen behandlad i de flest
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-03-15 08:48

Jag har kört den här (2006), och det är då ingen bil att åka långt i. Trots att det var V6 var den väldigt seg, en omkörning i 100 är ett äventyr. Förbrukningen på långfärd hamnade på 1,25, vilket är en halvliter mer än t.ex. V70 och 9-5 på samma sträcka.

Den ålar sig på vägen, och måste ständigt passas.

Baksätet är en plåga att sitta i, längre än en kvart rekommenderas inte. Bagaget imponerar inte, hur kan en så stor bil vara så trång?

Enda fördelen med den här är att man sitter högt, men det finns betydligt bättre bilar som också har den egenskapen.

#2
Anonym
2012-10-03 16:11

Jag hade en och säger bara - fyrhjulsdrift, när då?? Jag blev stående överallt med ett hjul spinnande och de andra stillastående. Hyundai tyckte att man skulle dra år handbromsen och slira på kopplingen en stund om man ville köra upp för backen där jag bor. Vilken öken... Sedan bytte jag till en gammal Audi 80 Quattro, och vilken skillnad.. Den kan man klättra på väggarna med om man vill. Santa fé:n hade ewn bensinmotor som var bland de tröttaste jag har kört och vändradien är en långtradares. Annars är bilen o.k.

#3
Anonym
2013-01-05 00:55

Problemfritt ägande i tio år! Köpte min Santa Fe 2,4 Exclusive 2003, då var den nio månader gammal och gått 1500 mil. Enda som gått sönder som inte varit slitdel är tändspolarna, och det var en enda gång. Bilen har gått 22.000 mil idag och än så länge ingen rost, till och med fungerar ACC:n klanderfritt ännu! Händer då och då att man blir kallad till märkesverkstad för att kolla typfel, känns som Hyundai tar ansvar för sina fordon lååångt längre än konkurrenterna gör. Vad gäller väghållning, komfort och prestanda så har det varit helt okej. Framför allt var detta extremt mycket bil för pengarna när den kom ut, och har visat sig hålla, samt är attraktiv som beg.bil än idag. Känns fortfarande inte gammal att sitta i eller köra, och den tar sig visst fram i både snö och lättare terräng. Exclusivemodellen har för övrigt diffspärr på bakaxeln som går in vid hjulspinn... Dock blir det ingen ny Santa Fe för mig när det är dags att byta, inte med de priserna de ligger på nuförtiden!

#4
Anonym
2014-04-08 18:50

Vanligt fel på Hyundai från denna tiden är dom börjar varva av sig själv , framförallt när det är varmt ute , och man lägger dom i p läget , och ibland även när man startar dom och lägger dom i växel så kör bilen i väg själv pga att termostaten får fel signaler från motorn när det är varmt ute , händer bara på sommaren men kan bli riktigt farligt när motorn börjar gå på 4000 varv utan att man rör gasen själv . Detta är ett mycket mörkat och farligt fel på Hyundai som borde tas upp mycket mer då är väldigt farligt . Toyota problem blev ju världskända . Ford hade liknande problem med Explorern , men då var det farthållaren , vår hyundai fick ta bort farthållaren då den slog av motorn hela tiden pga nåt fel nånstans . Nej Hyundai är man skeptisk till nu framöver , i alla fall så länge det är en automat .

#5
Anonym
2014-04-14 22:04

Problemfritt ägande kanske, men enbart kamremsbytet kostar ca.1600 kr om året (ca. 10.000 kr / 6 år). De pengarna lägger jag hellre på något annat faktiskt.

#6
top 10 Booters
2015-03-18 11:54

It's actually a nice and useful piece of information. I am satisfied
that you just shared this helpful information with us. Please keep us informed like this.

Thank you for sharing.