Bild
Nästa artikel

Hyllad på besiktningen

Tester
Hyundai Getz är driftsäker, men på många punkter är bilen i övrigt en medelmåtta.
Hyundai Getz är driftsäker och och billig, men är klassens medelmåtta på en del andra punkter.
Förarplatsen är välordnad och tydlig, men plastigt utförd.

Hyundai Getz kom till Sverige under andra halvan av 2002. Getz konkurrerar med en rad kända småbilar som VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris och Citroën C3. Någon modell i den klassen hade Hyundai inte tidigare, Atos är snäppet mindre.


Getz är vanligast som femdörrars halvkombi, men en tredörrars modell har också sålts. Under 2005 kom en facelift med bältespåminnare, ny grill och nya lampor.


Motoralternativen är flera, vanligast är 1,3 liter och 82 hk. Den utgick 2005 till förmån för en 1,4-liters motor på 97hk. En instegsmotor på 1,1 liter och 62 hk (senare 66 hk) samt en 1,6-liters-motor på 105 hk finns också. En 1,5-liters dieselmotor kom 2007, dock utan partikelfilter. Motorn på 1,4-liter och 97 hk gör Getz pigg med skaplig prestanda. Med 1,3-litersmotorn är dock Getz dock betydligt slöare. Som många småbilar är Getz bullrig i högre farter, men ljudnivån är bättre dämpad än i märkets tidigare modeller.

Getz är betydligt trevligare att köra än den vingliga Atosmodellen. Köregenskaperna i Getz är stabila under de flesta förhållanden. Men flera konkurrenter är ännu vassare på den punkten. Särskilt körglad är inte Getz. Antisladdsystemet ESP kom tyvärr inte förrän februari 2006. ESP höjer körsäkerheten rejält, speciellt på hala vintervägar.


Förarplatsen är tydlig och enkelt utförd, utan vare sig några direkta anmärkningar eller några speciella finesser. Men det märks på plasten att det här är en lågprisbil. Komforten fram är skaplig om inte förare eller passagerare är för långa. Baksätet är för storleksklassen ganska rymligt. Bagageutrymmet är litet, som i de flesta småbilar.


Sikten är god, utom snett bakåt. Att strålkastarspolare saknas är dock ett säkerhetsminus. Ett plus är att trepunktsbälte finns på samtliga platser, det har inte alla Hyundai. Säkerhetsmässigt fick Getz fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov, ett bra resultat med tanke på ålder och storlek. Besiktningsresultaten talar klart för Getz. Alla årgångar så här långt noteras för bättre resultat än medelbilen när det gäller modellrelaterade fel. Det ger otviveaktigt ett mycket högt betyg för driftsäkerheten. De ägarrelaterade felen är också färre än för genomsnittsbilen, vilket tyder på att ägarna sköter om sina bilar väl.


Trots att Getz håller hög kvalitet har några problem upptäckts. De tidiga exemplaren hade missljud från bakbromsarna, något som åtgärdades på garantin. Bromsarna fram kan kärva ihop eller vara slitna. Läckande avgassystem har också förekommit.


En del ägare har slirat på kopplingen. Sådana exemplar bör undvikas om inte kopplingen är bytt. Ett byte av lameller kostar uppåt 6000 kr, det är ändå billigare än många andra märken. Enligt Länsförsäkringars skaderapporter har Getz väldigt få maskinskador, alltså haveri på motor och växellåda. Generellt sett bör Getz vara en billig bil att äga, med låga fasta kostnader.


Rostskydd brukar inte vara Hyundais starka sida, men med åren har det blivit bättre. Getz rostskydd är medelmåttligt, med plus för att karossen har få skarvar och dörrarna är bra limmade. Undertill är slitskyddet bra. Minus får dock Getz för bakskärmarnas konstruktion och att balkarna inte är rostskyddsbehandlade.


Andrahandsvärdet på Hyundai brukar inte vara särskilt bra. För att höja efterfrågan har importören infört en ganska generös begagnatgaranti. Den förutsätter dock att bilen köps av en auktoriserad handlare och att den är servad enligt servicebok. Beggarantin gäller upp till 14 000 mil eller 9 år, vilket som inträffar först. En bra elektronikgaranti är också ett köpargument.

Garantier, besiktningsresultat
Bagageutrymme

Begpriser

Getz 1,3 82hk/86hk, GLS, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (1,1 62hk, GL, AC -6 000) (1,6 105hk, GLS +6 000)

År4812
03 - 3920032600
04 - 4340036800
05A555004710040500

Getz 1,4 97hk, Comfort, AC, ESP, 5d

(1,1 66hk, GL, Ej ESP -8 000) (1,6 106hk Sport +6 000) (1,5 88hk CRDi +6 000)

År4812
05B591005020043600
06622005430046200
07671005820049600
08710006210054500
09A7620066800 -

Ekonomi

Modell1,3-05A1,4-07
Pris kr4550062100
Värdeminskning
Skatt, besiktning12001680
Försäkring 52205380
Bränsle1258011970
Reparationer, service mm 60205490
Däck 11801400
Totalt/år3260034300
Totalt/mil 2223

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4838
Katalysator8879
Bromsbelägg fram 1309
Hjullager hö fram2346
Kamrem 3825
Elektronikbox, motor 6051
Koppling 6690
Stötdämpare fram 3898

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare02/02
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,3 -05A1.4 -07
Längd/bredd, cm381/167381/167
Tj.vikt/maxlast, kg1080/4201090/410
Max släpvikt, kg 10001100
Antal cyl/slagvolym.cm34/13414/1341
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,511,2
Bränsle, l/100 km6,25,9
Effekt, kW/hk60/8271/97

Rostskydd

Hyundai har blivit bättre. Bilen har få skarvar och därmed färre rostfällor. Vaxbehandling förekommer i baklucka, dörrar och tröskellådor. Huven är skyddad i framkant och i hörnen. Innerskärmar finns fram, men ej bak. Bakskärmskonstruktionen är inte bra.
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-10 23:18

Vart är alla Atosar som det kryllade utav för 5-6 år sedan?

#2
Anonym
2012-06-26 16:44

Vår andrabil, en 10 år gammal Atos går fortfarande perfekt. Enda felet hittills kom efter 3 veckor när bilen var ny, en krånglande termostat. Sedan har den gått perfekt i 9000 mil. Och sist men inte minst, ingen som helst rost trots att Vi Bilägare generöst tilldelade modellen en 1:a vad beträffar rostskyddet. Förklara det...

#3
Anonym
2013-04-30 22:24

Jag vet vad det hänt med en Atos i alla fall, nämligen den som min fru kör. Den har gått 10 000 mil, inte en enda repartion om man undantar kamremsbyte. Dess utom finns inga rostangrepp trots att Vi Bilägare gav bilen lägsta tänkbara betyg beträffande rostskydd, en etta. Till råga på allt är bilen sällan tvättad, inte servad på märkesverkstad, endast oljebyte var 1000:e mil och då har jag använt Biltemas olja. Visst är det underligt... Jag skrev samma sak i juni 2012 och nu har det gått snart ett år sedan dess.

#4
Anonym
2013-05-17 17:28

de är hos sina ägare
de är för bra att sälja
Mvh. Sven