Bild
Nästa artikel

Doldis till lågpris

Tester
Hyundai Elantra är en mellanklassare till lågpris. Kvaliteten är skaplig, men tyvärr är bilen bullrig.
Elantra är en uddabil i mellanklassen, som kan köpas för fyndpriser.
Förarplatsen är tydlig, men trist utförd.
Bagageutrymmet är normalstort för bilstorleken.

Elantra kom 1991 till Sverige i sitt första utförande. En ny generation kom 1996, då både med fyradörrars kaross och kombi. Hösten 2000 var det dags för en tredje generation. Då fanns Elantra som femdörrars halvkombi eller fyrdörrars sedan.


Två motorer har sålts i Sverige, en pigg tvåliters motor på 139 hk (143 hk från 2004) eller en svagare 1,6-liters motor på 107 hk.


Hyundai Elantra är en lättkörd bil, samspelet mellan motor, växellåda och pedaler är smidigt. Fjädringskomforten är också fin, Elantra rullar behagligt på vägen. Men i en undanmanöver sviker Elantra, chassiet är för vekt och bilen börjar sladda. Något antisladdsystem finns tyvärr inte, vilket skulle behövas.

Förarplatsen är tydlig och korrekt, men också plastigt tråkig. För att lätta upp intrycket lyser instrumenten i blått sken i mörker. Det har Hyundai hämtat från Volkswagen.


Komforten, både i framsäte och baksäte får godkänt. Stolarna är bekväma och baksätet har generöst med knäutrymme. Men att Elantra bullrar i hög fart är en komfortmiss. Bagageutrymmet är normalstort för klassen.


Förra generationen Elantra bedöms som farligare än medelbilen att krocka i, enligt Folksam. Den nyare modellen fick 2001 en trea i krockbetyg av Euro NCAP.


Elantra klarar besiktningen ungefär som medelbilen. Nyare Elantra får anmärkningar på strålkastare och dålig parkeringsbroms. Parkeringsbromsen beror på att ägarna använder den för sällan, då kärvar bromsoken ihop och för bytas. Elantra av älldre modell får dessutom anmärkningar på slitna hjullager, ojämn bromsverkan, slitna bromsledningar och dåliga positionsljus.

Bromsskivorna bak kan rosta ihop om de inte smörjs upp eller används på rätt sätt. Det är inget unikt för Hyundai, många bilar har brister på bromsarna. Men det är också det vanligaste felet på Elantra.


Den förra generationen hade kvalitetsmissar, bland annat slets bakre stötdämpare ut fort. Dessutom rostade balkar undertill. Sprickor i grenröret kan också förekomma, även på den nyare Elantra. Det gäller tvålitersmotorn. Oftast har Hyundai tagit dessa fel som goodwill, annars blir det dyrt, uppåt 10 000 kr kan en sådan reparation kosta.


På några exemplar har drivaxeln fått bytas efter att ABS-lampan börjat lysa. Ofta tar Hyundai detta på förlängd garanti, men annars kostar det cirka 6000 kr för en sida. Kopplingsbyte är också dyrt, kolla så att tidigare ägare inte har slirat med kopplingen. Läckande servoolja kan också förekomma, det kostar runt en tusenlapp att åtgärda.


Rostskyddet på Elantra är bättre än på flera andra Hyundai. Balkar, motorhuv, dörrar och baklucka är rostbehandlade. Plasttank är också ett plus. Däremot blev det minus för skärmkanterna bak som kan bli en rostfälla på sikt, liksom fjäderbensfästena fram.


Generösa begagnatgarantier gäller hos Hyundaihandlarna, upp till 14 000 mil eller nio år, vilket som inträffar först. En elektronikgaranti är också ett bra köpargument som talar för att bilen håller ihop skapligt kvalitetsmässigt.


Andrahandsvärdet på Elantra är svagt, det öpnnar för fyndpriser.

Baksäte, 2-litersmotorn
Buller, köregenskaper

Begpriser

Elantra 1,6 107hk, GLS, AC, 5d

(Ej AC -4 000) (4d =0, -02) (5d =0, 03-) (1,6 107hk -3 000, 03-) (2,0 139hk +4 000, -02)

År4812
00 - - 19900
01 - - 23100
02 - - 26000
03 - 4070032500
04A - 4470036500

Ekonomi

Modell1,6 04A2,0-04A
Pris kr3660039600
Värdeminskning
Skatt, besiktning21602160
Försäkring 56406460
Bränsle1502016640
Reparationer, service mm 62906290
Däck 16201620
Totalt/år3590038700
Totalt/mil 2426

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5058
Katalysator9945
Bromsbelägg fram 1024
Hjullager hö fram1731
Kamrem 2895
Elektronikbox, motor 8846
Koppling 6071
Stötdämpare fram 3772

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare91/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32001
Folksam296-00

Teknisk data

Krocktester1,6 -04A2,0 -04A
Längd/bredd, cm450/172450/172
Tj.vikt/maxlast, kg1260/5101340/470
Max släpvikt, kg 12001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/15994/1975
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,09,0
Bränsle, l/100 km7,48,2
Effekt, kW/hk79/107102/139

Rostskydd

Hyundais rostskydd är ojämnt, vissa modeller är bättre än andra. Elantras rostskydd får godkänt, med behandling i huv, dörrar och baklucka. Skärmkanterna bak kan bli rostiga på sikt, liksom fjäderbenen. Rosttestad: 2000. Rostskyddsgaranti: 6 år.
12345

Kommentarer

#1
Johne545
2016-09-12 13:43

Thanks so much for the article.Much thanks again. Great. kdfdafecefed

#2
Johne400
2016-09-12 13:43

Muchos Gracias for your blog post. gefkeeecaakg

#3
Johne592
2016-09-13 17:31

There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. dfdeceeeeacd