Bild
Nästa artikel

Lurig på landsväg

Tester
Hyundai Atos blev ett svar på Renault 4, en folkkär bil utan status.
Hyundai Atos är en riktigt liten bil som passar bäst i stadstrafik, här ett exemplar av generation två, årsmodell 2004.
Som årsmodell 2004 kom en förnyad Atos som byggs i Indien, men speciellt mycket bagage får inte plats när ryggstöden står upprätta.
Förarplatsen är spartansk enkel, men tydligt utformad. Körställningen för längre personer blir inte bekväm.

När Hyundai Atos lanserades 1998 blev bilen snabbt en försäljningsframgång. En enkel och billig bil för under 70 000 kronor gjorde att många svenskar tog Atos till sitt hjärta. Bilen blev en sentida efterföljare till antistatusbilar som VW typ 1, Renault 4 och Fiat Panda.


Basmodellen Atos GL saknar nästan all form av utrustning, inte ens servostyrning finns. Det har den dyrare GLS som även kan ståta med delbart baksäte och klocka. Atos Prime är lyxversionen med delvis annorlunda kaross, introducerades våren 2000. Till 2004 kom Atos i en ny upplaga, tillverkad i Indien och med lite annorlunda utseende. Idén är densamma: lågt pris och ett minimum av standardutrustning.


Men vill man åka billigt får man också pruta bort en del komfort och säkerhet. Krockskyddet är inte det bästa, Atos fick ändå betyget tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 1999. Men trepunktsbälte fanns bara på fyra sittplatser. Låsningsfria bromsar fanns inte alls de första åren och erbjöds från 2001 som extrautrustning. Från årsmodell 2004 är ABS standard, från början fick kunden betala extra för passagerarkrockkudde och sidokrockkuddar lyste med sin frånvaro.


Fokuseringen på krocksäkerhet har bidragit till att Atos numera för en tynande tillvaro i försäljningsstatistiken, trots att priset fortfarande är lågt. Att Atos är en bil som trivs bäst i stan märks snabbt. Där är den lättkörd och smidig. Men på större vägar känns den liten och bortkommen.


Vinden tar gärna tag i den höga karossen och de små hjulen tappar lätt fästet med vägbanan. Körsäkerheten bedömdes som högst tveksam i Vi Bilägares test under 1998. Då gick Atos upp på två hjul i en undanmanöver i 65 km/h.


Som begagnad är Atos ännu så länge en relativt problemfri bil. Men visst finns det brister. Kärvande frambromsar är en svag punkt. På en del bilar är skivorna skeva, på andra är det kärvande bromsklossar som är problemet. I servicen bör smörjning av bromsarna ingå. En välservad Atos bör inte ställa till med alltför många problem.
Även framhjulslager och framdäck har fått bytas i förtid, något som kan bero på att bilen oftast körs i stadstrafik.


Hög tomgång eller ryckig gång kan spöka på en del tidiga exemplar. Felet avhjälps genom att byta chips i  elektronikboxen. Det blir en kostnad på närmare 1 000 kronor.


Ljusautomatiken har krånglat på några bilar, i de flesta fall har det åtgärdats på garantin. I strålkastarna har lamporna i några fall alstrat så hög värme att strålkastarglasen spruckit. Sprickor i vindrutan är inte så ovanliga på Atos, men än så länge har inte Bilprovningen haft några anmärkningar på det.


Ett irriterande fel är att bakluckans gasfjädrar kan ha tagit slut, de orkar inte hålla luckan uppe. Även centrallåset har krånglat på en del bilar. Det kanske allvarligaste felet på Atos har med ett lager i växellådan att göra. Är du spekulant, så lyssna noga efter oljud – en reparation kan bli kostsam sett till bilens värde. Rostskyddsgarantin är sex år, men i Vi Bilägares rostskyddstest fick bilen Atos lägsta möjliga betyg, en etta. 90-talsbilarna prickas numera till och med för rost i bärande delar.

Billig att äga smidig i stan
Körsäkerhet landsväg, krocksäkerhet

Begpriser

Atos 1,0 54hk, GLS, 5d

(GL/Classic -4 000) (Prime +2 000, -01) (AC +5 000)

År4812
01 - 19100 -
02 - 2070018100
03 - 2560020400

Atos Prime 1,1 58hk, GLS, Active, AC, 5d

(Ej AC -4 000) (GL -5 000)

År4812
04 - 3100025300
05412003470028000
06450003850032300
07482004170035500
08A514004490038700

Ekonomi

ModellGLS -05GLS 1,1-07
Pris kr3270044900
Värdeminskning
Skatt, besiktning1260980
Försäkring 42304870
Bränsle1197011160
Reparationer, service mm 60205270
Däck 11801240
Totalt/år2930029600
Totalt/mil 2020

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3443
Katalysator5555
Bromsbelägg fram 1213
Hjullager hö fram1837
Kamrem 3100
Elektronikbox, motor 5306
Koppling 5710
Stötdämpare fram 4130

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare98/-
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32004
Folksam299-03

Teknisk data

KrocktesterGLS 1,1 -05GLS 1,1 -07
Längd/bredd, cm350/150357/153
Tj.vikt/maxlast, kg960/380960/380
Max släpvikt, kg 700700
Antal cyl/slagvolym.cm34/1 0864/1 086
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek15,815,2
Bränsle, l/100 km5,95,5
Effekt, kW/hk43/5846/63

Rostskydd

Hyundai Atos rostskydd hör till det sämre bland testade småbilar. Faktorer som drar ned betyget är exempelvis bristfällig hålrumsbehandling, många karosskarvar, snål galvanisering och rostsamlande konstruktionslösningar. Rosttestad:2000. Rostgaranti: 6 å
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-30 07:41

Köpte en Atos när de kom. Kostade 69 tusen. Var suverän att lasta i med baksätet fällt. Rymde en Bosch tvättmaskin utan problem.

#2
Anonym
2012-12-20 16:00

Vi har en Atos 2000 som andrabil. Ingen rost ännu, inga reparationer bortsett från en termostat som gick på garantin. Hela 10 000 problemfria mil hittills. Vad kan man mer begära för strax över 70 000:-

#3
Bilhistoriker
2015-01-02 17:59

Historia: Hyundais riktiga satsning på det Europeiska marknaden skedde 1998. Företaget delade kunderna i 2 målgrupper. Till största målgrupp ungdomar och osäkra, omogna män hade Hyundai stora modeller samt SUV-ar, Till mindre målgrupp kvinnor och praktiska mogna män som inte behöver k.. förlängning fanns Atos, Bilen tillverkas även idag i flera länder t.ex Malaysia.
Fakta: Atos 1998-2007 är enligt tysk ADAC mest felfria bil på EURO marknaden, då den designades för att bli praktiskt och i princip underhållsfri, med minimum av utrustning, men med hög kvalitet och hög släp vikt på hela 700 kg. Från 2008 finns inte modellen längre i Europa då även Hyundai följer tyska och franska tillverkares erfarenhet med vinster baserade på miljö och säkerhet skräcken, samt gör allt större bilar utrustade med mycket elektronik som garanterar servis intäkter. Ett exempel på nya bilstrategi är nya I10 som har mängder med säkerhets utrustningen men får inte alls ha dragkrok.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.