Bild
Nästa artikel

Konst med lastbarhet

Tester
Trots kompakta yttermått är Honda Jazz en ovanligt praktisk bil. Hemligheten ligger i bilvärldens smartaste baksäte. Jazz bygger på föregångarens plattform, men för övrigt är bilen, enligt Honda, förändrad till 90 procent.
Honda Jazz kan klara nästan samma transportbehov som betydligt större bilar, men tyvärr inte lika komfortabelt.
Honda Jazz sväljer mer bagage än man tror, 399 liter.
I baksätet hamnar mittbältet rakt över halsen på kortvuxna passagerare.
Det blir nästan ståplats i Honda Jazz när baksätets sittdynor fälls upp.
Instrumenteringen är överskådlig och lättarbetad. Här finns flera bra fack.

Flexibiliteten är bilens starkaste kort. Ryggstödet bak kan fällas som på de flesta vanliga bilar, men samtidigt sjunker sittdynan ned så att ett slätt lastplan bildas. Det går att lyfta in häpnadsväckande skrymmande grejor genom den stora bakluckan.

En annan finess är att baksätets sittdynor också kan fällas upp som biostolar och på golvet framför går det då att ställa in prylar som är uppåt 130 centimeter höga. Utan fällningar rymmer Hondans bagage finfina 335 liter. Här går det till och med att stuva in en barnvagn av det mindre formatet.

Honda Jazz klarar nästan samma transportbehov som betydligt större bilar, men tyvärr inte lika komfortabelt. På dåliga, guppiga vägar blir fjädringen obekvämt struttig och hårda vindbyar kan få den höga karossen att ragla. Är lasten tung orkar fjädringen inte hålla karossen stadig i hårda svängar. Bilen kränger djupt och framhjulen kasar ur spår. Som långfärdsbil har Honda Jazz sina begränsningar, den saken är klar. Men i stadstrafik är den suveränt lätthanterlig med sina stora rutor och kompakta yttermått. För att vinna utrymme har Jazz långt framdragna A-stolpar, och för att minska problemet med skymd sikt snett framåt har en extra liten skvallerruta tillkommit mellan de två främre takstolparna. Men sikten blir i vissa lägen ändå något begränsad.

Det är förvånansvärt gott om utrymme i framstolarna. Stolarna är rejäla med bra längd och bredd på sittdynorna. Man kan sänka respektive höja förarstolen med pumpreglage. Ratten kan höjas och sänkas och även justeras i längdled. Det gör att det är lättare att få rätt avstånd till pedaler och ratt.

Vid introduktionen hösten 2008 fanns det två bensinmotorer att välja på, en på 1,2 liter och 90 hk och en på 1,4 liter och 100 hk – den senare blev Vi Bilägares val. Tyvärr kvalar ingen av motorerna in i miljöbilsklassen. Förbrukningen för den större motorn är angiven till 5,5 liter/100 km, men till en början låg vi på hela 6,7 liter för att så småningom stanna på 6,4 liter när testperioden summerades.

100 hästar verkar mer än nog för den lilla bilen, men motorn är ganska motvillig. För att den ska få mer kraft är utväxlingen låg på femman och i högre farter surrar det rätt hårt där framme.

Bilen är självfallet utrustad med stabilitetssystem som hos Honda kallas VSA (Vehicle Stability Assist). Vid vår vintertest kopplades systemet ur när föraren ryckte i handbromsen. VSA kan också kopplas ur manuellt och då visar det sig att bilen har en fin grundbalans. Då går det att köra Jazz som en dans på halt och krokigt underlag.

Trots att Hondan egentligen är körsäker känns den ändå lite opålitlig. Det beror på den elektriska servostyrningen. Fördelen är lägre vikt och bränsleförbrukning, men styrningen ger en viss svårighet att åstadkomma fin vägkontakt genom ratten. På motorväg upplever vi att Jazz kräver lite mer av småkorrigeringar med ratten för att hålla kontakt med hjulen.

Vintertestet avslöjade också att värmesystemet har det jobbigt när det blir temperaturer nedåt tio minus. Fläkten går ofta upp i varv och det märks på ljuset som då falnar. De stora rutorna påverkar, och det innebär förstås risk för kallras. Plus här för effektivt halvljus, men mindre bra är att det saknas strålkastarspolare.

Ljudnivån med vinterdäck var inte mer besvärande än i någon annan bil. Hondan klarar faktiskt grov asfalt ganska bra. Ljudmätningen visar att Jazz har ett aningen dovare och mer dämpat ljud än flera andra småbilar. Hondan klarade tekniskt och elektroniskt på japanskt vis testperioden utan några problem. Däremot råkade testförarna ut för rekordmånga stenskott som resulterade i byten av vindruta vid inte mindre än tre tillfällen. Men om fenomenet är oturlig slump eller om det på något sätt har med bilens eller rutans konstruktion att göra har vi inte lyckats röna ut.

Vidare visade det sig att inredningsmaterialen inte håller högsta klass. Det gick tidigt hål på golvmattan vid gasfoten. Övriga kupémattor och sätenas klädsel har också en benägenhet att dra åt sig smuts som är svår att städa bort.

I ett avseende fick Honda Jazz högsta betyg, och det var när vi lät professionella ljudexperter, bedöma flera bilars ljudanläggningar. Ljudet i Hondas budgetbil överträffade med råge andra betydligt exklusivare bilars ljudanläggningar.

Flexibel, smidig.
Fjädring, styrrespons

Begpriser

Jazz 1,4i 100hk, i-VTEC, Comfort, ACC, 5d

(1,2 90hk i-VTEC, Trend, AC -8 000) (Elegance/Sport +6 000)

År4812
08B1052009430084700
09111100100200 -
10115800104900 -

Ekonomi

Modell1,4-081,2-08
Pris kr10400096000
Värdeminskning
Skatt, besiktning910830
Försäkring 51005390
Bränsle1116010760
Reparationer, service mm 47804780
Däck 16001600
Totalt/år3740036200
Totalt/mil 2524

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5469
Katalysator6020
Bromsbelägg fram 1939
Hjullager hö fram2276
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6144
Koppling 6900
Stötdämpare fram 5557

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare2002
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2008

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52009
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4-081,2-08
Längd/bredd, cm390/170390/170
Tj.vikt/maxlast, kg1146/4031122/398
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/13394/1198
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,412,6
Bränsle, l/100 km5,55,3
Effekt, kW/hk73/9966/90

Rostskydd

Allt utom taket är galvaniserat. Baklucka, huv och dörrar har skarvar tätade genom limfog. Bak saknas innerskärmar och plåtkonstruktionen har smutssamlande hylla. Fram finns tunna och inte helt tätande innerskärmar. Mittsektionen av underredet har plastsk
12345

Kommentarer

#1
luppiorchidee.it
2015-12-23 23:45

Thumbs up for a Good

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.