Bild
Nästa artikel

Populär som allround

Tester
CR-V är ett mellanting, varken personbil eller terrängbil, men den har blivit ett mäkta populär.
Tuff i uttrycket och hög driftskvalitet, så kan CR-V sammanfattas.
Förarmiljön känns som en blandning av SUV, MPV och personbil.
I bagageutrymmet kan golvet lyftas ur och förvandlas till ett picknickbord.

Honda CR-V klassas ofta som urtypen för stadsjeep, men den klarar sig också bra på svårbemästrade skogsvägar. Just allroundegenskaperna prisas högt. Stor efterfrågan har lett till höga begpriser.


Honda CR-V lanserades 1997 och delar bottenplatta med Civic. CR-V har självbärande kaross och individuell hjulupphängning till skillnad från renodlade terrängbilar.


De första åren såldes CR-V med en fyrcylindrig motor på 131 hk. Till modell 1999 kom en starkare motor på 147 hk. Båda motorerna är pigga, men den senare är bättre för den som använder bilen som dragbil. Bilar med 147 hk-motorn är något dyrare. En ny generation kom 2002, betydligt rymligare än sin föregångare. Samtidigt gick lite av den tuffa karaktären förlorad.

CR-V är en trevlig bil att köra, med bra vägegenskaper även på grusvägar och i halka. Vid vanlig körning är den mest framhjulsdriven, om framhjulen slirar kopplas drift även till bakhjulen. Ett simpelt 4WD-system som är ganska långsamt i funktionen. Att ta sig fram på skogsvägar klarar CR-V bra, men något riktig terrängbil är det knappast. Bland annat saknas lågväxel. Markfrigången är dock högre än en vanlig personbil.


I samband med en facelift november 2004 förbättrades 4WD-systemet. Då tillkom också antisladdsystem, som höjer körsäkerheten i halka.


Den manuella växellådan är mycket lättskött och exakt. Automatlådan är däremot trögare i funktionen. Förarplatsen är mycket bra, med tydliga instrument och reglage. Däremot är körställningen lite avig med busslutning på ratten. Inredningen känns något plastig.

Ett uppfällbart fikabord mellan förarplats och passagerarplats är en kul detalj, liksom det löstagbara campingbordet som finns i bagageutrymmet. Honda CR-V är något rymligare än konkurrenten från Toyota, det märks speciellt i baksäte och bagageutrymme. Fast många kombibilar är betydligt rymligare, CR-V är rymlig mest på höjden.


Bagageluckan är tvådelad, för lastning av lätta saker räcker det med att öppna bakluckan. Annars måste den tunga dörren med reservhjulet på öppnas. Att reservhjulet är placerat på bakluckan gör också sikten bakåt sämre. I övrigt är sikten god i CR-V.


Den första generationen är inte krocktestad av Euro NCAP och fick bara medelbra betyg i amerikanska krockprov.


Honda är känt för sin höga tekniska kvalitet och CR-V är ingen undantag. Fel på motor, växellåda, elektronik eller chassi är extremt sällsynt. På en del exemplar hörs ett pipande från bakaxeln, det brukar åtgärdas med ett oljebyte. Honda har också ett gott rykte vad det gäller kundvård och vid fel som kan härröras till konstruktionen står tillverkaren ofta för reparationen, även långt efter att garantitiden har gått ut.


Bilägarna klagar på högt vindbrus, CR-V är något bullrigare än normala personbilar. CR-V är populär bland husvagnsägare eller hästfantaster och om den förra ägaren använt sin vil som dragbil kan kopplingen vara sliten.


Hondas rostskydd brukar inte vara särskilt bra, men ännu har CR-V inte rostat i särskilt stor omfattning. På sikt är det främst dålig behandling i dörrarna som ägarna bör se upp med. Generation två av CR-V fick en tvåa i rostbetyg .

Köregenskaper, kvalitet
Höga begpriser, rostskydd

Begpriser

CR-V 2,0 147hk, RVSi, AC, 4WD

(RVi=Ej AC, Ej Takrails -6 000)

År4812
99B - - 43800
00 - - 49700
01 - - 55000

CR-V 2,0i 150hk, ES, ACC, 4WD

(LS, Endast AC -10 000) (2,2 140hk CTDi +12 000)

År4812
02 - - 71500
03 - 9180080600
04 - 10040088700
05128000113100100900
06139200124400110800
07A146800131600116400

Ekonomi

Modell2,0 Rvi-012,0i-06
Pris kr47600126300
Värdeminskning
Skatt, besiktning23002400
Försäkring 72207500
Bränsle1969018470
Reparationer, service mm 66006910
Däck 16801960
Totalt/år4490055000
Totalt/mil 3037

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5423
Katalysator10666
Bromsbelägg fram 1641
Hjullager hö fram1748
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7495
Koppling 6076
Stötdämpare fram 4011

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam398-06

Teknisk data

Krocktester2,0 RVi-012,0i -06
Längd/bredd, cm452/175458/178
Tj.vikt/maxlast, kg1495/4351551/379
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19734/1998
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,510,0
Bränsle, l/100 km9,79,1
Effekt, kW/hk108/147110/150

Rostskydd

Behandlingen är undermålig, rostskyddsmedel saknas i huv, bakdörr och sidodörrar. Skarvarna är dock bra limmade. Men konstruktionen i övrigt lämnar också många skarvar öppna. Färgen fäster dock bra och det gör att rosten inte syns särskilt väl med blotta
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-10-20 18:30

Det står att cr-v har kamkedja, men det gäller först fr.o.m. 2002 års modell. Bilen på bilden t.ex. har kamrem. Motorns ventilspel ska också kontrolleras regelbundet.

#2
Anonym
2014-06-11 08:15

Min 99a har kedja.

#3
jay
2018-01-15 13:59

Sunrisers Hyderabad - Certainly, the players they will be attempting to maintain are David Warner and Shikhar Dhawan. The duo have been highly regular over the last two times and own used their area to new levels. Minimizing them from the starting order is a bitter tablet to swallow for the Hyderabad management, and they're going to do everything possible to keep up all the, if not both. Yuvraj Singh in addition can be an essential player for the team, which can be done that women and men might see him in the orange top once again.
http://ipllivestreaming2018.com/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.