Bild
Nästa artikel

In i rymdåldern

Tester
Civic i senaste kostym är en tuff japansk utmanare i Golfklassen, med design påverkad av rymdfarkoster. Dessutom brukar Honda hålla hög kvalitet.
Bil med drag av rymdfarkost, det är en sådan påverkan som ligger bakom senaste designen av Honda Civic.
Förarmiljön är ovanlig, men efter tillvänjning sitter allt på plats.
Det sluttande bakpartiet gör att sikten bakåt blir begränsad.

Den Honda Civic som lanserades på 1970-talet var en renodlad småbil. 20 år senare har Civic vuxit till sig och platsar numera i Golfklassen. Den senaste upplagan av Civic kom 2006 och präglas av en design som för tankarna till rymdfarkoster. En lättare facelift kom under 2009. Fram till september 2009 hade närmare 5 000 Civic av den senaste generationen sålts i Sverige.


Den vanligaste motorn är på 1,8 liter och ger 140 hk. En klenare motor finns också på 1,4 liter och 83 hk. Dieselalternativet på 2,2 liter och 140 hk introducerades under 2008. Värstingmodellen är Civic Type R, som har en häftig tvålitersmotor på 201 hk.


Miljöbilsalternativet är Civic Hybrid som bara finns i sedanutförande. Den har en 1,4-liters bensinmotor på 95 hk och en elmotor på 20 hk som är placerad mellan svänghjul och växellådan.


Honda brukar tillverka körglada bilar och Civic i senaste generationen är ett typexempel på det. Väghållningen är utmärkt, balansen i chassiet är god och styrningen skarp. 1,8-litersmotorn är pigg och växellådan ovanligt lättarbetad. Antisladdsystem är givetvis standard.


Förarmiljön kräver lite tillvänjning, men fungerar sedan alldeles utmärkt. Den digitala instrumentplaceringen är ovanlig, men lättarbetad och trevlig i utformningen. Komforten är bra i framstolarna och baksätet är betydligt rymligare än vad karossformen ger sken av. Bagageutrymmet är hyfsat stort för storleksklassen.


Honda Civic är ingen tyst bil och det är framför allt däckljud som förstör ljudkomforten. Civics sluttande front och höga akter i kombination med breda stolpar gör att sikten blir begränsad, och det gäller åt alla håll.


Civic fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2006. Där fick modellen också beröm för hyfsat bra krockskydd för fotgängare.


Kvaliteten på Honda brukar vara bra, det gäller också för Civic. Krångel med radiosändaren är ett småfel som vissa ägare rapporterat om.


Större och dyrbara fel är extremt ovanliga på Civic. Motor, växellåda, chassidetaljer och elektronik verkar hålla ihop bra. Motorn drivs av en kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader jämfört med kamrem.


Precis som på de flesta andra begbilar kan bromsarna vara slitna, speciellt om de inte är tillräckligt smorda vid servicen. Tidigare hade Honda höga reservdelspriser. De är numera ungefär jämbördiga med konkurrenterna.


Rostskyddet är förbättrat jämfört med tidigare generationer, med rostskyddsmedel i dörrar, huv, baklucka och balkar. Däremot finns det otätade skarvar undertill och innerskärmar bak saknas. Vårt rostskyddsbetyg på Civic blev en genomsnitttlig trea. Rostskyddet på Civic Hybrid är inte lika effektivt och fick därför bara en tvåa i betyg.


Honda Civic i sin senaste generation är en sällsynt gäst i begagnathallarna. I den mån bilar byts in dröjer det inte länge förrän bilarna hittat nya ägare. Det gör att priserna är relativt höga och att det sällan går att pruta särskilt mycket.

Köregenskaper, spännande design
Bullrig, priset

Begpriser

Civic 1,8 140hk, Sport, ACC, Farth, 5d

(1,4 83hk, Comfort -15 000) (1,4 100hk, Comfort -12 000) (1,4 100hk, Sport -8 000) (1,8 140hk, Comfort -6 000)

År4812
0611730010580094600
07126100112500101300
08133200119500106700
09140800127100113600
10148400134400 -

Ekonomi

Modell1,4-071,8-07
Pris kr104000119200
Värdeminskning
Skatt, besiktning11401340
Försäkring 58606560
Bränsle1197012990
Reparationer, service mm 55305530
Däck 19001900
Totalt/år4050044500
Totalt/mil 2730

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5884
Katalysator5146
Bromsbelägg fram 1804
Hjullager hö fram3435
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7137
Koppling 6116
Stötdämpare fram 4398

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare96/96
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42007
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4 -071,8 -07
Längd/bredd, cm425/177425/177
Tj.vikt/maxlast, kg1298/3521369/381
Max släpvikt, kg 12001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/13394/1798
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14,68,9
Bränsle, l/100 km5,96,4
Effekt, kW/hk61/83103/140

Rostskydd

Större delen av underredet är täckt av plastsköldar, dock ingen behandling under. Limningarna av skarvar i dörrar, huv och baklucka är välgjorda. Framskärmarna har bra infästning och bakskärmarna bra konstruerade, utan smutssamlande veck. Tyvärr sakans in
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-05-06 17:13

Det står i artikeln att bilen bara fick fyra stjärnor i Euro NCAP.

Kan vara värt att nämna att krockskyddet förbättrades från årsmodell 2008 och att bilen sedan fick fem stjärnor i enligt Euro NCAP 2009.

http://www.euroncap.com/results/honda/civic/2009/356.aspx

#2
Anonym
2014-03-16 13:24

Bästa bilen jag har haft en driftsäker,billig att äga rolig att köra bekväm att åka i och mycket rymlig!

Rekommenderar den starkt!

#3
Anonym
2014-05-16 22:34

Driftsäker. billig och skön att köra så instämmer helt med föregående.

#4
Anonym
2014-06-11 17:35

Honda Civic är den enda i Golfklassen som kan ta en cykel+att man fortfarande kan lasta som vanligt där bak utan att man måste fälla ner baksätet. När man väl vill fälla ner baksätet så blir det plant. Golf däremot där blir det varken plant och man kan inte fälla upp sittdynorna vilket gör Golfen till en ganska så dålig bil att ta skrymmande saker i. Jag lånade en Golf innan jag bestämde mig för att köpa en Civic. Golfen har man hört så mycket bra om som komfort, materialval och bra baksäte men tyvärr är inte skillnaden tillräckligt stor så då fick Honda bli mitt val, bilen är mer praktisk och mycket snyggare design, Golf är däremot ingen dålig bil den säljs ju väldigt bra.

#5
chameleon facts
2014-09-08 08:17

This is a topic that is near to my heart... Many thanks! Where
are your contact details though?

#6
MekarMicke
2015-03-12 09:51

Innan jag bytte till Honda trodde jag det var normalt med lite småfel då och då på bilen. Men inte med Honda civic eller Cr-v. Vilka bilar de gör! Körgladare än konkurrenterna och smartare funktioner och utrymmen. Har tidigare haft tyska bilar, men nu kommer jag fortsättningsvis hålla mig till högsta kvalitét - Hondakvalitét.

#7
top 10 booters
2015-03-16 21:03

hey there and thank you for your info – I've certainly picked
up something new from right here. I did however expertise
several technical points using this website, since I experienced to reload the
site many times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances
times will often affect your placement in google and can damage your quality score if
ads and marketing with Adwords. Well I'm adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective
fascinating content. Make sure you update this again very soon.

#8
Jesper
2017-02-28 09:21

Ett litet trist, dyrt, fel är att det inte verkar helt ovanligt att blinkersen i backspeglarna går sönder. Både våra har lagt av - innan vi bytt de vanliga glödlamporna till blinkersen. Backspeglarna har LED-lampor och kostar ca 1800kr/sida hos honda + arbete.
Ska prova att modifiera de befintliga, finns en del tips om det på nätet för den som är händig.

#9
Jesper
2017-02-28 09:23

Glömde påpeka att i övrigt är vi helt nöjda med vår 1,8 -11 efter 9000 mil o snart sex år!! ☺