Bild
Nästa artikel

Växer så det knakar

Tester
Civic är rymlig, snål, körglad och har få fel. Men se upp med det dåliga rostskyddet.
Honda Civic var från början en småbil, men har växt till sig och platsar nu med råge i Golfklassen.
Förarplatsen är ljus och luftig med tydliga instrument och reglage. Lägg märke till växelspakens placering.
Bagageutrymmet är bra, bland de större av konkurrenterna i Golfklassen.

Som modellnamn har Honda Civic funnits sedan mitten av 1970-talet. Nya modeller kom 1980, 1984, 1988, 1992, 1996, 2001 och 2006. Det är förra modellen, åren 2001-2005 som vi har tittat närmare på här. Modellen har vuxit genom åren från att vara en trång småbil till en ganska rymlig Golfklassare. Modellen som kom 2006 är dock något trängre än sin föregångare. Tidigare fanns Civic både som kombi och sedan, men sedan 2001 är det tre och femdörrars halvkombi som gäller.

Vanligaste motorn är på 1,6-liter och 110 hk. En 1,4-liters motor på 90 hk finns också samt värstingmodellen Type R med tredörrars kaross och motor på två liter och 200 hk. Den är en riktig busbil med höga prestanda, men är också bullrig och obekväm.


1,6-liters motorn ger pigga prestanda och växellådan exakt i funktionen. Styrningen är också ovanligt direkt i responsen. Tillsammans med stabila och trygga köregenskaper blir Civic en trevlig bil att ratta. Tyvärr finns inget aktivt antisladdsystem att tillgå.


Förarplatsen är luftig och ljus, beroende på att mittkonsol saknas. Både instrument och reglage är tydliga och komforten fram är skaplig. Baksätet är rymligt, men själva sätet är för hårt för att vara riktigt bekvämt. Bagageutrymmet tillhör de större i klassen. Sikten är bra framåt, men inte snett bakåt.


Krocksäkerheten var en svaghet på äldre Civic. Speciellt årsmodellerna 1992–1995 fick mycket kritik från Folksam för bristade säkerhet. Från 1996 blev Civic säkrare och modellen från 2001 fick en fyra i krockbetyg av EuroNCAP. Det är klart godkänt.

Resultaten från besiktningen talar för Civic. De är klart bättre än för medelbilen, med få anmärkningar. Enda plumpen i protokollet är trasiga positionslyktor, ett ägarrelaterat fel. Mindre långlivade lampor är överlag mer vanligt på asiatiska bilar.


Maskinellt brukar Honda hålla högsta klass både på motor och växellåda. På några exemplar av Civic Type R har motorerna dock skurit efter att ha fått för lite olja.


På tidiga exemplar har den elektroniska styrväxeln bytts ut. Stötdämpare som ger ifrån sig klapprande oljud har också bytts ut, i båda fallen nästan uteslutande på garanti. Knarrande koppling har också bytts på garanti.


Annars håller Civic hög klass kvalitetsmässigt. Framvagnsproblem eller elektroniktrassel som är vanligt på många bilar lyser med sin frånvaro hos Civic. Reservdelspriserna hos Honda var höga tidigare, men har numera sänkts till en normal nivå. Värme och ventilationen har en del ägare klagat på.


Om bilen inte är välservad kan skivbromsarna bak kärva ihop. En uppsmörjning av bromsarna vid service brukar råda bot på detta problem.


Om du är spekulant på en Civic, undersök så att kopplingen inte slirar. Annars kan ett dyrt kopplingbyte vänta framöver.


Rostskyddet är den svagaste punkten på Civic. Bilen har bara innerskärmar fram och saknar också helt invändig behandling i hålrummen. En närmare rostskyddsinspektion och extrabehandling kan vara en god idé för den som är Civic-köpare.


En ny Civic kom 2006 och det gör att värdet sjunkit på begagnade exemplar.

Köregenskaper, utrymme
Tveksamt rostskydd

Begpriser

Civic 1,6i 110hk, LS, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (1,4 90hk, S -8000) (1,6 LS, AC -4 000, 05) (1,6 ES, ACC +4000, -04)

År4812
03 - 5750048300
04 - 6290054700
05815007100061800

Ekonomi

Modell1,4-051,6-05
Pris kr6100062900
Värdeminskning
Skatt, besiktning15401540
Försäkring 56506400
Bränsle1299013390
Reparationer, service mm 63706370
Däck 18001800
Totalt/år3690039200
Totalt/mil 2526

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5509
Katalysator10692
Bromsbelägg fram 1369
Hjullager hö fram1776
Kamrem 1955
Elektronikbox, motor 5923
Koppling 6212
Stötdämpare fram 3512

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare95/96
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4-051,6i ES-05
Längd/bredd, cm429/170429/170
Tj.vikt/maxlast, kg1195/4251210/420
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/13964/1596
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,89,9
Bränsle, l/100 km6,46,6
Effekt, kW/hk66/9081/110

Rostskydd

Bilen saknar helt hålrumsbehandling i dörrar och kaross. Bakre skärmkanterna och främre fjäderbensholkarna är särskilt känsliga för angrepp. Slitskyddet under bilen är inte vältäckande. Plus för tank i plast och få skarvar, men rostrisken är uppenbar. Ros
12345

Kommentarer

#1
Karin Lundberg
2017-06-19 23:22

Intresserad av begagnad Honda Civic.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.