Bild
Nästa artikel

Utvecklad veteran

Tester
Honda Accord är en körglad mellanklassbil med hög kvalitet. Ljudkomfort och dålig sikt är mindre bra egenskaper.
Accord är en körglad mellanklassare. Kvaliteten är bra och priserna höga på begagnade bilar av den senaste generationen.
Begageutrymmet är rymligt, allra helst med Accord i kombiversion.
Instrumenteringen är tydlig och logisk och förarmiljön ger ett trivsamt intryck.

Accord kom till Sverige för drygt 30 år sedan, då som en trång men körglad bil. Accord har vuxit med varje generationsbyte. Nya modeller kom 1982, 1986, 1990, 1994, 1999 och 2003. Det är den sistnämnda generationen som vi närmare granskar här.


Två karossutföranden finns, en sedan och en tio centimeter förlängd kombi, kallad Tourer. En facelift kom under 2006, med ny instrumentpanel, strålkastare och motorhuv. Tvålitersmotor på 155 hk eller 2,4-liters motor på 190 hk är de vanligaste kraftkällorna. En dieselmotor på 2,2-liter och 140 hk finns också, men den är ovanlig. Värstingmodellen heter Type-S och kom 2006.

Köregenskaperna i Accord håller toppklass, få mellanklassare är lika roliga att köra. Motorerna är varvvilliga, växellådan lättarbetad, styrningen känslig och väggreppet gott även vid hårdare körning. Antisladdsystemet VSA kom först på de dyrare modellerna.


Förarplatsen är mycket trivsam med tydliga instrument och reglage. Komforten fram håller hög klass, men baksätet är lite i trängsta laget med tanke på bilstorleken. Bagageutrymmet är godkänt och speciellt kombin är rymlig. Men däcksbullret på grov asfalt är en tråkig komfortmiss av Honda.


Sikten är inte heller den bästa. Accord har små fönster och hög midjelinje samt breda A-stolpar. Allt detta påverkar sikten.


Accord fick fyra stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP 2003, ett då godkänt resultat. Men många bilar i dag har fem stjärnor.

Bilprovningens besiktningsresultat talar oftast för Accord som har få anmärkningar. Anmärkningar på broms förekommer dock. Positionsljusen får också anmärkningar och det kan bero på glödlampornas spänningsstyrka. Asiatiska bilar slukar glödlampor snabbare än vad europeiska bilar gör. På några exemplar har strålkastarinsatsen behövts bytas på grund av inträngande fukt.


Den äldre generationen Accord fick en del anmärkningar för sliten parkeringsbroms. Som på alla bilar med skivbromsar bak, bör man undersöka så att de inte har kärvat ihop. Att ta isär och smörja upp bromsarna vid service är att rekommendera, även om det är tilläggsarbete. Då förlängs livslängden på bromsarna väsentligt.


Honda har en erkänt hög kvalitet och Accord är inget undantag. Trassel med elektronik, motor och växellåda är ytterst sällsynt. Bensinmotorerna har kamkedja som normalt inte behöver bytas under bilens livslängd. Vissa reservdelar till Accord kan dock vara dyrare jämfört med konkurrentmärkena.


Karossen saknar skyddslister vilket är en nackdel med tanke på eventuella parkeringsskador. Syna karossen noga innan du går innan i affärsdiskussion. En del exemplar har haft problem med bagageluckeöppnaren, som kärvar.


Honda brukar hamna högt i ägarundersökningen Autoindex. Kunderna är nöjda med kvalitet och verkstäder. Märkestrogna kunder har gjort att andrahandsvärdet förblivit starkt. När nya Accord kom under 2008 noterades den ”gamla” versionen för något lägre priser.

Vägegenskaper, kvalitet
Baksäte, buller

Begpriser

Accord 2,0 155hk VTEC, Sport, ACC, CD, 4d

(2,0 Comfort, ACC -10 000) (Tourer=Kombi +10 000)

År4812
03B - 8730076100
04 - 9240081200
051112009870087000
0612190010840095200
07128500113500101300
08A135100120200106300

Ekonomi

Modell2,0-072,4-07
Pris kr131000141000
Värdeminskning
Skatt, besiktning18002400
Försäkring 68508460
Bränsle1563018270
Reparationer, service mm 59805980
Däck 20702070
Totalt/år5010056300
Totalt/mil 3338

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6721
Katalysator6059
Bromsbelägg fram 1771
Hjullager hö fram2291
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6266
Koppling 10847
Stötdämpare fram 4091

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare96/98
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-072,4-07
Längd/bredd, cm467/176467/176
Tj.vikt/maxlast, kg1339/5811419/501
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/2354
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,08,0
Bränsle, l/100 km7,79,0
Effekt, kW/hk114/155140/190

Rostskydd

Karossen är helt i plåt, liksom bränsletanken. Färgskiktet är starkt och håller emot angrepp så länge det är oskadat. Invändig behandling saknas i balkar och hålrum. Skärmkanterna bak är av den smutssamlande sorten. Underredets slitskydd är snålt tilltage
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!