Bild
Nästa artikel

Sportigaste bussen

Tester
Det här är en bil för folk som vill ha bussens utrymmen, men inte dess karaktär. S-Max är något mitt emellan stor kombi och minivan.
Ford har lyckats förena egenskaperna ”praktisk”, ”rymlig” och ”körglad” med familjebussen S-Max.
I baksätet ges det möjlighet att vila. Stolarna vinklas om när ryggstöden fälls.
Utan stänkskydd utsätts tröskellådorna för blästring, med påföljd att färgen släpper.
Väghållning, styrning och bromsar gör S-Max till en mycket körsäker familjebuss.

Undertill delar Ford S-Max åtskilliga komponenter med Volvo S80. Toppmodellen av Fords familjebuss är också utrustad med Volvos turbofemma på 220 hk, men Vi Bilägare valde i stället Fords fyrcylindriga diesel. De 140 hästkrafterna räcker med råge till för att ge S-Max närmast sportliknande köregenskaper.


I Fords motorprogram finns också ytterligare två bensinmotorer, en tvåliters på 145 hk och en 2,3-liters på 161 hk. Tvåliterdieseln med automat utvecklar 130 hk, till skillnad mot den manuella versionens 140 hk. Vidare finns en större diesel på 175 hk och självklart också Fords flexifuelmotor på 145 hk.


Om man skulle köra S-Max med förbundna ögon – vilket Gud förbjude – skulle man aldrig gissa att det är en 1,7 ton tung, sjusitsig bil med förmåga att lasta två kubikmeter gods. S-Max är tillräckligt lång för att kunna förses med två säten i bagageutrymmet. Dessa kostade 7000 kr extra, men det gör förstås bilen extra användbar.


Passagerarna sitter visserligen som gräshoppar på de extra låga sitsarna, men kan i alla fall skjuta in fötterna under stolarna framför. Ford uppger att personer på upp till 180 cm ska kunna sitta längst bak, men vi anser det är en sanning med modifikation.


S-Max har gott om utrymmen och en ovanligt smart inredning. Det ordinarie baksätet består av tre separata stolar som står på ett upphöjt golv, precis som i en biograf, vilket innebär att sikten framåt blir riktigt bra. Stolarna går att skjuta var för sig i längsled hela 15 cm.


I en S-Max med sju säten har Ford lyckats åstadkomma 32 olika sitt- och lastkombinationer. Mera flexibel kan näppeligen en bil bli. När bilen görs om för last fälls sätena enkelt ihop och lägger sig platt mot golvet. Lastytan blir därmed helt plan och kan till och med användas som dubbelsäng.


För föraren finns en enorm instrumentbräda i blickfånget och en extra sidoruta i de kraftiga, delade vindrutestolparna avslöjar att S-Max är en familjebuss, men förarplatsen är ändå personbilslik. Ratten lutar i 28 grader som på en personbil och när föraren släpper med ena handen finns den lilla växelspaken på perfekt kort avstånd till höger. Växlarna skiftas med snärtiga handledsknyckar.


Fords 140 hästars turbodiesel svarar vaket på kommandon från högerfoten och tar i med skön kraft. Om föraren trampar ned gasen hårt överladdar turbon under ett ögonblick vilket ger extra snärt i draget.


Motorn känns som en sportmaskin, men förbrukningen ligger på angenäm dieselnivå även om vi inte nått ned till deklarationens 6,4 liter/100 km. Vår förbrukning på 7,0 liter är ändå klart godkänd.


Det är roligt att köra S-Max, vilket väglag som än råder. Den går stadigt även på spårig väg och reagerar inte nämnvärt för hårda sidvindar. Om hjulet någon gång släpper greppet fångas bilen mjukt och bestämt upp av ett effektivt ESP-system.


Det var under vintertestet som vi upptäckte några av de brister som trots allt finns med bilen. När klimatanläggningen försöker hålla inställd temperatur fräser fläkten på halv storm. Ändå kommer ibland kalldrag genom bilen och föraren fryser om händerna. Trots att ventilationssystemet har en kapacitet att pumpa ut 135 liter luft per minut genom kupén tycks inte varmluften täcka till för att hålla undan kallraset från rutorna. Vidare frös också huvlåset vid upprepade tillfällen när det var riktigt kallt ute.


Vad som är mest oroande med S-Max, åtminstone om bilen är tillverkad före 18 februari 2008, är att sportbussens tröskellådor lätt kan blästras sönder av hjulsprut. Dessa tidiga S-Max saknar nödvändiga stänklappar fram, liksom den av Ford påkostade extrabehandlingen av underrede och i huv och baklucka. På vår bil hade flagor av färg släppt på tröskellådans undersida redan efter två års körning. Här hade ett rejält stänkskydd hjälpt, också för de i farozonen utstickande bakre hjulhusen.


En annan detalj är inredningskvaliteten. På vår bil blev det tidigt en rad osköna repor på mittkonsollens silvriga plast. Textilierna är också av en kvalitet som gör att det är svårt att hålla rent.

Köregenskaper, komfort, utrymme
Klen värme, stor vändradie

Begpriser

S-Max 2,0 145hk, Titanium, ACC, 7pl

(5pl -8 000) (2,3 161hk, AUT +12 000) (2,0 130hk TDCi-PF, AUT +18 000) (2,0 140hk TDCi-PF +12 000) (Trend -10 000)

År4812
06B163500147400125400
07173000156500133900
08183800166200142400
09193300175200150400
10A202700183700 -

Ekonomi

Modell2,0-062,0 TDCi-06
Pris kr149400161400
Värdeminskning
Skatt, besiktning20204750
Försäkring 65106570
Bränsle1644012390
Reparationer, service mm 79707970
Däck 19401940
Totalt/år5590056300
Totalt/mil 3738

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6759
Katalysator13308
Bromsbelägg fram 2332
Hjullager hö fram4456
Kamrem 6565
Elektronikbox, motor 11081
Koppling 16045
Stötdämpare fram 7915

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak06/-
Trepunktsbälte alla platser2006
Krockkudde förare/passagerare2006
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2006
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0 -062,0 TDCi -06
Längd/bredd, cm477/188477/188
Tj.vikt/maxlast, kg1605/7351743/762
Max släpvikt, kg 11001750
Antal cyl/slagvolym.cm34/19994/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,910,2
Bränsle, l/100 km8,16,4
Effekt, kW/hk107/145103/140

Rostskydd

En genomtänkt konstruktion med vågformade skarvar som luftas automatiskt. Framskärmarna har monterats så att luft kommer att cirkulera. Limfogarna är bra gjorda och det finns rejält med slitskydd på underredet, men behandlingen upphör helt baktill. Inuti
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-03-02 11:24

Varför bygger Ford en ny bil med askkopp,ex S max utnyttja utrummet till något annat,har provkört en S max 163 hk,med den motorn är det en kanonbil men man blir lite förvarnad om alla fel som finns även på nya bilar,så vi är tveksamma till valet av bilbyte, eftersom vi idag har V70 2,4 -09 problem fria år med bilen,min fru vill helst ha en ny V 70 med nya tekniken.
Vi får se vad familjerådet kommer till för beslut!

#2
Anonym
2013-06-14 19:56

Har nu haft min S-Max 163 hk Powershift i 1,5 år och 4000 mil - inte ett enda fel! Bilen är en dröm att köra - även jämfört med mina Passat , A4, S60 osv jag tidigare haft. Tyvärr träffar stenskott lätt bakre hjulhus och den utbuktande delen av bakdörren trots stänklappar fram, så här få man vara framme och dutta i färg varje vår...

#4
Anonym
2013-11-21 21:11

Sport fordon Hyra
Så snart du behöver bil hyra , få äldre oftast nödvändigtvis tyder på att du vill ha en god finansiell statlig bil och den minsta motorfordon om skivan . Verkligheten är , det kan finnas mellanrum när du vill ha en viss bil eller lastbil , plus sport fordonets användning blir på modet med hyra boende för närvarande . Bil eller lastbil anställa tjänsten kommer att vara den lokala uthyrning av auto avsedd för kortvarig , förutom i fall du får den mest prisvärda prissatta på bilen behålla tjänster av , kan du förvänta dig kanske den vanligaste varje dag ekonomiskt systemet lastbil som kommer reservdelar för naturgas tillsammans med huset . Allt på en gång , nästa sätt uppåt är en touch mycket större liksom ännu mer önskvärt , kommer folk inte vara extremt köpa en auto innehåller praktiskt taget alla typer och finess . Även , kan du ha en mycket bra bil detta är inte sportig i alla fall spin璇  硶 阌 栾  ! om du inte kan undra ansökan . Medan du får lite lite ryttare på en preliminär instans , kan du utnyttja deluxe plus skolan som riktar sig till personer som kör med välkända sportaktiviteter bilar och lastbilar i dagsläget . Om du önskar en automible som lovar en större MPG rapport eller helt enkelt en viss som endast har en sportig struktur som är spinn璇  硶 阌 栾  ! definitivt topprankad förfrågan innevarande år , borde du få sportevenemang lastbil som kommer elegant tillsammans med gillar . I vilket fall som helst , att du spenderar pengar på typiskt upptagande , varför då kanske inte få bil eller lastbil som du väljer att vill generera ? Racecar anställda kommer sannolikt att presentera dig med rörlighet samt lustfylld av dina kortsiktiga bil bekvämligheter , naturligtvis, om den stora händelsen är definitivt rätt , kan du extremt producera identifiera för dig själv . Paralleller många människor är att hitta bil eller lastbil anställa tjänsten av bistånd som gör att du kan matcha hans eller hennes s pendlingsstråk vill för en hel funktion och gå , för att inte tala om du vill komma med det dyra semester händelsen och / eller resor och fritid bara för att lustfyllt att inte tala sportig som är möjligt , kommer någon form av sport fordon sannolikt vara ett fantastiskt val . Du kan faktiskt tillåta slut ta bort med hjälp av böljande hår , även om du tenderar att komma ditt fordon snart efter . Om du någonsin behöver för att resa de typer av favorit sportevenemang bilar som kommer att vara att du kan köpa som för sent , kanske racerbil hyran vara bästa sättet att undvika de långsiktiga priserna som verkligen kan vara så bra , även om tillåter dig att njuta av en lång tid tillsammans med din pedal till rostfritt stål , eller kanske inte mindre än någon form av snabbare schemat jämfört med du skulle kunna användas till . Se till att du väljer den lämpligaste informationskällan i din bil eller lastbil behålla önskar att se till att att du få mest lämpliga låga ryttaren för alla .

#5
Christian
2016-08-27 10:22

Jag har nu kört min s-Max 2,0 163hk diesel från 2010 i 14.500mil och jag måste erkänna som inbiten Volvoägare var jag oerhört tveksam till en Ford när familjen blev för stor för vår V70, men gisses vad bra den har varit, förutom vanlig service har vi bara bytt bromsskivor och belägg runtom, inga hjullager, inga framvagnsdelar och inget elektronikstrul. Min kompis köpte en VW sharan samtidigt som jag köpte forden men han är inte lika nöjd.... Strul med elskjutdörrar flertalet gånger, hjullager efter 5500mil, och sist någon avgaskylare för 8000:- Nu ska jag byta in min s-max och givetvis blir det en ny av samma modell.

#6
Krister
2016-09-20 09:05

Har kört Ford S-Max 2,2 tdci i tjänsten nu i snart två år. Köregenskaperna är det absolut inget att klaga på. Rapp, rolig och inga problem med omkörningarna. Däremot är det lite si och så med kvalitén. Den har varit inne på service oroväckande ofta. För dieselvärmaren, tryckslang på turbon och hjullager. Dessutom är framrutan väldigt känslig. Har redan bytt den 3 ggr och bilen har bara gått 10000 mil. Jag har i och för sig en IR-ruta som enligt glasmästarna är extra känslig. Sen börjar det komma rost nere på tröskellådorna. Ingen bra betyg på en så pass ny bil. Men allt vägs nästa upp av den flexibla inredningen.

#7
Ingooo
2017-02-01 09:08

Kör en 07a 2.5turbo som ligger på 16000 mil. Det är vår familjefraktare men rullar dagligen till och från dagis samt alla resor familjen gör tillsammans. Det här är en bil som barn älskar. Så även föräldrar kan jag intyga! Komfort, utrymmen, körglädje. Finns inte en enda Volvo som kan mäta sig som familjebil. Möjligtvis nya XC90. Har haft stänkskydd sedan ny och har inte alls blivit blästring. Någon enstaka kosmetisk rostfläck pga yttre åverkan som jag slarvat men annars har den stått sig väldigt bra mot rosten.

Det jag tycker minst om är inredningskvaliteten och då särskilt kromet som lätt repas eller helt börjar spricka med vassa kanter som följd.

Summa summarum bästa familjebil som finns och då kör jag mkt och många olika bilar.

#8
Ingooo
2017-02-01 09:08

Kör en 07a 2.5turbo som ligger på 16000 mil. Det är vår familjefraktare men rullar dagligen till och från dagis samt alla resor familjen gör tillsammans. Det här är en bil som barn älskar. Så även föräldrar kan jag intyga! Komfort, utrymmen, körglädje. Finns inte en enda Volvo som kan mäta sig som familjebil. Möjligtvis nya XC90. Har haft stänkskydd sedan ny och har inte alls blivit blästring. Någon enstaka kosmetisk rostfläck pga yttre åverkan som jag slarvat men annars har den stått sig väldigt bra mot rosten.

Det jag tycker minst om är inredningskvaliteten och då särskilt kromet som lätt repas eller helt börjar spricka med vassa kanter som följd.

Summa summarum bästa familjebil som finns och då kör jag mkt och många olika bilar.

#9
CarTestr
2017-10-11 18:29

En härligt stor bil med svenska mått mätt. Körde bilen i tjänsten när den var ny, med största dieselmotorn och automat. Det enda att anmärka på är instrumentbelysningen som bländade i mörker. De påmålade symbolerna på knapparna tenderar också att slitas ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.