Bild
Nästa artikel

Kvaliteten brister

Tester
Fords första Mondeo ger bra köregenskaper till lågt pris. Men kvalitet och rostskydd är svaga punkter.
1997 uppdaterades Mondeo rejält, med bland annat en ny front med större strålkastare. Väghållning och säkerhet blev också bättre.
Många Mondeo drabbas av fallerande luftkonditionering.
Med dagens mått känns Mondeo I ganska gammalmodig i utformningen. Men komforten är god och förarmiljön lättbegriplig.

Mondeo debuterade 1993 som Fords efterträdare till Sierra. Till skillnad från Sierra är Mondeo framhjulsdriven och var även i övrigt ett bevis på att Ford tänkte i nya banor.


Ford Mondeo finns i tre olika karossutföranden, sedan, halvkombi och kombi. Motoralternativen är flera, vanligast är dock 1,8-litersmotorn på 115 hk och 2,0-litersmotorn på 131 eller 136 hk. Toppmodellerna är V6:an på 2,5 liter och 170 hk eller prestandaversionen ST200 med 205 hk. Mondeo finns även i dieselutförande, men de motorerna är inte särskilt vanliga i Sverige.


År 1997 genomgick Mondeo en rejäl uppdatering med delvis nytt, tuffare utseende och omarbetad inredning. Även chassit skärptes till för bättre kontroll och känsla. En helt ny generation Mondeo presenterades sent 2000.
En rad olika utrustningspaket har erbjudits genom åren, toppmodellen kallas enligt tradition Ghia och har förutom mer lyx inlägg av falskt trä i inredningen och falskt krom på utsidan.


Körglädjen är kanske det främsta köpargumentet för Mondeo. Pigga motorer och stabila, spänstiga köregenskaper gör att bilen känns rolig att ratta på kurviga vägar. Styrningen är mycket bra på landsväg, men kan kännas tung vid parkeringsmanövrar. Sikten är däremot inte särskilt bra åt något håll.


Inuti kan Mondeo upplevas som trång, speciellt i baksätet. Att trepunktsbälte är standard även på mittplatsen bak är dock ett plus. Som förare sitter man betydligt bättre, i en skön stol och med en mycket tydlig instrumentpanel att blicka över.


Bagageutrymmet är rätt stort, speciellt i den 15 cm förlängda kombiversionen. Det är också kombimodellen som är mest eftertraktad som begagnad.


I Folksams undersökning av verkliga olyckor bedöms Ford Mondeo som medelbilen. I Euro NCAP:s krocktest gick det däremot sämre. Mondeo fick tre stjärnor, varav en var överkorsad.


Ford Mondeo hyllades storligen när den var ny på marknaden, med tiden visade det sig dock att Ford snålat med kvalitetskontrollen på många områden. Fast även om listan på kvalitetsbrister på Ford Mondeo är lång, håller den ändå något bättre än Escort och Scorpio. Ett vanligt fel är slitna framhjulslager, något som kostar uppåt 8000 kronor att laga. Felet upptäcks genom ett malande ljud vid stora rattutslag.


Ett annat vanligt fel är att AC-anläggningen inte kyler som den ska. Ofta har kondensorn tappat i effekt efter stenskott eller rost som ger läckage. Det kan kosta mellan 4 000 och 20 000 kronor att åtgärda. Vanligast är dock ett kondensorbyte som hamnar på runt 8000 kronor.


Framfjädrar som plötsligt går av är en annan Mondeo-sjuka. Slitna drivaxlar är ett annat fel, vanligen orsakat av att drivaxeldamaskerna gått sönder. Att byta drivaxel är ofta en affär på minst 5 000 kronor.


Andra svaga punkter är slitna bromsskivor, dåliga krängningshämmarstag och felaktig bränslemätare. Trasig topplockspackning förekommer också, ofta beroende på ett vattenläckage som gjort att motorn gått för varm.


Rostskyddet är en annan svag punkt. Bland annat korroderar baklucka, dörrar, skärmkanter och motorhuv.

Vägegenskaper, prisnivå
Detaljkvalitet, rostskydd

Begpriser

Mondeo 2,0i 131hk, Style, AC, 5d

(Ej AC/ACC -4 000) (4d -2 000) (1,6 90hk -6 000) (2,5 V6 170hk =0) (1,8 90hk TD -5 000) (HGV=Kombi +6 000) (Ghia/GT +4 000)

År4812
99 - - 19800
00 - - 23900

Ekonomi

Modell2,0-002,5 V6-00
Pris kr1700017000
Värdeminskning
Skatt, besiktning19401940
Försäkring 62508380
Bränsle1624021160
Reparationer, service mm 84208420
Däck 16601660
Totalt/år3720044200
Totalt/mil 2529

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3588
Katalysator7080
Bromsbelägg fram 1790
Hjullager hö fram2649
Kamrem 4547
Elektronikbox, motor 9871
Koppling 9775
Stötdämpare fram 3934

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser1993
Krockkudde förare/passagerare93/93
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1993
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31997
Folksam393-00

Teknisk data

Krocktester2,0-002,5 V6 -00
Längd/bredd, cm455/175455/175
Tj.vikt/maxlast, kg1400/4101470/300
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19886/2544
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,68,4
Bränsle, l/100 km8,09,2
Effekt, kW/hk96/131125/170

Rostskydd

Behandling saknas i huv, baklucka, skärmkanter, dörrar och balkar. Vid dörrarnas nederkant finns en gummilist där en ståltråd löper som också är utsatt för angrepp. Mondeo har PVC på utsatta ställen på bottenplattan, men ej heltäckande. Plus för plasttank
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-06 19:45

Jag har en Mondeo -00. har haft alla möjliga fel de första fem åren. Sen snäll och hållbar.
STORT utrymme innuti. fattar inte vad ViB menar med trånd. Bagageutrymmet i halvkombin ex v är enormt. Allt går in. Slängde in en demnoterad hammock igår. Innan dess 8 tunnor gödsel.
Ingen rost. Behandlade den nu eftersom jag tänker behålla den några tusen mil till (gått bara 15 000 mil).
Att det är en toppMondeo - en ST200 gör att att den axar 0-100 på 8 sekunder. Och har en fantastisk väghållning. Då får man förstås ta att den att stötig till tusen.

#2
Anonym
2012-01-09 08:58

Undrar om jag nånsin sett en gammal Mondeo med hela stötfångare? Det måste vara nånslags papp i dem istället för seg plast.
Rost överallt och saker som ramlar av verkar också vara standard. En verkligt dålig uppföljare till Sierran.

#3
Anonym
2012-10-26 19:34

går billigt nackdel rost!

#4
Anonym
2012-10-26 19:35

ovanligt att se en mondeo med hela kofångare!

#5
Anonym
2012-12-14 14:34

ekte skitbil

#6
Anonym
2013-02-22 08:55

Jag har en rostfri 00:a på 13000 mil. Vid köpet (4 år i drift, 5100 mil) satte vi direkt dit stänkskärmar fram. Ingen rost vid dörrar eller baklucka. Vid ca 9000 mil gjorde vi en rostskyddsbehandling för ca 7000 kr. Besiktad utan anmärkning sedan dess. Ingen rost i chassit. Bromskivor, strålkastare är sådant jag bytt och senast någon sorts slang till termostaten då vi plötsligt inte hade någon värme i bilen (vilket vi märkte då vi skulle åka från Hälsingland till Stockholm i -19 grader. Det var kallt :-)). I övrrigt en kanonbil som startat jämt utan motorvärmare. Mycket plats, rolig att köra och plats för mycket last. En familjefraktare som hållt länge och har många år kvar än! Krocksäkerheten känns som största minuset.

#7
Anonym
2013-03-11 08:58

Har ägt 3st genom åren en -93, en -00 och en -04. -00 samt -04 har jag kvar idag. Mycket bra bilar. En har gått 21 tusen en har gått 18 tusen.
Vist är dom påkostade under åren men inget mer än förslitnings detaljer.
Dock är rosten ett problem på -00an. Men det är mitt fel då jag inte tvättar den så ofta. Har även ägt Fiesta-03 o Sierra -86. Även dessa har varit gudomliga bilar.

#1296
Anonym
2014-02-03 17:59

Hej, har haft många bilar, mest Volvo , Saab, Opel och en räcka med Taunus och Ganada påtidigt åttiotal. Jag ärvde min fars Mondeo 1994 och körde den ca 10000 mil. Bilen hade ytterst fågel och var tillsynsenheten helt rostfri när den såldes 16 år gammal. Belen var Tuff Cote behandlad en gång dom ny och årligen påbättrad på trösklarna v mig själv under åren.

Ingen bil har krånglat mindre än Mondeon. Däremot: Ford på 80-talet och alla Escort var sopor

#8
Anonym
2014-02-26 18:21

Haha alla brister och svagheter som angetts stämmer in på min mondeo, dock en 96a med gamla karossen. mycket skruvande samt kostnader. Men är man händig med rätt verktyg så går det helt ok . Annars en pigg bil o trogen arbetsmaskin. Min Ford. Har brustna framfjädrar , lagat hjullager, bytt krängningshämmar stag . Samt bytt länkarmar. Bytt o lagat golv samt sidobalkar.och bakskärmar :-) toppen är trött och vattnet läcker men bilen går o igår! Mondeo 96 RS 2,0 136 HK.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.