Bild
Nästa artikel

Skarp på vägen

Tester
Ford Mondeo generation två är rymlig, säker och körglad. Men rost förekommer.
Få bilar i klassen är lika roliga att köra som Mondeo. dessutom är den rymlig och ganska billig.
I och med Mondeo II ryckte Ford upp designen och känslan på interiören. Strikt och välordnat men vissa plastmaterial känns fortfarande lite billiga.
Kombimodellen, här i ST220-utförande, tillhör de största i segmentet.

Mondeo som modell har funnits sedan 1993. Den nya generationen visades hösten 2000 och är en större bil än sin föregångare. Mondeo generation två blev därmed också en ersättare för Scorpio.


Den vanligaste motorn är en tvåliters bensinfyra på 146 hk. Basmotorer på 1,8 liter och 110 hk alternativt 125 hk finns också, liksom en V6:a på 2,5 liter och 170 hk. Senare kom en treliters V6 på 204 eller 226 hk, den senare sitter i sportmodellen ST220. Dieselmotorer är inte så vanliga, men finns som 90 hk eller 115 hk, senare också med 130 hk.


Tre karossvarianter finns: Sedan, femdörrars halvkombi och kombi. Kombin är tio centimeter längre och en av klassens rymligaste. Även femdörrarsmodellen slukar en hel del, utan att man behöver åka ”skåpbil”. Körglädjen är Ford Mondeos kanske starkaste köpargument. Tvålitersmotorn är pigg och varvvillig, vägegenskaperna är stabila även i hög fart på krokiga vägar. Styrning och växellåda är mycket exakt.


Men det kan bli lite för roligt om inte bilen är utrustad med antisladdsystem. ESP blev standard vid årsskiftet 2004 och fanns tidigare som tillval.


Förarmiljön är både snygg att titta på och lätt att använda men kvalitetskänslan är inte lika bra som till exempel Volkswagens produkter. Instrument och reglage är tydliga och stolarna bekväma att sitta i. Sikten är betydligt bättre än i förra generationens modell. Tidigare Mondeo var trång, numera ger baksätet komfort och utrymme i klass med större bilar. Bagageutrymmet är också stort och lättlastat.


Säkerheten är ganska hög. Euro NCAP gav bilen fyra stjärnor. Folksam rankar Mondeo som medelbilen.


Kvaliteten är förbättrad men även nya generationen har sina brister. Kärvande bakbromsar är ett vanligt fel. Även krånglande parkeringsbroms är vanligt. Klapprande krängningshämmarstag förekommer, vilket kostar cirka en tusenlapp per sida att byta. Knirkande ljud från ratten beror däremot ofta på att rattväxeln har för lite smörjning. Hjullager som slits ut i förtid är heller inte ovanligt.


Många ägare klagar på att klimatanläggningen fungerar dåligt. Ibland ger den ingen värme, ibland kommer ingen kyla. Det är ett elektronikfel som kräver omprogrammering. Kondensorn till AC-anläggningen har också rostat på en del exemplar. Det är en dyr sak att laga, räkna med cirka 10 000 kr.


Felaktig bränslemätare är en annan svag punkt. Ofta har de bytts på garantin, annars kostar det cirka 4500 kr. På instrumentpanelen kan varningslampor tändas utan anledning, främst gäller det lamporna till ABS-bromsar och krockkuddar. Ofta är det fel i kablage, styrdon eller kontaktstycke och det brukar inte vara särskilt dyrt att laga.


Dieselmotorn med commonrailinsprutning (TDCi) finns det anledning att se upp med. Bilen kan stanna och vara omöjlig att få igång igen utan en omfattande reparation. Dålig smörjning kan göra att metallspån kommit in i bränslesystemet, som i stort sett måste bytas. Tank och bränslefilter måste rengöras. Ford har i vissa fall stått för kostnaderna som goodwill. Annars kan det kosta 40 000 kr för en reparation!


Nyare Mondeo har i grunden ett skapligt rostskydd. Men tyvärr finns en allvarlig konstruktionsmiss. Limsträngen över dörrarna och bakluckans falser kan lossna. Då kommer rosten snabbt. Ford har som goodwill bytt ut eller rostlagat åtskilliga dörrar. Detta har drabbat merparten av Mondeo från 2001–03.

Körglad, prisvärd, rymlig
Detaljkvalitet, rostskyddstätning

Begpriser

Mondeo 2,0 145hk, Ghia, ACC, 5d

(Ej ACC, Endast AC -3 000) (4d -4 000) (1,8 125hk/130hk SCi -6 000) (2,5 V6 170hk =0) (2,0 90hk TDdi -5 000) (2,0 115hk TDCi =0) (2,0 130hk TDCi/-PF +6 000) (HGV=Kombi +8 000) (Ambiente/Amb.Edition -5 000)

År4812
01 - - 29300
02 - - 38800
03 - 5590046200
04 - 6500054800
05840007250062300
06930008150070300
07A1007008870077500

Ekonomi

Modell2,0-06V6-06
Pris kr8310083100
Värdeminskning
Skatt, besiktning28702870
Försäkring 57408200
Bränsle1603020700
Reparationer, service mm 73607360
Däck 19901990
Totalt/år4530052400
Totalt/mil 3035

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5162
Katalysator6397
Bromsbelägg fram 1491
Hjullager hö fram2733
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9334
Koppling 10525
Stötdämpare fram 5063

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser1993
Krockkudde förare/passagerare1993
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1993
Nackskydd fr whiplashskydd2001

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam301-07

Teknisk data

Krocktester2,0-06V6-06
Längd/bredd, cm473/181473/181
Tj.vikt/maxlast, kg1388/5271482/508
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/19996/2495
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,98,6
Bränsle, l/100 km7,910,2
Effekt, kW/hk107/146125/170

Rostskydd

Rostskyddet är bättre från -04 och framåt, då ny metod för tätning infördes. Dörrarna är rostskyddade i den känsliga insidans nederkant. Bakluckan däremot är sparsamt behandlad. Balkar är väl skyddade med rostskyddsmedel. Varning dock för undermåligt fals
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-05-23 13:43

Ford byter insugningsrör och bygger om vevhusventilationen ´på Duratec motorerna 2001 till och med 2003. Tuningspjällen kan skaka sönder och åka in i motorn. Kolla att det är gjort på dessa årsmodeller. Annars blir att lägga ut 5800 kronor.

#2
Anonym
2012-04-29 20:19

Inte ett ord om dålig kvalitet på drivaxlarna, slits ut efter 8-10000 mil. Inte gratis dom heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.