Bild
Nästa artikel

Annan utstrålning

Tester
Få, om ens någon kombibil ger lika mycket utrymmen för pengarna som Mondeo.
Ford Mondeo i dieselversion, en näst intill perfekt semesterbil; snål, körglad, bekväm och lättlastad.
Säkringarna sitter ovanligt besvärligt till bakom en panel under handskfacket.
Hela testbagaget och lite till går in om baksätet fälls. Till höger syns vad som ryms med uppfällt säte.
Metallfärgad plast ger en sportig touch. Ratten är liten och skön,
Till utrustningspaketet Titanium hör speciella instrument med massor av information. Hög inlärningströskel.

Kombimodellen av Ford Mondeo betecknas internt med HGV – herrgårdsvagn. Det passar bra. Nya Mondeo är ordentligt uppgraderad både utanpå och inuti och gör sig i finare miljöer.


Det är långa steg mellan de tre bilgenerationerna av Ford Mondeo. Den bil som tog vid hösten 2007 hade bara några år tidigare räknats som en stor lyxmodell. Bilen har en helt annan utstrålning än föregångarna. Plåten spänner i energiska veck, profilen är sportigt framåtsträvande och kryddad med spännande detaljer, till exempel de största strålkastare som Ford någonsin gjort.


Mondeo har utvecklats till en stor bil, men så är den också byggd på samma bas som Volvo S80 och V70 vilket innebär att den också delar komponenter med Ford S-Max och Galaxy. Fordarna är så lika att alla modellerna byggs vid samma band i belgiska Genk. Mondeo görs som förut i tre karossvarianter, men i Sverige är det framför allt kombin som gäller.


Vi Bilägare valde en Mondeo kombi med den starka och på pappret snåla tvålitersdieseln på 140 hk. Mondeo har också med två andra dieselalternativ, en tvåliters på 115 hk och en större 2,2-liters på 175 hk. Ford har också fortsatt på den inslagna vägen med flexifuelmotorer och från och med 2008 finns också 2,0 FFV, bensin/etanol, som utvecklar 145 hk. Bland renodlade bensinmotorer finns 2,0 (145 hk), 2,3 med automat (161 hk) och 2,5T (220 hk).


Ford har lyckats ge sin stora kombi köregenskaper som är både roliga och livliga. Med Mondeo styr man gärna in på små krokiga omvägar, bara för att få ha kul en stund.


Dieselmotorn livar upp köregenskaperna. Den jobbar tyst, mjukt och kraftfullt. När gasen trycks i botten överladdar turbon under ett kort ögonblick vilket ger ett extra starkt vridmoment och en acceleration som känns i ryggen. Mondeo är blixtsnabb på trean och fyran, men femman och sexan är högre utväxlade och om varvet kommer ned för lågt känns bilen seg.


Räckvidden är en annan egenskap som gör Mondeon till en långresefavorit. Den rullar uppemot 90 mil på en tankning och då räknade vi under första teståret ändå på en genomsnittsförbrukning på 6,8 liter, alltså klart över utlovade 5,9 liter. Under det senaste teståret har vi närmat oss fabriksuppgifterna, nu nere på 6,1 liter, men bilen har också på sistone mestadels gått på långa landsvägsetapper.


I testrapporterna framhålls också bilens generösa kupéutrymmen och fina lastslukarförmåga. Här ryms både familj och bagage och Ford har dessutom lagt ned lite extra krut på baksätet som är ovanligt bekvämt. Ett plus får bilen också för vinteregenskaperna.


Klagomålen handlar om plottriga instrument, en knepig färddator och billiga inredningsmaterial, det sistnämnda märks framför allt på tygmattorna på kupégolvet och klädseln i lastutrymmet som är av undermålig kvalitet.


Vad som är mycket värre för Ford Mondeo är kvaliteten på rostskyddet, eller snarare avsaknaden av stora och rejäla stänkskydd bakom framhjulen. Vår Mondeo är uttagen hösten 2007, och därmed undantagen den förstärkning av rostskyddet som Ford införde på svensksålda bilar från och med 1 januari 2008.


Stänkskydd monterades i efterhand sedan tröskellådorna i framkant blästrats sönder av hjulsprut. Skyddet försvann och rosten flammade upp. Ford lackade om framskärmarna och tröskellådorna, men borde på sikt också ta hand om de utstickande bakdörrarna som också blivit blästringsskadade.


Ett annat missöde som drabbade vår testbil är lyckligtvis redan åtgärdat, inom ramen för nybilsgarantin. Efter 3 600 mil började det plötsligt skrapa när fyrans växel skulle läggas in. Verkstaden konstaterade att synkringen var skadad och tvingades byta hela växellådan, normalt en kostnad på drygt 30 000 kronor. Ford vill inte kännas vid att det skulle finnas någon form av fabrikationsfel på den sexväxlade lådan – men likväl dökfelet upp, och i ViB:s testlag förnekas absolut förarmisstag.


Utöver lådbytet har bilen också varit inne på verkstad, i samband med service, för byte av en sensor som falsklarmade om förestående oljebyten. Vi har också till och från noterat gnissel från bromsskivorna trots att dessa till det yttre ser helt ok ut.


Tillfälligheter eller inte, men vi har under de första två teståren tvingats till inte mindre än tre byten av vindruta, efter stenskott. Med inkapslade värmetrådar är rutorna särdeles dyra, drygt 10 000 kronor, och det gör att självriskkostnaden också skjuter iväg, 3 x 3 400 kronor.

Lastförmåga, vridstark motor, köregenskaper
Inredningsmaterial, detaljkvalitet

Begpriser

Mondeo 2,0 145hk, Titanium, ACC, 5d

(4d -3 000) (2,0 145hk =0, 08) (2,3 161hk, AUT +8 000) (2,0 130hk/140hk TDCi-PF +8 000) (HGV=Kombi +8 000) (Trend -10 000) (Ghia=0)

År4812
07B139000124100110600
08149100133900119400
09158700142700127800
10168100151500136000

Ekonomi

Modell2,0 TD -082,0 FFV -08
Pris kr163200155200
Värdeminskning
Skatt, besiktning40001350
Försäkring 76607660
Bränsle1143016030
Reparationer, service mm 73607360
Däck 19901990
Totalt/år5460055500
Totalt/mil 3637

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6500
Katalysator7900
Bromsbelägg fram 1700
Hjullager hö fram3800
Kamrem 5800
Elektronikbox, motor 10500
Koppling 12000
Stötdämpare fram 5700

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser1993
Krockkudde förare/passagerare1993
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1993
Nackskydd fr whiplashskydd2001

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52008
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0 TD -082,0 FFV -08
Längd/bredd, cm483/189483/189
Tj.vikt/maxlast, kg1571/5951491/595
Max släpvikt, kg 20001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/1999
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,810,3
Bränsle, l/100 km5,97,9
Effekt, kW/hk103/140107/146

Rostskydd

Det är skillnad på Mondeo före och efter 1 januari 2008, om bilarna är saluförda i Sverige. 07:orna har ett sämre rostskydd, saknar behandling i huv och baklucka, större stänklappar fram och endast tunt PVC-lager på underredet. Från 2008 har Ford kostat p
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-10 00:38

köp alldrig ford . de är den sämsta köp man kan göra. förstår inte att ford inte har lärt sej av ett ex ford mondeo ford escort mmmm . de skulle vara ford fiesta då den håller ganska bra. men varning ford är inte bra

#1296
Anonym
2012-02-19 22:28

Du vet inte vad du bablar om...

#2
Anonym
2012-03-15 16:04

Vi har en Ford Focus Flexifuel 2004:a som vi nästan bara kör på etanol i drygt 15 000 mil och vi är verkligen supernöjda med etanolforden!!!!!!

#3
Anonym
2012-05-07 08:14

Fod är bäst valuta för pengarna

#4
Anonym
2012-05-07 08:15

Vi har ägt nio st mondeo det finns en anledning till detta det är bra bilar

#5
Anonym
2012-05-29 19:46

Haft 6 st olika fordar och aldrig haft nåt speciellt problem med dem....tuta och kör och byta lite slitdelar:) Ford är fina och trevliga bilar.

#6
Anonym
2012-07-18 23:03

Ingen Ford på våran gård!
Ingen rök utan eld brukar man säga. Den som tror att Ford tillverkar kvalitetsbildar kan ju studera vad en 10 år gamma Ford kostar och jämföra detta med en lika gammal BMW eller Volvo eller för all del Peugeot eller Citroen eller vilken annan bil som helst!
:-)

#7
Anonym
2012-08-21 21:17

Ja de här med andra hands värde är ju roligt . Kul att folk lever kvar i den gamla myten om att bmw audi och mersa är desamma som tysk superkvalite. Värre skit finns ju inte på marknaden . Har haft en a6 i 8 år nu och aldrig åkt igenom besiktningen utan anmärkningar på framvagn , drivaxlar å skit . Nä tur man kan sälja skiten dyrt till nån stackare och köpa en ford som man hade förr.

#8
Anonym
2012-08-22 11:56

En sak är säker efter 48775 mil i min Mondeo 2,0i från 2002, så blir det definitivt ford igen. Bilen har inte svikit en enda gång!!!!!

#9
Anonym
2013-01-19 14:52

Jag har bara bra erfarenhet av Ford Scorpio, Focus och Mondeo. De två senare med 2-liters diesel och manuell 6-växlad låda. Förvånansvärt snål men urstark motor. Startar utan motorvärmare även i -20 grader. Trevlig och exakt växellåda. Riktigt rolig att köra. Inga tekniska problem alls.

#10
Anonym
2013-04-28 06:15

Är just nu i tankarna om att köpa en mondeo diesel 2001-2005. Hade gärna emottagit lite tips och gärna till min mail leomarkovic@gmail.com. Jag pendlar väldigt många mil i veckan och behöver som sagt diesel och gärna kombi. Har haft tusen bilar och däribland många ford. Min erfarenhet av ford är att det generellt är slitdelar som behöver bytas med jämna mellanrum. Till skillnad från flertalet tyska bilar som förvisso är trevliga men ack så mycket krångel och dyra delar. Har gillat i stort sett alla ford jag ägt.

#11
Anonym
2013-06-14 20:03

Fords europeiska bilar är nog ganska underskattade idag (vilket syns på andrahandsvärdet) till glädje för oss som upptäckt det och kan göra körglada andrahandskap. Folks uppfattning lever kvar från blårykande 80-tals Sierror och Escort från Brasilien....

#12
Anonym
2013-08-12 23:02

It monitors surface conditions so that you can easily find the best performing professional basketball players. nike shoes's lawsuit does not appear in an NBA court for the families involved". It is an individual. Print this treatise Instructions. It sports blue suede leather and suede upper is in the Americas, Asia Pacific, Europe and Japan.

#13
Anonym
2013-08-18 11:05

Ägt två Fordar de senaste tjugo åren. Sierran gick hyggligt problemfria 28000 mil och nuvarande Mondeo har gått 21000 mil utan större bekymmer. Ford är bra och billiga bilar för folk som kan leva utan finlir.

#15
Anonym
2014-05-19 00:58

Kört en Ford Mondeo 2,2 businees 2011 nästan 10 000 mil, den mest komfortabla bil jag ägt, problemfri, fantastisk väghållning, hög kvalite till rimliga pengar, efter att ha kört Volvo V70 några år så kan jag säga att där började problemen tidigt med skrammlande länkarmsstag redan vid 4 500 mil o sen fortsatte problemen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.