Bild
Nästa artikel

Behändig i tät trafik

Tester
Lilla Ka är precis som en småbil ska vara: behändig i stan och kul att köra.

Ford Ka presenterades hösten 1996 som en minibil i klassen under Ford Fiesta, som den också delar bottenplatta med. Med sin 3,62 meter långa kaross är Ka en av marknadens allra minsta bilmodeller. Det märks både i baksätet och bagageutrymmet och Ka gör sig bäst som transport för maximalt två personer – eller som andrabil. Den udda karossformen gör att bilen inte är lika rymlig som exempelvis konkurrenten Hyundai Atos. Ka är också bara fyrsitsig.

Ka blev en modebil när den nådde Sverige sommaren 1997 och de första åren såldes ganska många exemplar. Många gillade den tuffa formgivningen och det faktum att bilen gick att utrusta på ett personligt sätt. Bland annat kunde kunden välja stort tygsoltak, luftkonditionering och parkeringsradar, ovanligt i klassen vid den här tiden.

Vanligaste motorn är en 1,3-liters stötstångstyp och har suttit i flera generationers Fordmodeller före Ka, bland annat Fiesta. Blott 60 hästkrafter gör inte Ka till någon sprinter men tack vare en ganska flack vridmomentkurva finns skapligt med kraft i mellanregistret och det bidrar till smidigheten i stadstrafik. Den gamla motorn gör Ka onödigt törstig, en bränsleförbrukning på över 7,5 liter/100 km är ingen ovanlighet och det är mycket för en så liten bil. Ford själva anger en snittförbrukning på 6,7 liter/100 km vid blandad körning.

Ford Ka är smidig och stabil att köra, vägegenskaperna håller hög klass. Styrningen är exakt i känslan och den förhållandevis breda spårvidden i kombination med det långa axelavståndet gör att bilen upplevs som vuxen på vägen. Det är mer den svaga motorn än kurvegenskaperna som avgör hur fort den här lilla vagnen kan köras.

Hösten 2001 introducerades två nya motorer, dels en 1,3-liters på 69 hk samt en 95-hästars 1,6:a. Den starkare modellen heter SportKa men har bara sålts i mycket begränsad omfattning här. Med 69-hästarsmotorn förbättrades fartresurserna samtidigt som förbrukningen faktiskt minskade.

Att motorn inte har någon kamaxelrem är en stor fördel. Det betyder lägre reparations- och servicekostnader och mindre risk för motorhaveri. Högt ventiltick kan dock visa på att kamaxeln är sliten. Ett ovanligt fel, som oftast har åtgärdats på garanti.

Ett av de vanligaste felen på Ka är att hjullagren bak slits fort på de första årsmodellerna. Det märks genom ett malande missljud från bakvagnen. För ett par tusenlappar får du det åtgärdat på en verkstad. Om det knackar och slår i framvagnen kan det vara glapp i länkarna fram. En reparation kostar strax under 2 000 kronor. Den bakre ljuddämparen på Ka går relativt fort sönder. Det kostar närmare 1500 kronor att byta på en verkstad.

Bromsarna fram är känsliga. Bromsoken kan börja kärva och och skivorna är rostkänsliga. Bilprovningen har också många anmärkningar för ojämn bromsverkan. på bilar 97-99. Annars är felaktig ljusinställning och ljusbild på strålkastarna det vanligaste felet. Ka rostar gärna – och mycket. Lacken är inte särskilt motståndskraftig och rostblåsor kan uppkomma var som helst på karossen, till och med på taket. Titta noga på undersidan efter dörren. Där kan grus ha sprutat upp och lacken blivit skadad.

Billig att äga och köpa
Rostbenägen, trång

Begpriser

KA 1,3 60hk, 3d

(Ej AC, CD -4 000, 03-) (Bas, Ej AC -8 000, 06-) (AC, CD +4 000, -02)

År4812
01 - 19800 -
02 - 2240017200
03 - 2780022600
04 - 3260025900
05424003590028700
06455003900032800
07487004220036000
08A536004560039400

Ekonomi

Modell1,3-021,3-07
Pris kr1720045400
Värdeminskning
Skatt, besiktning15401260
Försäkring 41804430
Bränsle1360011970
Reparationer, service mm 77205880
Däck 11801360
Totalt/år3090031100
Totalt/mil 2121

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3333
Katalysator9609
Bromsbelägg fram 1822
Hjullager hö fram3587
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8180
Koppling 9012
Stötdämpare fram 6072

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32000
Folksam21997-

Teknisk data

Krocktester1,3,-021,3,-07
Längd/bredd, cm362/164362/164
Tj.vikt/maxlast, kg965/300890/375
Max släpvikt, kg 300375
Antal cyl/slagvolym.cm34/1 2994/1 299
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek1514
Bränsle, l/100 km6,75,9
Effekt, kW/hk44/6051/69

Rostskydd

Ford Ka är en av de mest rostkänsliga småbilarna på den svenska marknaden. Rosten kan blomma upp var som helst. Konstruktionen med många skarvar gör bilen oerhört rostkänslig. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 6 år (97-03) 12 år (2004-)
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-21 18:29

Finns inte många Ka som inte är rostiga runt tankpåfyllningen. Tittar man då på insidan från bagageutrymmet brukar det finnas mycket rost där också och dessa båda ställen tillsammans är en ytterst kostsam historia att åtgärda.
Annars en kul bil att köra.

#2
Anonym
2012-08-03 11:02

Kolla att AC:n fungerar och är servad innan köp.

#3
Anonym
2012-09-07 07:36

Byta halvljus lampa, det var bland det j---ligaste jag varit med om rostskyddsbeh dotterns 06 gick åt 5l. det var det sämsta r-skydd jag varit med om. Ok att köra även lansväg.

#4
Anonym
2013-06-28 15:16

Det här är inte en bil, det är en parodi på en bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.