Bild
Nästa artikel

Rosten går i dörren

Tester
Körglada Ford Focus blev snabbt en het bil. Efter några år visade sig kvalitetsbrister.
Lika entusiastiska som pressen var när Focus kom 1998, lika frustrerade blev ägarna när det visade sig att bilen rostade å det grövsta.
Kombin är lastvänlig och praktisk.
Rost i skärmkanter och dörrar är ett stort problem, fuktiga filtinnerskärmar ligger an mot plåten. Ford har fixat många på garantin.

Ford Focus slog bilvärlden med häpnad när den visades första gången våren 1998. Det udda formspråket bröt tvärt mot vad Fordkunderna varit vana vid från företrädaren Escort. När det dessutom visade sig att Focus var körglad, rymlig och bekväm samt billigare än många konkurrenter, tog många bilköpare den till sitt hjärta.


Med långt axelavstånd och väl tilltagen takhöjd blev Focus stilbildare i klassen.


Focus finns med flera olika motoralternativ, vanligast är 1,6-litersmotorn på 101 hk. En starkare tvålitersmotor på 131 hk finns också samt sportmodellen ST170 med 173 hk (kom under 2002). Värstingen Focus RS med turbo och 215 hk lanserades 2003 men med ett pris runt 300000 kronor var det aldrig meningen att den skulle bli någon storsäljare. Focus finns också med dieselmotorer, TDI med 90 hk och efterföljaren TDCi på 115 hk.


Flexifuelversionen kom 2001 och blev snabbt en favorit bland tjänstebilsförarna, när staten rabatterade förmånsbeskattningen för miljöbilar. 1,6 FFV går att köra på E85, alltså etanol. Om inte E85 finns tillgängligt går det lika bra att köra på vanlig bensin.


Tre- och femdörrars halvkombi var de första karossvarianterna, men Focus finns även som fyrdörrars sedan och femdörrars kombi, den senare en favorit i Sverige.


Basmodellen har utrustningspaketet Ambiente, de mer påkostade versionerna heter Trend eller Ghia. En blygsam facelift gjordes hösten 2001 och en helt ny bil kom sent 2005.


En av Focus främsta fördelar är de trevliga köregenskaperna. Bilen är både trygg och rolig att köra, med spänstigt chassi. Focus var en av de första bilarna i måttlig prisklass med aktivt antisladdsystem (ESP) som tillval. Tyvärr var det ganska dyrt och bara ett fåtal beställde sin bil med ESP. Ett enklare antispinnsystem (TCS) fanns också att tillgå och är vanligare förekommande.


Förarmiljön är enkel att ta till sig, även om man vid en första anblick tycker det ser lite rörigt ut med alla linjer och veck. Föregångaren Escort var en bil med många problem och även om Focus verkar ha blivit bättre kvalitetsmässigt är det långt kvar till toppen.


Glappa krängningshämmarstag är ett vanligt problem på Focus. De slits ofta ut i förtid och märks genom ett klapprande ljud från hjulupphängningen. Hjullagren slits också ovanligt snabbt.


Andra förekommande fel på Focus är läckande servopump, trasiga skyltlyktor, trasig bränslemätare samt slitna upphängningar till bagageluckan. Krånglande centrallås är ett annat vanligt Focus-fel. I kyla kan låset strejka på en del bilar. På andra låses bilen upp av sig själv. Då behöver man byta låskistan. Utslitna drivaxlar är också vanligt.


Men det vanligaste och allvarligaste felet på Focus är rosten. Bakluckan är en svag punkt och på nästan varannan Focus av de första årsmodellerna är dörrkanterna rostangripna. Oftast tar Ford på sig kostnaderna genom garantiåtgärder. På en del exemplar slipas rosten ner och lagas, men på en del bilar byts hela dörrarna ut.

Väghållning, utrymme
Rostskydd, detaljkvalitet

Begpriser

Focus 1,6 100hk, Ambiente, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (4d =0) (2,0 130hk +3 000) (1,8 90hk TDI =0) (1,8 115hk TDCi +5 000) (1,6E 102hk FF V E85 =0, 01-) (HGV=Kombi +6 000) (Ambiente -2 000, 04-) (Trend +3 000)

År4812
99 - - 18400
00 - - 22100
01 - - 26000
02 - - 29300
03 - 4150034300
04 - 4590038700
05A593004980042600

Ekonomi

Modell1,6 Amb.-05A1,6 FFV-05A
Pris kr4800048000
Värdeminskning
Skatt, besiktning15901310
Försäkring 58805970
Bränsle14820(E85)13940
Reparationer, service mm 73408000
Däck 17801780
Totalt/år3810038300
Totalt/mil 2526

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3524
Katalysator5859
Bromsbelägg fram 1156
Hjullager hö fram2203
Kamrem 4558
Elektronikbox, motor 8612
Koppling 5627
Stötdämpare fram 4436

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/-
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41999
Folksam31999-05

Teknisk data

Krocktester1,6 Amb -05A1,6 FFV -05A
Längd/bredd, cm415/170415/170
Tj.vikt/maxlast, kg1216/3741169/423
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/15694/1596
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,410,4
Bränsle, l/100 km7,39,5
Effekt, kW/hk74/10174/101

Rostskydd

Undermåligt falskantskydd runt dörrar och baklucka. En svag punkt är också påfyllningsröret till tanken. Behandling saknas. Det har t ex inte sprutats in extra rostskydd i motorhuv, baklucka eller dörrar. Tröskellådorna är också mycket känsliga för angrep
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-11 03:53

som vanligt ford är ingen bra bil. jag förstår inte att man köper ford. vil man ha problem ja då köper ni ford. tappar värde rostar rent ut sakt en dålig bil, haft många bilar men ford har de vart de sämsta. de räcker att titta på blocket så förstår ni vilket skitt det är.

#2
Anonym
2011-06-12 11:22

Fattar inte varför Ford har såna rostproblem när det flesta andra biltillverkare är ordentligt rostskyddade

#3
Anonym
2011-11-17 18:44

har en ford focus 07 rullat 10000 mil. enda felet som jag råkat ut för var när jag tankat 95 oktan kör annars på etanol. det blev startproblem och en dyr reperation. kör på samma bromsar hjullager avgassystem mm, så en Dålig bil kan man inte säga ( kör man på etanol o tankar sedan blyfri kör då mer än tre mil )

#4
Anonym
2012-01-06 19:09

Visst går det att åberopa rostskyddsgarantin!
Volvo i Uppsala bytta bakskärm på min 8 år gamla 460

#5
Anonym
2012-01-14 15:11

Ibland tycker jag nästan synd om biltillverkarna.
Med denna saltlösning som sprutas ut på våra vägar,så blir det hart när omöjligt att att behandla bilarna mot rostangrepp!
Bort med saltet, fram med sanden.
Jag är uppväxt i Norrland. Där saltade man aldrig! Bilarna hade inget rostskydd,men rostade lite eller aldrig.

#6
Anonym
2012-09-27 20:24

du kan ju inte dra alla ford över en kant alla bilar har sina brister. jag har en ford mondeo 1997 idag och jag har kört 12000mil med den dom 3 senaste åren och jag har inte ens bytt bromsar så jag vet inte vad du har fått tag på för måndags exemplar...

#7
Anonym
2013-07-10 14:31

Har haft min Focus i 8 månader nu. En bra budget bil tycker jag. Lite slö kanske men fungerar bra. Kvalitén är väl som man kan förvänta sig med en billigare bilmodell. För den som säger att Ford bara gör skitbilar så vill jag säga att det inte är helt rätt. Bilarna håller om man tar hand om dom, om man skiter i att tvätta, serva och ta tag i fel direkt så kommer bilen bli sunkig.

#8
Anonym
2013-08-16 18:43

Hur gör man för att få fast låsmuttern när man ska byta registreringsskylt ?

#9
K. B
2015-07-16 22:55

Köpte en demo Ford focus 2012.
Bilen gått lite över 10000 mil, Garantier på ford är olika i Norge och Sverige, varför!!
Vid 6000mil läckte det vid främre drivaxel, men enligt ford var det inget läckage, de vägrade fixa detta, trasigt batteri som de också påstod att det inte var fel på. Nyligen rasade kopplingen, trots att bilen nästan aldrig körts i stadstrafik eller dragit släp.
De ville inte heller åtgärda detta trots..
påpekande om dåligt material.
Vid bilens inköp fanns en 5 år gammal karta på GPSen som de påstår inte går att uppdatera.
Vad ni än gör köpa aldrig en Ford, om ni inte vill ha problem och ekonomsika utlääg.

#10
Johnc789
2015-12-13 03:31

It's very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this article at this site. aaddgbgeekke

#11
Johnd914
2015-12-13 03:31

Because here is a list of multiplayer games is that the leave was asked aegafdafdcad

#12
christer eklund
2016-04-22 21:03

Har haft en ford focus -02 combi sedan den var ny. Den har nu gått 26000 mil idag Inga problem . Endast lite rostangrepp på sparklådorna. sköt om FORDEN så ser ni snart att det inte är en SÅÅÅÅÅ dålig bil .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!