Bild
Nästa artikel

Bättre skyddad

Tester
Ford Focus i den andra generationen är fortsatt körglad och rymlig. Glädjande är också att rostskyddet tydligt har förbättrats.
Den andra generationen av Ford Focus lanserades under 2005 med ett förbättrat rostskydd som ytterligare stärktes 2008.
Förarmiljön präglas av tydliga instrument och reglage.
Bagageutrymmet är lättlastat och ganska stort för storleksklassen. Kombin rymmer givetvis ännu mer.

Till 2005 var det dags för en ny generation av Focus, det är den som vi har tittat närmare på här. FocusII delar bottenplatta med Mazda3 och Volvo S40/V50. En facelift kom under 2008.


Vanligaste motorn är en 1,8-liters flexifuel på 125 hk. Den motorn kan köras både på bensin eller etanol. Den starkare tvålitersmotorn på 145 hk kan också köras på etanol. Förbrukningen med etanol är vanligtvis cirka 30 procent högre jämfört med bensin.


Två 1,6-litersmotorer finns också, på 100 hk eller 115 hk. Dessutom har Ford två dieselmotorer, en 1,6-liters på 109 hk och en tvåliters på 136 hk. En sportigare variant, Focus ST, har en turbomotor på 225 hk. Värstingmodellen heter Focus RS och kom under 2008 med en femcylindrig turbomotor som ger hela 305 hk.

Focus finns i flera karossutföranden, vanligaste är femdörrars kombi. Femdörrars eller tredörrars halvkombi finns också, liksom en fyradörrars sedan och en plåtcabriolet. En MPV-version, kallad C-Max, finns också i modellprogrammet, och den lanserades redan som årsmodell 2003.


Köregenskaperna håller hög klass, Focus är körglad och stabil, både på motorvägar och kurviga småvägar. Antisladdsystem är standard.


Förarmiljön är tydlig och komforten är bra i framstolarna. Däremot är bakåtsikten på halvkombin inget vidare. Baksätet är ganska rymligt och bekvämt för bilstorleken. Fast i halvkombin är takhöjden bak i snålaste laget. Bagageutrymmet är rymligt och sväljer en del hel last. Ännu mer rymmer kombin, hela 47 läskbackar med nedfällt baksäte.


I Euro NCAP:s krocktest blev det högsta betyg, fem stjärnor, för den nyare generationen av Focus.


Besiktningen klarar Focus ungefär som medelbilen, med få anmärkningar ännu så länge. Totalt sett verkar Focus II ha genomgått en klar kvalitetsuppryckning.

Ett av få fel som ägarna klagar över är att fukt tränger in i låset på bakluckan. Det beror på att gummit i låset inte ligger an och håller tätt. Om vatten kommer in där finns risk för framtida rostangrepp, vidare kan låset frysa vid minusgrader.


En del ägare har också anmärkt på oljud från karossen vid körning över gupp eller andra ojämnheter. Glapp mellan plastdelar på karossen förekommer. Andra ägare har också synpunkter på vibrationer på vissa motorvarv i 1,8-litersmotorn. Vidare har också ABS-enheten krånglat, lysande ESP-lampa är ett tecken. Det kan bli en kostsam historia, drygt 20000 kronor, om inte garantier eller goodwill från Ford täcker upp.


Rostskyddet har successivt förbättrats på Focus, även om lacksläpp har förekommit på en del bilar. Dörrar och balkar har en bra invändig behandling. De bakre skärmkanterna saknar också smutssamlande hylla.


Ford gjorde fler förbättringar av rostskyddet på svensksålda Focus från 1 januari 2008. Men tyvärr har vissa exemplar utan extrabehandling ändå kommit ut på den svenska marknaden.


Focus II är relativt populär som begagnad. Det finns ett hyfsat gott utbud av bilar 2005-2008 som med flexifuelmotorn är befriad från trängselskatt i Stockholm till augusti 2012.

Köregenskaper, utrymme
Kvalitetsmissar, bakåtsikt

Begpriser

Focus 1,8 125hk FFV E85, Trend, AC, 5d

(Ej AC -6 000) (3d -4 000) (4d =0) (1,6 100hk -5 000) (1,6 115hk Ti-VCT -3 000) (2,0 145hk =0) (1,6 109hk TDCi-PF +8 000) (2,0 136hk TDCi-PF +12 000) (HGV=Kombi +6 000) (Ambiente -6 000) (Style =0)

År4812
05B721006220053600
06787006830058700
07843007340064800
08A892007830068200

Focus 1,8 125hk FFV E85, Trend, AC, 5d

(3d -4 000) (1,6 100hk -5 000) (2,0 145hk =0) (1,6 109hk TDCi-PF +8 000) (2,0 136hk TDCi-PF +12 000) (HGV=Kombi +6 000)

År4812
08B1031009120080600
091097009780086700
10115300103400 -

Ekonomi

Modell1,8 FFV-071,6 Ti-VCT-06
Pris kr7930076300
Värdeminskning
Skatt, besiktning12301480
Försäkring 59405950
Bränsle1424012920
Reparationer, service mm 67806130
Däck 18201540
Totalt/år4080038400
Totalt/mil 2726

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6000
Katalysator12000
Bromsbelägg fram 1700
Hjullager hö fram3100
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 12500
Koppling 11000
Stötdämpare fram 5200

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/05
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8 FFV-071,6 TI VCT-07
Längd/bredd, cm434/184434/184
Tj.vikt/maxlast, kg1348/4471273/467
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/17984/1596
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,310,8
Bränsle, l/100 km9,56,4
Effekt, kW/hk92/12585/116

Rostskydd

Limningarna är mer välgjorda än tidigare. Bakre skärmkanterna har ny och bättre konstruktion. Dörrar och balkar är invändigt behandlade, men ej huv och baklucka. Focus fick ett förstärkt rostskydd från 1 januari 2008 med mer inre behandling, effektivare s
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-29 15:55

Körde denna i c:a 50 mil, och blev inte glad.
Irriterande dumt designad instrumentering, små svåravlästa mätare, med krafs på ratten som ger solkatter.

Surrig motor, och högt vägljud. Dessutom ett rostskydd som är långt från föredömlig.
Nej, det finns bättre bilar.

#2
Anonym
2011-11-10 17:03

Har en Focus årsmodell 2006 sen ett par år tillbaka och tycker att det är en av dom sämsta bilar jag ägt. Har fått byta hjullager, AC:n har slutat fungera och vid regn så tränger det in vatten i bagageutrymmet bl.a. Dyra servicekostnader också eftersom den ska servas var tusende mil.

Dessutom är bilen som sådan ingen höjdare, bullrig, plastig inredning och rätt trist överlag. Ingen bil jag skulle rekommendera.

#3
Anonym
2011-12-03 20:43

Dunkar in denna igen -f'låt om jag tjatar...

Har en Focus Flexifuel från 2004 och den har kostat oss otroliga summor de senaste åren. Köpte den för en resonabel peng och det var den enda miljöbilen som gav gratis parkering och ville dra mitt koldioxid-strå till stacken. Vet inte om jag är lurad eller inte och lägger ingen vikt vid det.

- Två veckor efter den 2-åriga garantin gick ut läckte det olja mellan växellåda och motor - en skitpackning som resulterade i en kostnad på 8.000 inklusive service. Ingen goodwill-garanti eller några plåster på såren.
- AC:n börjar släppa ifrån sig kondensvatten - Orkar inte ta i det då jag får höra att prislappen hamnar kring 10.000 för man måste riva ut hela instrumentpanelen med allt vad det innebär - den får droppa
- AC:n strular igen och det visar sig att kondensorn är kass (ett pyttehål pga korrosion) som resulterar i en smäll på 11.500 inklusive service eftersom kylare och kondensor sitter ihop i ett paket. Noll hjälp från någon försäkring.
- Kondensorn trasig igen - stenskott eller något som studsat upp - Får hjälp av verkstaden som tycker synd om mig då det är en månad sedan förra bytet. Pröjsar 5.500.
- Spridarna kassa - alla fyra - byte av dem inklusive service kostar 13.500 - nödgas ta det på avbetalning då bilen redan tömt sparkontot.

Kamremsbyte i antågande och jag frågade verkstan om intervall och de sa 10 år eller femtontusen mil. Jag kör på det som senast inträffar - tio år.

Nu är det slut med service - kommer inte att lägga ner en endaste krona på bilen annat än spolarvätska, soppa och vatten.

Det finns ingen som kan övertyga mig om att jag köpa en Ford. Ingen. Kommer inte att köpa amerikanskt mer. Aldrig. Inte ens Volvo - är en förklädd Ford - Volvo går bort. Jänkarna slutade göra bilar på sjuttitalet. Argumentet at Focusen är tillverkad i Europa går jag inte på - glöm det. Allt snack om att det är ett måndagsexemplar går också bort.

Nästa bil blir en ris-kokare. En Tata Nano för 16.000 vore något...

#6
Anonym
2012-07-08 16:37

Har inte haft några problem alls

#5184
Anonym
2012-07-25 07:14

Har inte den kamkedja?

#7
Anonym
2012-07-27 17:37

Har en 06, esp + generator + ac, allt har havererat, bilen har gått 6700 mil så det måste anses som dåligt!

#8
Anonym
2012-08-21 11:41

Ford Focus Flexifuel-06 har hög förarkomfort. Kvalitet och liknande visar sig. Många ex som jag tittat på har stenskott. Kanske är lackförseglingen bristfällig från fabriken?

#9
Anonym
2012-10-25 12:56

Har en Ford Fucus Flexifuel-07 som runt 7000 mil fick ESP problemet. Kan kosta upp emot 20.000:- som artikeln antyder men det gick på Ford-garanti och kostade 0:-
Utöver det rullar den på utan andra problem än så länge trots etanol i tanken och är väldigt nöjda med vår Focus.

#10
Anonym
2012-12-22 23:56

Jag är ägare till en Ford Focus II 1.6 Trend Kombi, tillverkn.månad jan 05 som jag har ägt sedan den var ny. Den har gått 12 400 mil utan nämnvärda problem. Utöver årlig service har två framhjulslager bytts, varav ett på garantin. Vidare har låset till bagageluckan reparerats och bromsklossarna runt om bytts samt rost tagits bort vid ett tillfälle från skivorna bak. Bilen har alltid startat och varit min följeslagare allt från svenska fjällvärlden till sydeuropa. Den är mycket körglad och en fröjd att köra. Motorvarvet är tyvärr i högsta laget vid motorväg/autobahnkörning men det är inga problem att marscha 170-180 km/h. Nästa gång blir det självklart en Ford igen, en Mondeo med dieselmotor!

#11
Anonym
2013-03-16 04:10

HJÄLP!! behöver byta strålkastare höger fram, på min flexifuel 06. ford focus. bor i vällingby kan någon hjälpa mig mot en rimlig kostnad? omgående! angi

#11664
Anonym
2013-07-23 20:59

Hej, min ligger också på 7000mil och har precis fått samma fel - ESP system ur funktion.
Vilken "garanti" pratar du om?

//S

#12
Anonym
2013-07-23 21:08

Motorn på min Focus Flexifuel stänger av mitt under körning om jag lägger i neutral växel och låter bilen rulla. Tomgången bli väldigt ojämn, hoppar mellan högt och lågt varv - ibland stabiliserar den sig, men lika ofta blir den "galen", börjar hoppa ännu värre och när varvtalen slår i botten stängs motorn av - mitt under körning! Detta upptäckte jag när bilen många gånger plötsligt slutade svara och ratten låste sig under körning.

Auktoriserad FORD-verkstad har inte hört talas om detta och har efter några misslyckade försök att lösa saken t.o.m. börjat påstå att det är jag som kör konstigt, eftersom jag lägger i neutral växeloch låter bilen rulla.

#15552
Anonym
2013-07-30 20:35

Låter som läckage i vevhus ventilation. När motorn är igång utan belastning blir gången ojämn. Luktar det olja när du stannar så är det 100% säkert.

#13
Anonym
2013-08-25 15:26

Någon som sett aux kontakten i focus1,8 07. Har en knapp på stereon men har inte nån synlig ingång. Letat i handskfack mm.

#15553
Anonym
2013-08-31 01:52

Hej!
Har en Volvo V70 2,0F -08. Har haft exakt samma fenomen.
Lämnade på aukt. volvo verkstad tre ggr innan jag lessnade på dom.
Gogglade fram svaret. Läs manualen gällande Bränsleadaption så har du svaret.
I volvons manual står det_:
Efter ändring av bränsleblandning i tanken
ska en adaption göras genom att köra med
en jämn hastighet under ca 15 minuter.
Jag tankade först bensin- körde slut på soppa- fyllde därefter upp E85- körde ca 40km. Saken Biff!
Efter det går bilen mycket bättre. Dock behöver man köra en etanolbil på bensin ibland för att "rensa" systemet.
Etanol är inte snällt mot motorn...
Lycka till!

#16848
Anonym
2013-09-04 20:44

Min aux-kontakt sitter i handskfacket, i överkant....

#14
Anonym
2013-11-03 18:13

Visst har focusen från 2006 kamkedja?

#18144
Anonym
2013-11-04 08:37

ja iaf den jag kör

#15
Anonym
2013-12-28 02:38

Har 2005:orna kamkedja eller kamrem? Vanlig problem att framlyserna lägger av?

#16
Anonym
2014-02-05 11:38

Har en Focus Flexifuel -04 som bara gått 7000 mil, men nu vill verkstaden att jag byter kamrem (eller om det var kedja) för att den är 10 år.

Det jag kan läsa mig till är att man bör byte efter 15000 mil eller 10 år, men kan den verkligen bli så dålig bara av ålder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.