Bild
Nästa artikel

Lyckad charmoffensiv

Tester
De djärva karosslinjerna ger ett både spänstigt och spännande intryck. Fiesta är en väldigt körbar liten bil.
Goda framtidsutsikter. Ford Fiesta har inspirerande och livliga köregenskaper.
Håll rent för hand, strålkastarrengörare saknas på Ford Fiesta.
Dörrfickorna är stora nog att rymma A4-pärmar.
Handskfacket måste hakas ned för att finna säkringarna djupt under panelen.
Moderna detaljer, men billig plast och undermåligt tygmaterial sänker kvalitetsintrycket. Reglagen till den manuella luftkonditioneringen är också onödigt tröga.

Den sjätte generationen av Ford Fiesta presenterades hösten 2008 och är i grunden byggd på samma teknik som Mazda2. Den lilla Forden charmade testlaget redan vid första vintertestet med sina inspirerande och livliga köregenskaper.

Fiestan är nämligen ovanligt kul och behändig att köra. Dieselmotorns 90 hästar svarar glatt på gasen och rusar snabbt upp i varv. Växlarna glider kvickt in i precisa lägen. Föraren märker direkt om hjulen börjar tappa greppet. Den som inte hinner styra emot får hjälp av ESP-systemet som griper in mjukt, men bestämt.

De fina vägegenskaperna accentuerades ytterligare vid undanmanöverprovet med full last. Styrningen är reptilsnabb och chassiet nära racerklass. Fiesta slinker vigt igenom de fyra svängarna i en fart av 75 km/tim. Det ger toppbetyg!

En starkt bidragande orsak till den fina körupplevelsen är den riviga 1,6-litersdieseln som tyvärr också har en dålig sida. Den är klart törstigare än man förväntar sig med tanke på de 4,2 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Vi Bilägares långtest-Fiesta kom aldrig i närheten av den siffran. Snittet låg i stället på 5,5 l/100 km och det är en skillnad på mer än 30 procent jämfört med deklarationen. Det är långt över gränsen för det acceptabla.

Men det är deklarationssiffrorna som styr och det gör att långtestbilen klassas som miljöbil med ett koldioxidutsläpp på 110 gram/100 km. Ännu mer miljövänlig är Fiesta Econetic som också är en 1,6-litersdiesel på 90 hk och där förbrukningen enligt deklarationen är sensationellt låg, 3,7 l/100 km. Det fi nns också en 75 hkdiesel som klarar miljöbilsklassningen med en förbrukning på 4,2 l/100 km. Fiesta har också bensinalternativ, men inga miljöklassade motorer. Vanligast är 1,25-motorn på 82 hk som drar 5,7 l/100 km.

Fiestan är förstås smidigast i stan, men fjädring och sittkomfort är av bra klass också för längre färder i högre farter. På långa raka trader kan det ändå vara lite jobbigt att trivas i bilen eftersom ljuddämpningen inte är speciellt välgjord. Det dånar hårt från däcken och motorn blir ganska surrig i högre farter.

Sätena är inte särskilt påkostade och ratten går bara att ställa i höjdled, men de flesta förare sitter bekvämt. Ingen har hörts klaga över värk eller kramp under långa körpass och det är ovanligt i en småbil.

Trots att Fiesta är en småbil har den ett överraskande rymligt baksäte Tre vuxna får plats om än inte med högsta komfort. Två sitter däremot riktigt bekvämt. För bagage är det inte lika väl sörjt, men 295 liter får i alla fall plats. De bakre ryggstöden kan fällas, men något slätt lastgolv blir det inte, faktiskt rena skidbacken. I det avseendet är inte Fiesta lastvänlig.

Invändigt har också designteamet tagit ut svängarna. Det mesta ser både intressant och aptitligt ut, men det tar en stund att lära sig att orientera rätt bland myllret av knappar.

Säkerhetsutrustningen är komplett med bland annat sju krockkuddar och ESP. Standard är också fjärrstyrt centrallås och manuell luftkonditionering som dock regleras med irriterande tröga reglage. Yttertemperaturmätare är inte standard, men många Fiestakunder kostade på sig färddator vid nybilsköpen. Vår tidigt registrerade Fiesta hade i början fel på värmesystemet som är elektroniskt styrt. Det tog tre månader innan Ford kunde få det omprogrammerat, och det gick självfallet på garantin.

Andra intryck är att bilen är svår att serva på egen hand. Om en lampa slocknar måste hela ljusinsatsen, både fram och bak, tas bort. Även säkringar är svåra att byta. De sitter djupt inne under instrumentbrädan och för att nå dem måste handskfacket lossas.

För att vara en småbil har Ford en förhållandevis påkostad och bra belysning. Både hel- och halvljus har god räckvidd och bredd. För halvljuset innebär det låg närbelysning och bra fjärrbelysning. Designmässigt har Fiesta också osedvanligt långa strålkastare, hela 80 centimeter mellan ytterglasens spetsar. Inredningsmaterialen håller inte heller högsta klass. Det finns mycket billig plast och undermåligt tygmaterial i bilen som inte direkt underlättar rengöringen. Samtidigt sänker det också kvalitetsintrycket några snäpp.

Det finns också skäl för blivande begkunder att granska lacken i nederkanterna på bakskärmarna som sticker ut 6-7 millimeter. Vår Fiesta var blästringsskadad av hjulsprut från framhjulen efter 3 000 mils körning, detta trots monterade stänklappar. Större stänklappar och skyddande plastfilm är att föredra för att slippa de här problemen på sikt.

Köregenskaper, baksäte
Bullrig, små backspeglar

Begpriser

Fiesta 1,25 82hk, Trend, AC, CD, 5d

(Ej AC, CD -6 000) (3d -4 000) (1,25 60hk Ambiente -8000) (1,4 96hk, AUT +10000)

År4812
08B909008100071400
099430084400 -
1010040090000 -

Ekonomi

Modell1,6-08B TDCi1,25-08B
Pris kr10180089900
Värdeminskning
Skatt, besiktning100960
Försäkring 56905000
Bränsle813011570
Reparationer, service mm 54205420
Däck 15801580
Totalt/år3450036500
Totalt/mil 2324

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5000
Katalysator14900
Bromsbelägg fram 1856
Hjullager hö fram2632
Kamrem 4649
Elektronikbox, motor 9463
Koppling -
Stötdämpare fram 5260

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare96/96
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2008

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52009
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-08B TDCi1,25-08B
Längd/bredd, cm392/172395/172
Tj.vikt/maxlast, kg1140/4501036/454
Max släpvikt, kg 750600
Antal cyl/slagvolym.cm34/15604/1242
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,913,3
Bränsle, l/100 km4,25,7
Effekt, kW/hk66/9060/82

Rostskydd

Huv, baklucka och dörrar är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och bränslepåfyllningsröret är i rostfritt stål. Underredet har extra slitskydd och bakom framhjulen har stänkskydd monterats. Minus f
12345

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.