Bild
Nästa artikel

Tydlig uppryckning

Tester
Ford Fiesta, femte generationen, är förbättrad på alla punkter jämfört med föregångaren.
Ford Fiesta har blivit större och dyrare, men också påtagligt säkrare.
Håll rent för hand, strålkastarrengörare saknas på Ford Fiesta.
Baksätet är rymligt för att vara i en småbil. Nackskydd finns numera på alla platser i baksätet.

Ford Fiesta introducerades 1976. Ett modellbyte följde 1984 och sedan kom nyare modeller 1989 och 1996. En helt ny Fiesta lanserades våren 2002, det är den som vi granskar närmare här. Fiesta finns i tredörrars och femdörrars karossutförande. En facelift kom under 2006 med bland annat ny interiör, nya lampor, ny grill och stötfångare.

Motoralternativen är flera, de vanligaste är 1,4-liters på 80 hk och 1,3-liters på 70 hk. Det finns också en 1,6-liters motor på 100 hk, men den är ovanlig. Sportmodellen ST som kom hösten 2004 har en tvålitersmotor på 150 hk. Två dieselmotorer finns också, en på 1,4-liter och 68 hk och en på 1,6-liter och 90 hk. Den sistnämnda kom hösten 2005.

Fiesta har mycket bra köregenskaper och klarar en undanmanöver bra både lastad som olastad. Tyvärr är det inte så många begexemplar som har antisladdsystem. Välj helst en bil med antisladd, det höjer körsäkerheten, speciellt på vintervägar. Förarmiljön är enkel och tydlig, frånsett mätarna för motorvärme och bensinrymd. De är för små att läsa av i starkt ljus. Komforten i framsätet är bara halvbra, speciellt för längre personer. Kortvuxna har lättare att trivas. Stolarna är dock ganska hårda och det är ont om småfack för prylar.

Baksätet är bättre än i de flesta småbilar med hyfsat med plats även för vuxna. Bagageutrymmet är ganska litet, men är ändå större än i flera konkurrenter.

2003 fick Fiesta fyra stjärnor i krockbetyg av EuroNCAP, ett bra betyg med tanke på storlek och årsmodell. Ett säkerhetsminus är dock att strålkastarrengöring saknas. Små bilar brukar ofta innebära mindre bekymmer än större, helt enkelt därför att de inte är lika komplicerade. Fiesta är ett bra exempel på det, modellen håller klart bättre än de större Fordmodellerna. Från 2002 klarar Fiesta besiktningen klart bättre än medelbilen på flera punkter. Fiesta är en billig bil att äga, med låga kostnader för service, bensin och försäkring.

Men det finns några saker att se upp med ändå. Bakre stötdämparna har fått bytas på en del tidiga exemplar, det kostar runt 3000 kr. Tändspolar har också bytts, liksom luftmassemätare och gasspjällhus. Det har som regel gått på garanti eller goodwill från Fords sida.

Precis som på många andra begbilar gäller det att hålla koll på bromsarna. På Fiesta är det främst bromsarna fram som man bör uppmärksamma så att skivor och belägg inte är slitna. En del exemplar har haft problem med termostaten, då har temperaturgivaren fått bytas.

Fiestas kvalitet överlag tycks ha höjts något i och med modellskiftet. Högre miltal för service, 2000 mil mot tidigare 1500, talar för att bilen är bättre ihopskruvad. Slitna styrväxlar är dock ett dyrbart fel, ett byte kostar 6000-7000 kr om inte garantin gäller. Stolsfällningen har gått sönder på några exemplar, det kostar runt tusenlappen att fixa.

Ford har haft rostproblem på många bilar, även äldre Fiesta. Men den nya karossen verkar vara bättre i det avseendet. Motorhuv och baklucka är exempelvis bra limmade. Invändigt är rostskyddsbehandlingen bra, frånsett några missar. Bränsletanken är i plast, men tyvärr är påfyllningsröret i plåt.

Köregenskaper, utrymme
Hårda framstolar, strålkastarrengöring saknas

Begpriser

Fiesta 1,3i 70hk, Ambiente, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -3 000) (1,4 80hk +3 000, -07) (1,6 100hk +4 000) (1,4 68hk TDCi +4 000) (1,6 90hk TDCi +10 000) (Base -4 000) (Trend +3 000)

År4812
03 - 4050033900
04 - 4420037600
05572004830041700
06617005380045700
07673005840049800
08A733006540056800

Ekonomi

Modell1,4-071,6-07
Pris kr6530066300
Värdeminskning
Skatt, besiktning14701260
Försäkring 52205310
Bränsle1299013390
Reparationer, service mm 61306130
Däck 15401540
Totalt/år3620036600
Totalt/mil 2424

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4572
Katalysator10522
Bromsbelägg fram 1963
Hjullager hö fram3435
Kamrem 7276
Elektronikbox, motor 9258
Koppling 9012
Stötdämpare fram 6072

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare96/96
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4-071,6-07
Längd/bredd, cm392/168392/168
Tj.vikt/maxlast, kg1035/4801040/480
Max släpvikt, kg 900900
Antal cyl/slagvolym.cm34/13884/1596
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,210,6
Bränsle, l/100 km6,46,6
Effekt, kW/hk58/8074/101

Rostskydd

Rikligt med vax. Den inre behandlingen är ovanligt bra. Motorhuvhalvorna är bra limmade och hålutrymmet behandlat i framkant. Bakskärmskonstruktionen är exemplarisk. Fram finns plastinnerskärmar plus stänklapp och bak innerskärmar av mer tverksamt filtmat
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-08-03 11:01

Egen erfarenhet av rostiga framfjädrar och fjäderbrott (årsm 2003). Är inte helt ovanligt såvitt jag förstår.

#2
Anonym
2012-08-08 14:47

Min fru har råkat ut för fjäderbrott på båda framhjulen. Bilen är av 2004 års modell. Har aldrig tidigare råkat ut för något liknande trots att vi haft bilar av olika fabrikat under mer än 40 år. Dålig kvalitet - underdimensionerat?

#3
Anonym
2013-02-05 12:05

Har haft fjäderbrott på båda framfjädrarna. en 05:a

#4
Anonym
2014-04-26 23:40

Haft fjäderbrott på min 04 Polo också, inget som är märkesspecifikt för Ford...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.