Bild
Nästa artikel

Blandad kompott

Tester
Espace skulle kunna vara en bra familjebuss, den är rymlig, bekväm och säker. Men tyvärr brister kvaliteten.
Espace är rymlig, säker och bekväm. Men kvaliteten på det franska ”rymdskeppet” är inte övertygande.
Förarmiljön är tillkrånglad, med digital instrumentering placerad vid vindrutan.
Baksätet består av tre stolar, som går att bortmontera.

Renault Espace och Chrysler Voyager fightas om att vara den första moderna familjebussen. Båda kom i sina första utföranden redan 1984. Dagens generation av Espace är den den tredje och såg sitt ljus 2003. Precis som värsta konkurrenten Chrysler Voyager finns Espace i två versioner, en normallång och en förlängd, kallad Grand.


Den vanligaste motorn i Espace är på en tvåliters bensinturbo på 165 hk. Toppmodellen har en V6:a på 3,5 liter och 241 hk. Dieselalternativen är på 2,2 liter och 150 hk eller från 2006 och framåt tvålitersmotorer på 140 hk eller 175 hk.


Vägegenskaperna är trygga och Espace klarar en undanmanöver utan problem. Antisladdsystem är standard. Fjädringskomforten är mycket bra och bilen rullar både mjukt och tyst på vägen. Styrningen är förvånande direkt. Däremot är sikten dålig, speciellt närsikten framåt. Breda stolpar och tvärt sluttande motorhuv är förklaringen. Backspeglarna är också onödigt små.

Förarmiljön är ganska tillkrånglad, med centralt placerade digitala instrument. Det är svårt att hitta rätt bland reglagen också. Men komforten i framsätet är högklassig.


Baksätet består av tre stolar som går att skjuta i längsled eller plocka ur helt. Det finns även två extrastolar längst bak, vilket gör Espace sjusitsig. Även dessa går att plocka ut. Utrymmet längst bak är trångt, men det vanliga baksätet är bekvämt.


Med sju sittplatser blir bagageutrymmet inte särskilt stort. Avsevärt större blir lastutrymmet om extrastolarna är borttagna. Att montera i och ur stolarna är en ganska komplicerad procedur.

Säkerhetstänkandet är mycket bra, Espace är en av de bilar som klarat sig bäst i Euro NCAP:s krocktest och det betyder fem stjärnor.


Lika bra går det inte hos Bilprovningen. Espace får ovanligt många anmärkningar på besiktningen, totalt underkändes mer än hälften av alla Espace år 2009. Glapp i styrleder är vanligt, var fjärde exemplar fick anmärkning på just det. Glapp i spindelleder är också vanligare än genomsnittet.


Strålkastare och lampor får också många anmärkningar. Många Espace är automatväxlade och ägarna använder ofta p-läget på automatlådan istället för parkeringsbromsen. Det gör att bromsarna börjar kärva ihop på sikt. På de första årsmodellerna har bromsskivorna blivit skeva, vilket upptäcks genom vibrationer när man bromsar.


En del krånglande elektronik har också noterats, som exempelvis fel på lås, startfunktion och spökande varningslampor. Fel på spjällmotorerna till luftkonditioneringen har också drabbat ägarna. Skenorna till stolarna i baksätet kan strula på vissa exemplar, det avhjälps med en uppsmörjning.
Rostskyddet håller högsta klass. Bottenplattans skarvar är bra tätade, slitskyddet är överlag bra, med undantag för några kala fläckar bakom bakaxeln. Framskärmar och baklucka är i plast, liksom bränsletanken och kan alltså inte rosta.


Andrahandsvärdet är inte speciellt högt, Espace har inte slagit i Sverige. Det gör att prutmånen är ganska god, speciellt på bilar utanför märkeshandeln.

Komfort, säkerhet, rostskydd
Spindel- och styrleder

Begpriser

Espace 2,0T 163hk, Komfort, ACC, 5d, 5pl

(2,0 150hk dCi-FAP +10 000) (Grand=Lång +8 000) (7pl +8 000) (Trend -15 000) (Sport +8 000)

År4812
03 - 8840071200
04 - 9820080500
0512010010590088700
0613050011520097500
07139500124600104500

Espace 2,0T 163hk, Komfort, ACC, 5d, 5pl

(2,0 150hk dCi-FAP +10 000) (5pl -8 000) (Ej Grand=Kort -15 000) (Expression, AC -10 000)

År4812
08176400159000135800
09186800169100145200
10196400178300 -

Ekonomi

Modell2,0T-072,2 dCi-07
Pris kr140000158000
Värdeminskning
Skatt, besiktning24608970
Försäkring 91309130
Bränsle1969017820
Reparationer, service mm 87708770
Däck 19601960
Totalt/år6100068100
Totalt/mil 4145

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5407
Katalysator7272
Bromsbelägg fram 1526
Hjullager hö fram1081
Kamrem 6739
Elektronikbox, motor 7087
Koppling 16415
Stötdämpare fram 6038

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare2003
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0T-07dCi 2,2 Gr -07
Längd/bredd, cm466/189486/189
Tj.vikt/maxlast, kg1770/7151940/690
Max släpvikt, kg 20002000
Antal cyl/slagvolym.cm34/19934/2188
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,913,9
Bränsle, l/100 km9,79,2
Effekt, kW/hk125/170102/140

Rostskydd

Framskärmar, baklucka och tank i plast, huv och dörrar i aluminium och plåtskarvarna omsorgsfullt tätade samt vaxbehandling i hålrummen, så mycket bättre kan det inte bli. Ett litet minus är att stänkskydden bakom framhjulen är aningen för små för att hel
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-04-29 21:50

Är det här verklgen en Ford?!?! ;)