Bild
Nästa artikel

Körglädje till bra pris

Tester
Lågt andrahandsvärde kan göra Punto till prisfynd. Marknaden är liten.
Fiat Punto har stabila köregenskaper och priserna är förhållandevis låga.
Med fällbart baksäte blir bagageutrymmet större.
Instrumenteringen är tydlig. Förarmiljön är vettigt designad med flera småfack för prylar.

Fiat Punto presenterades 1993 som en efterträdare till Uno. Hösten 1999 kom en ny version, det är den vi tittat närmare på här. En facelift kom 2003 med ny front, större strålkastare och bättre fjädring med ändrade krängningshämmare. Även inredningen fick en översyn. 2005 ersattes Punto av Grande Punto, en ny och större modell.

Punto finns som tre och femdörrars halvkombi. Motoralternativen är 1,2-liters motorer på 60 hk eller 80 hk. Den mindre motorn är slö i högre farter, 80 hk-motorn är piggare i reaktionerna.

Från 2004 finns även Punto som gasbil, Sveriges billigaste i sin klass. Den kan köras på biogas eller bensin och blev ett alternativ för miljöbilsvänner.

Köregenskaperna är trygga och stabila, men tyvärr finns inte något antisladdsystem. En ovanlig finess är city-styrning. Med en knapp görs styrningen lättare, bra vid stadskörning eller på småvägar. Då känns Punton direktstyrd, nästan med gocartkänsla. I hög fart trycker man bort funktionen och får då en stadig styrning. Förarmiljön är tydlig, med korrekta instrument och reglage. Det finns flera småfack för prylar. Stolarna är förvånande bekväma. Baksätet är trångt som i de flesta småbilar, speciellt i tredörrarsmodellen. Däremot finns höj- och sänkbara nackskydd samt trepunktsbälten även på mittplatsen bak. Bagageutrymmet är litet, men kan fällas för den som behöver mer lastutrymme.

Första generationen Punto fick bara två stjärnor i krockbetyg av EuroNCAP. Den andra generationen klarade sig mycket bättre och fick fyra stjärnor i krockbetyg. Ett godkänt betyg för en småbil, speciellt som den har några år på nacken. Andra generationens Punto var den första Fiat som på allvar konstruerades för moderna säkerhetskrav.

Äldre Fiat Punto klarar sig sämre än medelbilen i besiktningen, generation två är ungefär som medelbilen på den punkten. Äldre modeller kan ha ojämn bromsverkan, vanligt på bilar som inte körs så ofta. På Punto är det bromsarna fram som tar mest stryk. Bak sitter trumbromsar som inte slits lika fort. Glappande styrleder är ett fel som Bilprovningen anmärker på. Det kostar 1 000-2 000 kr att byta. Även bärarmsbussningarna bak kan vara slitna. Det märks lättast genom att däcken slits snett eller att hjulvinklarna är felaktiga. Det kostar 5 000-6 000 kr att byta.

Fiatägarna har haft en del småfel på sina bilar, men är ändå ganska nöjda. De är dock missnöjda med värme och ventilation och har haft problem med stötdämpare/fjädrar samt trasig stolvärme. Trasiga lampor är relativt vanligt. Slirande koppling har också förekommit, det brukar vara dyrt att åtgärda. Topplockspackningen har varit en svaghet främst på 60 hk-motorn. En reparation kostar ofta mellan 8 000 och 12 000 kronor. Krånglande databoxar har vart en annan känslig punkt. Ofta har det gått på garanti, men annars kostar ett byte drygt 10 000 kr.

Kamremmen bör bytas efter fem år eller 8 000 mil, det som inträffar först. Var noga med det för att inte riskera ett dyrbart motorhaveri. Fiat är numera ett uddamärke i Sverige, men i övriga Europa är Punto en av de mest sålda småbilarna Det nya svenska återförsäljarnätet har inte tagit form, se efter så det det finns en behörig verkstad i närheten.

Köregenskaper, priser
Bullrig, rostskydd

Begpriser

Punto 60 1,2 60hk, Active, AC, 5d

(Ej AC Pkt -4 000) (3d -3 000)

År4812
03 - 3040024800
04 - 3980033200
05495004260036000
06539004550038900
07573004840041800
08A606005170045100

Ekonomi

Modell60 1,2-0780-07
Pris kr5330057300
Värdeminskning
Skatt, besiktning11001190
Försäkring 47505070
Bränsle1157012180
Reparationer, service mm 61906190
Däck 10701070
Totalt/år3190033500
Totalt/mil 2122

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4625
Katalysator10194
Bromsbelägg fram 1106
Hjullager hö fram1930
Kamrem 2824
Elektronikbox, motor 7040
Koppling 6453
Stötdämpare fram 3581

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak94/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare94/02
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam22000-08

Teknisk data

Krocktester60 1,2-0780-07
Längd/bredd, cm384/166384/166
Tj.vikt/maxlast, kg950/4351 050/395
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/1 2424/1 242
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14,311,4
Bränsle, l/100 km5,76,0
Effekt, kW/hk44/6059/80

Rostskydd

Invändigt saknas behandling i dörrar, huv och baklucka. Skarvarna är delvis limmade. Innerskärmar saknas bak och fram är de bristfälliga, med öppna hål där smuts och salt sprutar upp mot karossen. Skärmkanterna bak har en ogynnsam konstruktion med otätad
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-16 17:21

LIte neg. attityd som blandas med en del korrekt info..

Vadå koppla ur servosyrningen den sköter om denna funktion själv! sorglig engagemang i tyckt form.

#2
Anonym
2011-09-20 21:58

Utan konkurrens den mest prisvärda beg-bilen från typ -05. Blev snäppet ännu bättre när face-liften kom med stadigare chassi. Var rätt vinglig i högfart dessförinnan. Bästa egenskaperna tyckte jag var kupéutrymmen, ljudkomfort, upplevd effekt på 60hk och den extremt stenskottståliga lacken.

#3
Anonym
2011-12-03 00:02

tycker punto känns som en riktigt stabil fiat!

#4
Anonym
2012-03-20 22:43

Cityservon kopplar bort sig själv did 70 kmh. Har ni inte provat bilen ni skriver om?

#5
Anonym
2013-09-10 11:55

Har den faceliftade från 2004. Köpte den ny och den har nu gått som arbetshäst i 15.000 mil och nästan 10 år.

Det har aldrig varit något fel på den. Inte ens på garantin. Endast gjort standardservice ca vart 2000:e mil på aukt verkstad.

Det kallar jag kvalitet. Bästa bilen jag haft.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.