Bild
Nästa artikel

Känns lite gammal

Tester
Xsara är lågt prissatt, men känns också gammamodig jämfört med konkurrenterna.
Utseendet är diskret men karossens konservativa utformning ger ganska goda utrymmen.
Från 1998 finns nackskydd på alla platser i baksätet.
En Citroënfiness, handsfackets lucka kan användas som ställ för kaffemuggar.

Xsara kom 1998 som Citroëns utmanare i Golfklassen och ersatte den tidigare ZX. Till en början sålde inte Xsara särskilt bra. Men när Citroën införde en ny prispolitik med färdigprutade priser ”direkt på lappen”, fick många upp ögonen för modellen. En ansiktslyftning bidrog också till att försäljningen tog fart på allvar.


Xsara finns med flera motoralternativ, den vanligaste är 1,6-litersmotorn på 109 hk. Vill du åka fortare finns VTS-modellen med 163 hk. Vill du åka snålare finns 1,4 liters bensinmotor på 75 hk eller en tvåliters diesel på 90 hk.


Xsara finns i tre karossutföranden: som tredörrars och femdörrars halvkombi samt som femdörrars kombi. Den senare är mer eftertraktad och därmed dyrare på begagnatmarknaden.


Xsara är en konventionellt uppbyggd bil. Förutom att bakvagnen tillåts styra med några grader, saknar Xsara finesser på hjulupphängningsområdet. Gasvätskefjädring som ägarna av de större Citroën-modellerna XM, Xantia och C5 är bortskämda med, saknas.


Köregenskaperna i Xsara är ändå bra och stabila under de flesta förhållanden. Styrningen är dock något tung och har väldigt lätt för att återgå till mittläget. Den medstyrande bakvagnen har också fått kritik i tester, den visade sig inte hänga med i kraftiga undanmanövrar och bilen börjar sladda.


När Xsara lanserades ansågs den vara normalstor för klassen. Men sedan dess har rymligare konkurrenter kommit.


Krocksäkerheten är med dagens mått på gränsen till undermålig, Xsara fick en trea i betyg av Euro NCAP när den testades 1998. Trepunktsbälte på mittplatsen bak kom först 2001.


Bilprovningen slår ofta ned på strålkastare och lyktor. Blinkersens glödlampor kan flagna och lysa med vitt sken. Det vanligaste felet på Xsara gäller ett glapp i kontakten till krockkuddelampan. Lampan kan börja lysa utan att det är fel på krockkudden. Problemet löses vanligen genom att verkstaden löder ihop de undermåliga kontakterna. 


Krånglande centrallås är ett ganska vanligt fel och mycket irriterande. Bilen kan då låsa upp av sig själv. Även trasiga elsitsar är relativt vanligt.


Elfel på blinkers, dimljus och torkare/spolare förekommer också. Likaså att motorvarningslampan tänds på grund av fel i bilens motorelektronik. Då brukar en uppdatering av motorns programvara hjälpa.


Läckage från topplockspackningen kan förekomma, vanligen på 1,4-litersmotorn. Då kan motoroljan läcka ut i kylvätskan. Det visar sig om kylarvattnet är grumligt eller smutsigt. Att reparera en sådan skada blir en dyr affär, ofta 6000–8000 kronor.


Ett annat fel kan finnas på 1,6-liters-motorn. Där kan avgasventilerna vara för tajta och bilen tänder inte på alla cylindrar. Felet upptäcks genom att motorvarningslampan tänds.


På exemplar som rullat långt kan gummikuddarna i bakvagnsinfästningen vara utslitna. Att byta dessa kostar uppåt 2 500 kronor. På dieselmotorerna kan glödstiften vara slitna och göra bilen svårstartad. Ett byte kostar runt tusenlappen.

Låga priser, ofta välutrustad
Vissa småfel, känns gammal

Begpriser

Xsara II 1,6i 109hk, SX, ACC, 5d

(Ej ACC -5 000) (1,4 75hk, SX -5 000) (Break=Kombi +6 000)

År4812
00 - - 19800
01 - - 23700
02 - - 27300
03 - 3910030900
04 - 4250035300
05A551004610038900

Ekonomi

Modell1,6-051,4i-04
Pris kr4440039400
Värdeminskning
Skatt, besiktning16201620
Försäkring 53605510
Bränsle1441013600
Reparationer, service mm 83608360
Däck 15001500
Totalt/år3810036700
Totalt/mil 2524

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2888
Katalysator6142
Bromsbelägg fram 1389
Hjullager hö fram3294
Kamrem 3510
Elektronikbox, motor 7521
Koppling 6773
Stötdämpare fram 4090

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31998
Folksam297-05

Teknisk data

Krocktester1,6i -051,4i -05
Längd/bredd, cm417/170417/170
Tj.vikt/maxlast, kg1210/4551180/400
Max släpvikt, kg 11001110
Antal cyl/slagvolym.cm34/15874/1360
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,914,1
Bränsle, l/100 km7,16,7
Effekt, kW/hk80/10955/75

Rostskydd

Karossen är till 75 procent elförzinkad eller galvaniserad. Huven är lackerad med en segare lack under ytlacken som skyddar mot stenskott. I hålrummen finns vaxbehandling. Rosttestad:2000 (Xsara 1,6). Rostgaranti: 12
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-05-18 09:05

Tack, mycket användbar information!

#2
Fredde
2015-04-02 14:18

3:a i rostbetyg?? Inte en prick på min Xsara. Däremot var det gott om bruna fläckar på en nyare A6 jag parkerade bredvid. Och en sån har 5:a i rostbetyg...
Så mycket kan man lita på rostbetygen.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!