Bild
Nästa artikel

Värderad kopia

Tester
En Scénickopia tycker många, men bra värderad och ganska eftertraktad.
Xsara Picasso blev Citroëns svar på Renaults framgångsrika Scénic-koncept. Picasso har ett förhållandevis stabilt värde.
En något rörig förarmiljö. Reglagen inklusive växelspaken är samlade i mittkonsollen.
Stort och lättlastat bagageutrymme

Framgången för Renault med kompakta familjebussen Scénic gjorde att konkurrenterna fick bråttom med att utveckla sina koncept. Citroën gjorde ungefär på samma sätt, hämtade tekniken från Golfklassaren Xsara och byggde på höjden och längden.


Citroën Xsara Picasso kom under år 2000 och har sålts med olika motorer. Från början fanns en motor på 1,8-liter som gav 118 hk samt en tvåliters diesel på 90 hk. De ersattes hösten 2005 av 1,6-liters motorer på 110 hk, både med bensin- och dieseldrift. I början av 2003 introducerades en 2-liters bensinmotor på 138 hk i kombination med automatlåda.


Köregenskaperna på landsväg får bara godkänt betyg, inte mer. Anmärkningar på vindkänslighet för yvig bakvagn i undanmanöver drar ned helhetsintrycket. Ett antisladdsystem hjälper upp det sistnämnda, leta helst efter sådana exemplar. Det ger tydligt bättre körsäkerhet i halka. Antisladdsystem kom i vissa versioner 2002.


Förarmiljön är sällsynt rörig och svår att överblicka. Instrumenten är placerade i mitten av panelen, reglagen är samlade i mittkonsolen. Där sitter också växelspaken. Framstolarna ger bra komfort och baksätet är ovanligt rymligt. Baksätets fåtöljer kan enkelt plockas ur bilen för ökat


lastutrymme. En kul finess är utfällbara små plastbord i baksätet. Även bagageutrymmet är stort och lättlastat. Utrymmet och flexibiliteten tillsammans med relativt låga ägandekostnader är bilens starka sidor.


Sikten är bra rakt fram, men den breda och långa A-stolpen gör att sikten åt sidorna är begränsad. Picasso klarade Euro NCAP:s krockprov bra och fick fyra stjärnor i krockbetyg. Det är ett bra resultat med tanke på att bilen presenterades som årsmodell 2000.


Xsara Picasso klarar sig hyggligt i besiktningen vad det gäller de modellrelaterade felen. Däremot får bilen många ägarrelaterade fel som trasiga lampor och lyktor.


Ägarna är i stort sett nöjda med bilen, men vissa klagar på elvärmen i stolarna.


Det vanligaste felet på Xsara Picasso är glappande krängningshämmarstag. Felet upptäcks genom klonkande läte över ojämnheter. Ett byte kostar runt tusenlappen.


Om motorn tappar ork beror det vanligen på ett fel i spjällhuset. I vissa fall har elektroniken kodats om, i andra fall har spjällhuset bytts ut. Ofta har detta gjorts på garanti, annars kostar det cirka 3 500 kr. Detta rör de bilar som har elektronisk gasvajer som Citroën införde efter några år.


Hastighetsmätaren kunde slockna i början på en del exemplar. Det tvingade Citroën till att återkalla bilar för byte av en elektronikbox. En del Xsara Picasso har också haft startproblem, bland annat orsakat av kabelfel. Krånglande centrallås har också förekommit på några exemplar.


Rostskyddet på Citroën brukar vara ojämnt, vissa modeller är sämre än andra. Picasso är hyfsat bra rustad för att stå emot rost.


Andrahandsvärdet har varit förvånande högt på Citroën Xsara Picasso, biltypen är eftertraktad.

Köregenskaper, driftkvalitet
Sikt, instrument, ljusfel

Begpriser

Xsara Picasso 1,8i 116hk, SX, ACC, CD, 5pl

(Ej AC/ACC, CD -6 000) (Endast AC -2 000) (1,6 109hk HDi-FAP +8 000) (2,0 90hkHDi +4 000)

År4812
00 - - 23900
01 - - 27700
02 - - 32200
03 - 4340036200
04 - 4810040900
05612005170044500
06771006710057900
07833007280064600
08A900007950069800

Ekonomi

Modell2,0-072,2 HDI -07
Pris kr8850082500
Värdeminskning
Skatt, besiktning16405700
Försäkring 68706780
Bränsle1786010650
Reparationer, service mm 70607060
Däck 16401640
Totalt/år4710043100
Totalt/mil 3129

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4920
Katalysator7257
Bromsbelägg fram 1389
Hjullager hö fram3294
Kamrem 2799
Elektronikbox, motor 6930
Koppling 8658
Stötdämpare fram 4298

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2000/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-072,0 HDI-07
Längd/bredd, cm428/175428/175
Tj.vikt/maxlast, kg1440/4501400/450
Max släpvikt, kg 13001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/19974/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,514,5
Bränsle, l/100 km8,85,5
Effekt, kW/hk100/13666/90

Rostskydd

Bilen är godkänt utrustad för att stå emot rost. Behandlingen undertill är noggrannt genomförd. Bilen har innerskärmar och är överlag vettigt konstruerad, inte minst skärmkonstruktionen. Picasso har också bränsletank av plast. Rosttestad: 2001. Rostgaran
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-12-02 19:17

Picasson är en toppenbil. Jag körde 250000km med en 2003 138hkr Aut. utan några reparationer, frånsett byte av ett stabiliseringsstag i framvagnen för ca 500:--

#2
Eva Solenberg
2017-05-04 20:37

Jag har en jättefin Xara Picasso -04, där automatlådan inte funkar så bra.Behöver bli av den inom kort, då jag ska köpa ny bil. Du kan få den nästan gratis, kanske bara ett par tusen kronor. Mvh Eva

#3
wiki
2017-05-18 07:06

hlhh ;jkjj;jn;jwnwjf;wflelfn /akm'lakd'kdm'j.

#4
wiki
2017-05-18 07:07

wiki

#5
wiki
2017-05-18 07:07

wiki

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!