Bild
Nästa artikel

Råstark och snål

Tester
Den råstarka och snåla dieselmotorn har imponerat på testlaget.
Utrustad med ESP, elektroniskt styrd sladdhämmare, är det inga problem att kryssa fram mellan snövallarna med Citroën C4.
Förarplatsen med den speciella ratten och displayen fungerar som rena lockbetet.
Volymen är inte stor, men bagaget är fyrkantigt och lättlastat, även med stora väskor.

Miljösamvetet är förhållandevis gott eftersom Citroën C4 1,6 HDI är utrustad med partikelfilter som till och med släpper ut färre partiklar än bilar med flexifuelmotorer.


Citroëns uppgifter om en medelförbrukning på 4,7 liter per 100 km är lite för bra för att vara sann. Enligt våra mätningar ligger förbrukningen på 5,8 liter efter närmare 6 000 mils körning, men räckvidden blir ändå fantastisk – över 120 mil på en tank.


Citroën C4 med 1,6 HDI på 110 hk passar som hand i handske. Visst hör vi att det är en diesel under huven, men det stör inte. Ljudet är bara aningen grövre när man gasar upp i fart. Men oftast kör man på lägre varvtal vilket håller både ljud och förbrukning på låg nivå. Dieselversionen är högt växlad och i 50 km/tim fungerar det perfekt att köra på fyrans växel.


Citroën C4 är en fräsch nykomling som många prisar för sin eleganta och rundade design. Bilen byggs på samma plattform som Peugeot 307 och motorerna är också identiska. Utöver teststallets dieselversion finns också en rad bensinmotorer. Minst är 1,4 liters-motorn på 90 hk, sedan följer en 1,6 liters på 110 hk och därefter 2,0 med 138 hk/143hk (automat) respektive 180 hk. Den sistnämnda motorn är vässad för att sammankopplas med Citroëns framgångsrika rallykoncept och finns enbart i en sportigare 3-dörrars coupé.


Citroën C4 följer inte den traditionella Citroën-lösningen med gasvätskefjädring. Citroën har valt beprövad teknik för både fram- och bakvagn. Det betyder MacPherson fjäderben fram och så kallad halvstel torsionsbakaxel.

Väghållningen går det inte att klaga på. Bilen har under våra tester rört sig mjukt och komfortabelt, även om det skramlat betänkligt från hjulupphängningen när vi kört på slagiga och lite sämre vägar.


På svenska vägar rullar Citroën C4 stadigt och tyst, men om farten ökar och vinden friskar i blir den orolig. Runda karossformer är mer vindkänsliga än kantiga och få bilar är rundare än Citroën C4. I stan handikappas man lite av att sikten är begränsad på grund av den rundade utformningen som gör det aningen besvärligt att fickparkera.


Under de tre år då vi körde bilen har garantin i stort sett täckt upp alla fel och fadäser. Den väsnande kylfläkten byttes till slut efter en allmänn kallelse, men då i förebyggande syfte på grund av att inträngade snö kan påverka funktionen. Samtidigt tätades också en kontakt för ABS-systemet.


Vissa smärre elektriska fel har snabbt åtgärdats. Ett av felen, de strejkande värmetrådarna i ytterbackspeglarna, resulterade till och med i en allmän servicekampanj. Felet kunde härledas till elfönsterhissarnas motor som också försörjer backspeglarnas trådar med ström.


Elfönsterhissarna i sig har inte heller varit helt pålitliga och vid en service byttes panelen med strömbrytare. Citroën C4 har ett bra halvljus med god räckvidd. Byte av lampor går med näppe att klara på egen hand, men det är knappast något man gör vid vägkanten.


Citroën C4 har en modern konstruktion med få skarvar och bra material för att reducera rostrisken. Motorhuven är av aluminium och framskärmarna av plast.

Pigg motor, bra räckvidd
Kylfläkten, sikten, instängd kupé

Begpriser

C 4 1,6i 109hk, SX, Pack, ACC, 5d

(X, Ej AC, Coupe -8 000) (Ej Pack, endast AC -5 000) (1,4 88hk -10 000) (1,6 120hk VTi +3 000) (2,0 136hk/140hk SX/VTR +6 000) (1,6 109hk HDi-FAP +10 000)

År4812
05724006290054700
06789006890059700
07829007240064200
08893007880069100
09A935008300072800

Ekonomi

Modell1,6-071,6 HDI-07
Pris kr7810088100
Värdeminskning
Skatt, besiktning16102380
Försäkring 56106220
Bränsle144109100
Reparationer, service mm 76407670
Däck 16401790
Totalt/år4200039100
Totalt/mil 2826

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3991
Katalysator11107
Bromsbelägg fram 1454
Hjullager hö fram3125
Kamrem 4204
Elektronikbox, motor 9245
Koppling 12195
Stötdämpare fram 2288

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/-
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare2005
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6i-07HDI-07
Längd/bredd, cm426/177426/177
Tj.vikt/maxlast, kg1340/3921400/450
Max släpvikt, kg 15111630
Antal cyl/slagvolym.cm34/15874/1560
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,611,2
Bränsle, l/100 km7,14,7
Effekt, kW/hk81/11081/110

Rostskydd

C4 har en bra och modern konstruktion med få skarvar. Huven är av aluminium och framskärmarna av plast. Dräneringarna i bakluckan är väl små. Plus för bra innerskärmar fram och stänklappar. Innerskärmarna bak är av hårdplast. Bra skärmkonstruktion. Under
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-02-28 08:31

Har aldrig själv lyckats att köra ens 100 mil på en tank med någon bil.
För att nå 120 mil med en förbrukning på 0,58l/m så krävs en tank på 70 liter samt att man kör bilen tills den stannar.
Tvivlar på att C4 har en tank på denna mängd då C3 Hdi har en tank på 47 liter ( om jag minns rätt ) och en 308:a har en tank på 60 liter.

Minns att jag tänkte då jag hade beställt min C3:a att man under rätt omständigheter kunde köra typ 120 mil mellan tankningarna men så såg inte verkligheten ut alls.
Ofta varnar bilen för låg bränsleförbrukning väldigt tidigt och det blir direkt obehagligt att köra någon längre sträcka med denna varning.
När man sedan kört så länge man vågat så kanske man bara får i 40-42 liter ( i fallet C3 och kanske 54 liter i fallet 308 )

Verkligheten såg då istället ut så att jag brukade köra ca 70 mil mellan tankningarna på C3 och ca 90 mil med 308:an
Det är förståss bra men långt ifrån "drömbilden" som etsats i hjärnan.
De få gånger som jag kör långt under ett år så sjunker förbrukningen något men inte mycket.
C3 Hdi drog 0.56l/m medan den betydligt tyngre 308:an drar ca 0.58l/m i snitt med vår körning. ( låg snittfart om ca 50km/t vilket höjer snittet)
Noterbart också att 308:an varit lättare att köra snålt med trots sin större kaross och högre vikt. ( runt halvlitern är inte så svårt att nå med lite större andel landsvägskörning )

#2
Anonym
2013-08-30 21:31

Jag körde min c4 hdi busenkelt på 0,4lit per mil 2man och lite packning 1800varv på högsta växlen get 85kmtim ca

#3
Anonym
2013-12-26 19:32

Bra bil men en bedrövlig automatlåda i C4 115CDI.
Oexakt, seg och helt enkelt en trafikfarlig automatlåda som måste tas ur leveransutbudet eller bytas ut till en automatlåda lika WW.

#3888
Anonym
2014-02-04 15:46

Jag har kört C4 en del i jobbet och kan definitivt understryka det du säger (rätt säker på att 110-hästarsmotorn sitter även i denna). Kör nästan alltid i manuellt läge då automatlådan obegripligt rycker vid gaspådrag, speciellt vid starter. En annan extremt störande detalj är växelpaddlarna som inte följer med ratten. Man måste helt enkelt släppa blicken från vägen för att finna dem. I övrigt är det i min mening en bra bil - mysig inredning, kvick i styrningen och med en överlag rolig karaktär, bortsett från en ganska stinglös och snäll motor.

#4
Anonym
2014-05-10 18:07

ska man köpa disel eller bensin

#5
Anonym
2014-05-29 15:18

Vi bytte, jag och min sambo, till en begagnad C4 HDI automat på 110 hk för en tid sedan. Vi är mycket förtjusta i bilen som går klanderfritt. Men alltid är det väl något som finns att klaga på. Automaten är ryckig vid start och reagerar långsamt. När den har växlat till 2:an spinner den loss bra.Det fasta rattnavet är ett mysterium i början med alla sina reglage och möjligheter. Nu efter ett par hundra mils körning börjar vi med gemensamma ansträngningar hitta rätt. Att fästa säkerhetsbältena har sina sidor och kräver vissa gymnastiska övningar och vana för att hitta rätt. Innan hade vi en bensinbil. Jämfört med cittran fick vi köra "skytteltrafik" till macken. Nu kör vi på ca 5,0 - 5,3 dl/milen och inte sällan under 5,0. Motorn är råstark och är väl anpassad till bilen som gör den rolig att köra. Även om bilen är från 2008 väcker den intresse och viss uppmärksamhet. När man stänger dörrarna och bakluckan, vi har en halvkombi, är det tyvärr ett plånkande ljud vilket känns lite billigt och plåtigt.. Designen är tilltalande både invändigt och utvändigt. C4:an är vår 7:de cittra och visst är den en cittra med sina speciella lösningar och påfund. De franska tecknikerna har haft lekstuga, Det är väl det som gör bilen så personlig och rolig att köra men, det måste alltid finnas ett men, vi saknar gashydralfjädringen! Det får bli en C5:a nästa gång.

#6
Göran Petren
2016-03-14 13:03

Jag köpte min C4 HDI 110 av 2008 års modell då den gått 400 mil. Det är en trivsam bil och den har gått mycket klanderfritt i snart 10000 mil. Lite elektronikkrångel då den var ny, en kontakt kopplad till bromspedalen skall signalera att pedalen är nertryckt för att motorn skall kunna startas. Den krånglade med startproblem som följd men det fixades på garantin. I övrigt inget att anmärka på, ett fjäderbrott på höger fram beror nog mest på min körstil misstänker jag.

Om man konsekvent använder växelpaddarna för att väla upp tidigare än inställningen i automatiken, det kan göras trots att den är inkopplad blir körningen mjukare och bränsleförbrukningen lägre. Det går även att lägga växelspaken i friläge om man vill frirulla nerför en lång backe.

För två somrar sedan gjorde jag en semesterresa till Frankrike. Mest motorväg på nervägen, farthållaren på 90-100 km/timme. Hemvägen mer i turisttakt med mer åkning på mindre vägar. Ensam i bilen ner, tre vuxna i den på hemvägen. Det gick att åka ungefär 146 mil per tankning, då gick det i ca 57 liter diesel i tanken som var fylld vid start. Sammanlagt tre tankningar under hela färden!

Hemomkring med körningar inom kommunen, ibland bara några kilometer, oftast under 35 km drar den förstås mer. Ungefär 0,54 l/mil, möjligen något mindre. Jag håller hastighetsgränser något så när, håller farten uppe utan att bromsa i onödan, farthållaren inkopplad nästan jämt (även i stadstrafik där det går) och motorbroms med hjälp av nedväxling med paddarna som mitt normala körsätt.

Det bästa på bilen är motorn! Mycket vrid, smidig och bränslesnål. Snabb i stadstrafik och acc tack vare vridmomentet. Men varför har Citroen gjort ett manuelläge till automatlådan som inte är manuellt? Det läget borde bara använda gränslägeskontroller så att motorn inte övervarvas eller undervarvas. Fransmän är outgrundliga!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!