Bild
Nästa artikel

Komfort som kostar på

Tester
Åkkomfort i toppklass, men tyvärr tvivelaktig kvalitet. Det blev slutomdömet efter ett års intensivt testande med Citroën C4 Picasso.
C4 Picasso är späckad med roliga innovationer, den är lagom stor, praktisk, säker och bekväm.
En Citroën-finess, ett litet kylskåp på instrumentpanelen
Med luftfjädring går bakvagnen att sänka så lasthöjden blir minimal.
Rattnavet är fast och innehåller 21 reglage.
Luftkonditio neringen håller måttet och glaset i fönsterrutorna är värmereflekterande. Ingen fara för värmeslag en solig sommardag, trots takfönstret.

Det började bra. Picasso vann Vi Bilägares semestertest, men sedan tog det roliga slut. Under de sista månaderna stod bilen oftast på verkstad.


Vi börjar med det roliga först. Vår testbil blev en 2,0 HDI Exclusive, det sistnämnda för att få tillgång till Citroëns specialitet – luftfjädringen. I Exclusive finns det mesta man behöver och lite till. Vi kunde inte heller stå emot den senaste flugan, ett extra panoramaglastak, och det gjorde att bilens pris slutligen landade på 277300 kr.


Även i sitt billigaste utförande är Picasso utrustad med sju separerade säten. De två bakersta är trånga och fungerar bäst som nödsäten för mindre barn under kortare resor. Alla stolar går enkelt att fälla ihop, varpå de sjunker ned mot durken och bildar ett stort slätt lastplan, långt nog för 190 cm långa brädor.


Bilen kånkar oerhört lätt sin last. Luftfjädringen i Exclusiver-versionen håller alltid karossen på rätt nivå, även om det hänger en tung släpvagn på draget. Dragvikten är 1 500 kilo och det klarar turbodiesel n på 136 hk ofta på sexans växel och utan att ens kräva en liter bränsle per mil. Picasso finns också med två olika bensinmotorer, 2,0 (140 hk) och 1,8 (127 hk) samt ytterligare en diesel på 1,6 liter och 109 hk.


Ta en modern turistbuss med panoramarutor, flygplansstolar, TV, allsköns lyx och komfort. Krymp den till 459 centimeters längd och vi har en C4 Picasso i all sin prakt. Vindrutan är ungefär dubbelt så stor som på vanliga bilar och har dragits upp en bra bit på taket. Där tar ett över en kvadratmeter stort glastak vid. Sidorutorna är enorma, föraren har en enastående runtomsikt och passagerarna sitter som i ett växthus.


Vi trodde att solgasset genom alla rutor skulle göra kupén varm under vackra sommardagar, men glaset är värmereflekterande och luftkonditioneringen effektiv. Det blir inte hetare i Picasso än i andra bilar.


Det är inte heller mer komplicerat att köra Picasso än andra bilar, men förarplatsen kan verka lite väl underlig vid första kontakten. Hastighetsmätare och annan information visas i tre stora digitalfönster under en skärm mitt på instrumentbrädan. Radio och farthållare sköts med knappar på rattnavet. Detta sitter fast även när föraren vrider ratten. Handbromsspak finns inte utan bromsen läggs åt med ett litet handtag på instrumentbrädan. Växelföraren sticker upp som en liten pinne bakom ratten.

Många av testförarna hade svårt att komma överens med växlingen. Automatiken jobbar sakta och bilen stannade faktiskt till lite vid varje växelbyte. Men växellådan går också att styra med ”paddlar” på ratten och då växlar den kvickare. Vid körningar på krokigare vägar gäller det manuella läget. Under slutet av vår testperiod fick den automatiska växellådans dator ny programvara.


C4 Picasso är emellertid en bil man hellre glider fram i än kör fort med. Den rör sig mjukt och lite gungigt och uppmuntras inte till hårdkörning. Körglädjen är lite klen, men som vilsam långfärdsbuss, lastbil och familjetransport står den i en klass för sig.


Under vintertestet upptäckte vi dock en rad olägenheter, bland annat när de jättelika glasrutorna skulle skrapas rena från is. Ett mer oroväckande problem, som egentligen är lättlöst, är att kylfläkten sitter så illa till framför kylaren så att den kan igensättas av frusen snö. En plastsköld för 240 kronor som skruvas fast i fronten räknades inte som standardtillbehör. Ofattbart!


I halka kändes bilen lite osäker, men inte på grund av väghållningen, utan för att vägkänslan filtreras bort av den lätta servostyrningen. Ibland överraskades vi av att ESP-lampan började blinka utan att vi märkte att det var halt.


Totalt sett sätter vi frågetecken för Citroëns byggkvalitet, se listan på fel och brister här intill.


Ett annat missöde drabbade en av våra förare en sen vinterkväll i obygden. Bildörren råkade stängas när nycklarna satt kvar i tändningslåset. Klick! Utan reservnyckel återstod bara att slå sönder en så liten ruta som möjligt för att komma in i bilen och låsa upp dörrarna.

Komfort, utrymmen, sikt
Kvalitet, undermålig växellåda

Begpriser

Grand C4 Picasso 2,0 140hk, Dynamique, Komf.Pkt, ACC, AUT, 7pl

(Manuell -8 000) (1,6 120hk VTi -5 000, -09) (1,6 150hk THP +6 000, -09) (1,8 SX -20 000) (1,8 Dynamique -10 000) (1,6 109hk HDi-FAP, SX -10 000) (1,6 109hk HDi- FAP +6 000) (Ej Grand=Kort, 5pl -10 000)

År4812
0612980011460095900
07137900123000103200
08146100130900110300
09156200140400117800
10170400153800 -

Ekonomi

Modell2,0-061,6 HDI -06
Pris kr116200122200
Värdeminskning
Skatt, besiktning21704060
Försäkring 58005850
Bränsle1806011430
Reparationer, service mm 76407640
Däck 16001600
Totalt/år5160047700
Totalt/mil 3432

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3006
Katalysator10760
Bromsbelägg fram 1824
Hjullager hö fram3914
Kamrem 5950
Elektronikbox, motor 8706
Koppling 17526
Stötdämpare fram 5203

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak06/-
Trepunktsbälte alla platser2006
Krockkudde förare/passagerare2006
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2006
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-061,6 HDI -06
Längd/bredd, cm459/183459/183
Tj.vikt/maxlast, kg1675/5851605/645
Max släpvikt, kg 15001180
Antal cyl/slagvolym.cm34/19974/1560
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,212,7
Bränsle, l/100 km8,95,9
Effekt, kW/hk103/14080/109

Rostskydd

Huv av aluminium och framskärmar av plast klarar sig bra, men i övrigt är skyddet undermåligt. Dörrarna är endast tätade i nederkant och saknar behandling. Underredet har slitlager bara i ytterkanterna. Flera oskyddade skarvar. Stänklappar saknas, tröskel
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-05-09 22:38

Hmm, VAG:s DSG som havererar är undermålig och PSA:s robotiserade manuella låda som växlar fortare än man själv klarar men håller och kostar mindre än hälften av VAG:s är undermålig?

#2
Anonym
2012-08-17 22:59

Vad är kvalite ??? Kört 10000 mil o 3 vintrar inga som hellst problem, inga rep. bara olja o filter.
vet inte testförarna att detta är miljöväxellådor som kommer mer o mer

#3
Anonym
2013-08-13 18:30

Det märkliga är att så fort det kommer på tal om VAG:s brister så är det locket på, deras dåliga DSG låda och deras problem med rost, dåliga framvagnar m.m.

#4
Anonym
2013-10-20 13:52

Jag har en C4 picasso grand och måste ha fått ett riktigt måndags exemplar..eller??...för enligt verkstaden är det BARA jag som har haft dessa problem.Jag har efter 6000 mil bytt:Kylare,utetempsensor,lucka på instrumentbrädan(limning för mekanismen släppte inne i den hermetiskt tillslutna luckan),3 gasdämpare för bakluckan,över 20 helljus lampor på vänster sida samt att på full fläkt så blåset det inte ur något av de öppna luftutsläppen.
Mitt största problem är hur jag ska kunna sälja den till någon och kunna sova på nätterna!

#5
Anonym
2014-02-18 20:32

Varför låser sig bakluckan Går inte att öppna ibland, Kan den öppnas inifrån?

#6480
Anonym
2014-03-10 11:44

Har frågat mig samma sak men hade kanske inte samma fråga. Om man stannar bilen men låter den vara igång UTAN att öppna någon annan dörr så förblir bakluckan stängd. Antar att det är en säkerhetsgrej, att tjyven inte ska kunna öppna bak vid t ex ett rödljus.

Tog ett par år innan jag förstod sambandet.

(C4 Grand Picasso maj 2013)

#6
how to get more instagram followers
2017-01-04 14:42

The car is very good.

#7
akhil sharma
2017-06-19 09:31