Bild
Nästa artikel

Udda utmanare

Tester
Udda design och låga priser är lockande, men rostskyddet är inte det bästa.
Citroën C3 är mycket stabil på vägen, trots att fjädringen är ganska mjuk.
Citroën har satsat på digitala instrument i C3. Förarmiljön är luftig, och instrumenten lättskötta.

Citroën C3 visades hösten 2001 och kom våren 2002 till Sverige. Bilen utmanar de mer kända konkurrenterna i småbilsklassen. Bottenplattan och mycket teknik är hämtade från koncernsyskonet Peugeot 206. C3 är en av förklaringarna till att Citroën ökade försäljningen kraftigt i Sverige under några år.

Från början fanns tre motoralternativ, vanligaste är 1,4-liters motor på 75 hk. En mindre motor på 1,1-liter och 61 hk finns också, liksom en starkare på 1,6-liter och 110 hk. Dieselmotorer på 69 hk och 110 hk finns också, även om de inte är speciellt vanliga. 1,4-liters motorn är tillräckligt pigg för de flesta.

C3 finns i olika utföranden, vanligast är femdörrars halvkombi. En cabriolet-modell, kallad Pluriel, har också sålts, om än i begränsat antal. C3 X-TR är en terrängvariant, dock enbart med framhjulsdrift. En mindre modell, kallad C2, är i stort en tredörrars och kortare version än C3. Under 2005 gjordes en lätt facelift. C3 är mycket stabil på vägen, trots att fjädringen är ganska mjuk. Styrningen ger bra vägkänsla och i en undanmanöver klarar sig C3 väl. Tyvärr fanns inte antisladdsystem från början. Till 1,6-liters motorn kom det hösten 2002 och till 1,4-liters motorn inte förrän under 2005. Välj helst ett sådant exemplar, antisladd ökar körsäkerheten betydligt.

Från förarplatsen känns C3 som en större bil. Förarmiljön är luftig och relativt lättskött, även om digitala instrument är lite udda. Funktionen är det dock inget fel på. Stolarna ger skaplig komfort även åt långa personer. Däremot är det trängre i baksätet, precis som i de flesta småbilar. Främst är det benutrymmet som inte är tillräckligt. Bagageutrymmet är dock något större än för de flesta konkurrenter. C3 är som många småbilar ganska bullrig i hög fart. Sikten är bra framåt, men sämre snett bakåt.

Säkerhetsmässigt fick C3 en fyra i betyg när den krocktestades av EuroNCAP under 2003. Det är ett bra betyg med tanke på storlek och årsmodell. C3 klarar besiktningen sämre än medelbilen. Den får ovanligt många anmärkningar på trasiga strålkastarlampor och glappa spindelleder. Det sistnämnda kostar 1 500-3 000 kr för båda sidor att åtgärda.

Precis som C5 har C3 haft en del elektronikkrångel på tidiga exemplar, om än inte i samma omfattning. Felen åtgärdas ofta på garanti, återkallelser eller med goodwill. Ojämn tomgång, krånglande startspärr, flexande farthållare med ojämn fart är några av de fel som C3 drabbats av. Varningslampor som felaktigt tänds har också förekommit.

Om motorlampan lyser kan det vara fel på luftpumpen. Då får motorn fel avgasvärden. Ofta får man byta luftpump och en slang för cirka 3_500 kr. Automatlådan Senso Drive har på vissa exemplar växlat konstigt, vilket har åtgärats med ny programvara.Tankmätaren har det också varit fel på, främst på systemets programvara. I båda fallen har det åtgärdats på garanti.

Generatorer har bytts på en hel del bilar. Citroën har i vissa fall gått ut med en goodwill på 15 000 mil eller fyra år. Annars kostar det cirka 2 500 kr. Glapp i styningen har förekommit på en del exemplar. Det märks främst genom vibrationer i ratten. På tidiga exemplar byttes styrväxeln därför på garanti. Fukt i strålkastarinsatsen har också drabbat en del bilägare.

Krånglande centrallås är ett irriterande fel. Då måste ofta en enhet bytas ut, till en kostnad av cirka 2 500 kr.

Rostskyddet är ojämnt på Citroën. För C3:s del är det inte riktigt bra, betyget blev bara en tvåa. Bilen saknar exempelvis behandling i hålrum, dörrar och baklucka.

Köregenskaper, komfort
Rostskydd,kvalitetsmissar

Begpriser

C 3 1,4i 73hk, SX, Komf.Pkt, AC, CD, 5d

(Ej Komf.Pkt, Ej AC, CD -5 000) (1,1i 60hk, Ej AC -10 000) (1,6 109hk +5 000) (1,4 68hk HDi +6 000, 04-)

År4812
03 - 4290036300
04 - 4700040400
05597005080044200
06652005630048200
07693006040051800
08730006510056500
097830068900 -
10A8180071900 -

Ekonomi

Modell1,1 SX-071,4 SX-07
Pris kr5530065300
Värdeminskning
Skatt, besiktning12401240
Försäkring 46304350
Bränsle1218012580
Reparationer, service mm 63706370
Däck 13801380
Totalt/år3348034100
Totalt/mil 2223

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4235
Katalysator3925
Bromsbelägg fram 1229
Hjullager hö fram3332
Kamrem 2640
Elektronikbox, motor 8649
Koppling 6528
Stötdämpare fram 3804

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare02/02
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam22002-

Teknisk data

Krocktester1,1 SX -071,4 SX -07
Längd/bredd, cm385/167385/167
Tj.vikt/maxlast, kg1 100/3601 100/360
Max släpvikt, kg 9261174
Antal cyl/slagvolym.cm34/1 1244/1 361
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek16,613,6
Bränsle, l/100 km6,06,2
Effekt, kW/hk44/6055/75

Rostskydd

C3 saknar hålrumsbehandling, även i dörrar och baklucka. Motorhuven är olackerad på insidan. Dörrtröskelns skarv ligger oskyddad och även karosskarven i golvet bak. PVC finns på utsatta ställen under bilen. Fjäderholken är däremot bara grundlackad. C3 är
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-23 12:35

Synd att man råkade glömma att C3:an har det rymligaste bagaget...med marginal.
Trångt i baksätet "precis som hos de flesta småbilar"...Vilken småbil är rymligare än C3?
rostdebatten börjar jag också att tappa den största respekten för.
Någon som har sett en rostig C3:a ?

#2
Anonym
2012-03-15 13:44

Har en bekant som kör C3 sedan flera år, de är väldigt nöjda med den, perfekt för 2 vuxna plus två barn.
Deras är en 110 hk diesel, som är stark men ändå snål, den ligger runt 0,44 - 0,45!

Jag har inte heller sett någon rostig C3, trots att de äldsta är över 10 år nu!

#3
Anonym
2012-03-17 18:26

har själv en c2 1,6 med sensodrive, den är bland dem första exemplaren som togs in till sverige och saknar därför antispinn och färddator. men de har inte varit något problem, bilen har gått 7000 mil och en hel del grejer har fått bytas, bla styrväxel, de gick dock inte på nån garanti:-(
även fukt i strålkastarna har jag haft, vilket dock berodde på att jag inte lyckats stänga luckan när lampbyte blivit gjort, (vilken man måste göra 2 gånger om året...)

#3888
Anonym
2012-03-17 18:27

rättar mig själv, de ska stå c3 inte c2....

dessutom är den helt rostfri...

#4
Anonym
2012-08-05 10:13

Vad är poängen med dessa "artiklar" där man går igenom en gammal artiklen för en åldrad modell men inte tillför någon ny information eller gör någon uppföljning? Blev rostskyddet ett problem eller går vib:s "experter" som tidigare mest på emblem och luddiga föreställningar från 70-talet? Hur har bilen klarat sig krocksäkerhetsmässigt i verkligheten (Folksam)?

#5
Anonym
2013-07-15 06:22

På väg att köpa en C3:a från 2009, diesel eftersom C3 Picanto ff är lite för dyr utifrån kostnader och möjligheter (om det kniper) att själv tillverka biodiesel. Därför glädjande att flera här menar att testets uppgifter om undermåligt rostskydd inte stämmer, Hur är egentligen rostskyddet från fabrik generellt ordnat med från årsmodell 2009?

#6
Ola
2016-08-10 09:52

Har en C3 som lånebil då min egen bil är på verkstad. Jag har aldrig suttit så illa i en bil någonsin. Jag är 178 cm lång och skjutmånen på förarstolen räcker inte till. Jag har den tillbakaskjuten så långt det går, jag sitter ändå med böjda knän och når knappt fram till ratten som inte går att justera åt något håll. Sittdynan är gjord för 8-åringar med en bulle mitt under baken och stödjer inte åt nåt håll.
Jag har vänster knä mot dörren och höger skavande mot mittkonsolen. Växellådan är motsträvig åt sidorna varför man ofta får i 4:an istället för 2:an eller 3:an istället för 1:an.
Motorn är dock rätt så pigg.
Citroen har alltid haft udda reglageplaceringar, även den här.
Att jämföra med Opel Corsa som gott och väl klarar av fullvuxna bakom ratten.
Citroen C3 är ingen bil man åker några längre sträckor med.