Bild
Nästa artikel

Här ska skåpet stå

Tester
Berlingo ser ut som en låda och är rymlig, praktisk och billig att köpa. Men komfort och kvalitet har klara brister.
Berlingo är en praktisk bil, som är väl lämpad för frakt av skrymmande gods.
Bagageutrymmet är det bästa med Berlingo, stort och lättlastat.
Förarmiljön har brister, instrumenten kan vara svårlästa i solljus.

Citroën Berlingo kom i sin första generation under 1997 samtidigt som tvillingen Peugeot Partner, som i princip är samma bil. Berlingo är en skåpbil, som också finns som kombiutförande. Denna senare är mer anpassad för familjebruk. En facelift gjordes under 2003 och 2008 visades en helt ny generation.


Berlingo finns i fem olika motorvarianter, tre bensinare och två dieslar, de sistnämnda på 69 hk och 90 hk. Minsta bensinmotorn har 75 hk, men det finns också en1,8-litersmotor på 90 hk och en 1,6-litersmotor på 109 hk. Berlingo är rätt så motorsvag och trött. Bullrig är den också, speciellt i höga farter.

Köregenskaperna är hyfsade, Berlingo går stabilt på vägen och klarar en undanmanöver med godkänt resultat. Däremot gör den höga karossen att bilen blir ganska vindkänslig. Mjuk fjädring ger behaglig åkkomfort, men det gör också att Berlingo kränger kraftigt i tvära svängar. Något antisladdsystem finns tyvärr inte.


Förarmiljön är lite tveksam, instrumenten kan vara svåravlästa i dagsljus. Reglagen är däremot bra placerade. Körställningen är något bussliknande, med kraftig lutning på ratten. Förarstolen får kritik för att den känns säckig på långfärd. Baksätet är förvånande rymligt och mittplatsen bak är fullt godtagbar att sitta på.


Bagageutrymmet är präglat av att Berlingo har sitt ursprung i skåpbilen. Det är mycket rymligt och lättlastat, säkert det bästa köpargument. Du kan exempelvis lyfta in en barnvagn utan att fälla ihop den. Fäller man baksätet blir Berlingo till en liten lastbil, bra för skrymmande last.

Folksam räknar Berlingo som medelbilen medan bilen fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2005. Däremot klarar Berlingo besiktningen totalt mycket sämre än medelbilen. Nära hälften av alla exemplar från 2003 och äldre fick underkänt, och här handlar det mycket om ägarrelaterade fel. Främsta anmärkningarna gäller lampor. Men även modellrelaterade fel som styrleder, bromsar och drivsystem får fler anmärkningar än normalt.


Att byta hjullager kostar cirka 3 500 kr. Glappa styrleder och krängningshämmarstag förekommer också. Att byta styrleder kostar cirka 1 700 kr och krängningshämmarstag dryga tusenlappen. På en del exemplar har motorn gått ojämnt. Då har vanligen en databox till motorstyrningen fått bytas, en kostnad för cirka 4 000 kr.


Krånglande skjutdörrar har också drabbat en del exemplar. Det brukar åtgärdas genom en uppsmörjning av glidfästena vid skjutdörren. Lysande airbaglampa brukar bero på glappkontakt. Om Berlingo med bensinmotor är svårstartad kan det vara tändkassetten som havererat, vilket kostar cirka 2 500 kr att få åtgärdat. På dieselmotorerna kan det vara fel på glödstiftet, ett byte som kostar ett par tusenlappar.


Rostskyddet är en annan svaghet, invändig behandling i kaross, balkar och hålrum saknas helt. Rostbetyget på Berlingo blev sämsta tänkbara, en etta. Vi hittade till och med rost vid infästningen på förarstolen av vår testbil från 2004.

Lastutrymme, baksäte
Kvalitetsbrister, komfort

Begpriser

Berlingo II 1,6i 109hk, Family, AC

(Ej AC -5 000) (1,4i 75hk, X -7 000) (1,4i 75hk -5 000)

År4812
03 - 4790037200
04 - 5400041800
05670005750044800
06711006160048400
07764006640053200
08A792006920056000

Berlingo III 1,6i 109hk, Family, SX Pack, AC

(Ej AC -6 000) (1,6 90hk, Ej Pack, 4d -8 000) (1,6 90hk HDi-FAP +8 000, -09) (1,6 109hk HDi-FAP +12 000, -09)

År4812
08B950008410069300
0910230090900 -
10113400101500 -

Ekonomi

Modell1,6-062,0 Hdi-06
Pris kr6290066900
Värdeminskning
Skatt, besiktning18206070
Försäkring 52505220
Bränsle1522011430
Reparationer, service mm 76407640
Däck 16001600
Totalt/år4050041350
Totalt/mil 2728

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4495
Katalysator5823
Bromsbelägg fram 1429
Hjullager hö fram3532
Kamrem 4471
Elektronikbox, motor 8749
Koppling 9929
Stötdämpare fram 4929

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak-/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare98/03
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser1997
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42005
Folksam497-08

Teknisk data

Krocktester1,6-062,0 Hdi-06
Längd/bredd, cm414/172414/172
Tj.vikt/maxlast, kg1380/4601450/470
Max släpvikt, kg 11001100
Antal cyl/slagvolym.cm34/15874/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,113,1
Bränsle, l/100 km7,55,9
Effekt, kW/hk81/11066/90

Rostskydd

En gammaldags konstruktioner med mängder av skarvar i kaross och underrede. Bilen saknar behandling i hålrummen. Dörrarna är bara limmade i nederkant och slitskyddet under bilen är sparsamt utfört. Tydlig rostfälla är de främre nedre infästningarna av sk
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-11 06:24

Känns som läge att ifrågasätta de som gör rostskyddskontrollerna åt vi bilägare. När såg du en Berlingo/Partner med synlig rost senast? Jag har inte hört om någon som behövt byta delar under heller. Samtidigt har VAG problem (gå en runda på närmsta parkeringsplats och titta på dörrar och baggagelucka på 5 år gamla bilar från koncernen) men de vet ju firman "är bra".

#1296
Anonym
2011-10-30 22:26

Jag håller helt med. Jag har en Berlingo 2001 som jag inte har någon rost på. För ca 7 år sedan kollade en rostskyddsfirman med en kamera i hålrummen och konstaterade att det "bara" fanns rostskydd med vax. Detta rostkydd trodde dom inte skulle hålla alls. Så klart dom vill ju sälja sin rostskyddsbehandling. Men som sagt bilen har efter 10 år ingen rost trotts att den bara har det ursprungliga skyddet. Det känns inte troligt att 2003 års modell, se artikeln, skulle sakna rostkydd helt.
Jag har heller aldrig haft några problem att se instrumenten i solljus - så som det står i artikeln.
Berlingon är en bil som ofta fått nedvärderande kritik i tester, som att den är en skåpbil. OK det är ingen lyxbil men en otroligt praktisk bil så även fungerar på semester. Man sitter t.ex. bra på mittplatsen i baksäten även som vuxen. Hur många bilar fungerar det i? Man har alltid gått om bagageutrymme. Jag har t.o.m. fraktat en hel betongblandare stående bak i bilen.

#2
Anonym
2011-11-30 14:15

Jag har en 05:a med 1.6 bensinmotor och kan i stort instämma med artikeln. Har fått byta hjullager på en sida samt en del i skjutdörrsmekanismen. Något gick sönder så att dörren endast kunde öppnas inifrån, 1000 kr kostade bytet. I övrigt inga problem, har gått som en klocka.
Praktisk är den så klart, även om man kunde önska sig lite längre lastutrymme ibland.
Den går stabilt och bra, men annars är den ju ingen dröm att köra. Tyst motor, men i övrigt bullrig.

#3
Anonym
2011-12-05 10:37

I familjen har vi ägt två sådana som varit under 5 år gamla, på den första -07a rasade motorn och på den andra -06a började helt plötsligt alla varningslampor lysa som en julgran. Mitt tips är att ha bra koll på bilar när ni köper en sådan

#4
Anonym
2012-06-20 08:27

Rostskyddet får alltid kritik host PSA och beröm hos VAG enligt Vibilägares tester.

I verkligheten ser du extremt få en rostiga bil från PSA efter -88 och men kan hitta rost hos 3-4 år gamla VAG (ofta med helt godkänt rosskydd enligt vib).

#5
Anonym
2012-08-22 22:32

Vi bilägares rost betyg är nog lite förutfattade meningar Jag har studerat ett antal Berlingo från 1997 - 2006 Dom är i stort sett rostfria utom stolskenan på förarplatsen där ofta foten hamnar när man kör och skaver av lacken
Visst lacksläpp har jag sett men galven och lacken verkar vara av högsta kvalitet Som på en galvad Zinkbalja från 40 talet

#6
Anonym
2013-02-10 21:24

Jag håller inte med att bilen är rostkänslig,lack släpp förekommer när den blir äldre,men ganska begränsat Jag äger nämligen Partner-97 med 1,9 dieselmotor som är på 40000mil med samma motor och v.lådan. Den enda som är en förbrukningsvara upp till årsm.2002, fönsterhissar elektriska,men inte sämre än Skodan och VW i samma detaljer. Kvalitet för pengarna tycker jag,när det gäller rost, borde vi prata on äldre Kangoo i stället

#7
Anonym
2013-06-12 14:17

Jag blev glad over signaturen "Anonymous" då jag är nybliven ävare till en Peugeot Tepee spec. dådet kom brev från Tuff-Kode där de talade om hur rostkänslig min nya bil var , så dom rekomenderade stor underredsbeh. som jag tyvärr gick med på det blev dyra läropengar men första gången jag ägde en ny bil . Så min Tepee kan iallafall inte rosta annars kanonbil faller man även en stol fram så går en trehjuling handikappfordon in .

#8
Anonym
2013-07-26 10:04

Kritiken ang rost på Berlingon är struntprat. Jag har 2 st Berlingo av model 03.
Ingen rost ! Någon mer praktisk och mer ekonomisk bil har jag aldrig haft, kanske för jag har bilarna på service en gång om året. En viktig faktor som glöms vid dessa så kallade "tester" är priset. En ny Berlingo är väldigt billig som en begagnad så här får man mycket god kvalitet för det man betalar för. Själv har mina 03 or aldrig haft ett påpekande. Så kritiken är helt huvudlös.
Ta istället upp alla dessa fel på de vanliga 250.000-350.000 kronors bilarna som verkligen bara efter 3-4 år rostar. Piss Off VB !

#10368
Anonym
2013-09-30 02:10

Tillverkarna av generiska Viagra ens har börjat producera nya versionen av detta piller och de är oral jelly , mjuka flikar , professionella etc. Generic Viagra Soft Tabs är en aktiv behandling avsedd för impotenta män . Förutom det faktum att denna medicin är till skillnad från den fasta tabletten typ av piller i utseende , köpa Viagra, de är en av de mest föreslagna mediciner av många hälsoexperter till datum .

#9
Anonym
2013-11-11 18:42

Har ett antal berlingo som firmabilar den älsta är från 1997 första årsmodellen den har idag rullat 16000 mil uteslutande stadstrafik har inte varit några som helst problem med bilen bl.a. Höll batteriet tretton år! Det måste vara värdens bästa firmabilar

#10
Lasse
2014-06-21 18:31

Har en partner -03 (peugeot samma som berlingon) och är ganska nöjd med den. Ingen rost, lite lacksläpp och ar fått byta kopplingsvajern 2 ggr på ca 3000 mil och tejpa för airbaglampan (mkt vanligt fel på dessa bilar) för att klara besiktningen. Annars lastar bra och startar i alla väder så har man inte tummen mitt i handen är berlingo/partner en superbra bil. Frågan är om senaste generationen är lika bra? Vågar man byta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.