Bild
Nästa artikel

Tveksam kvalitet

Tester
Voyager är bekväm och rymlig som få. men fel på automatlådan eller oljeläckage kan bli dyrt!
Sveriges populäraste familjebuss är bekväm och rymlig, men på besiktningen är den inte lika populär.
Många bilar är lyxutrustade med skinnklädsel och snurrfåtöljer. Som fyrsitsig är bagageutrymmet bra.
Personbilsliknande förarplats uppskattas av många, liksom den höga sittpositionen. De stora glasytorna gör att sikten blir bra.

Familjebussen Chrysler Voyager kom 1984, men hittade inte till Sverige förrän 1988. Nya generationer kom 1992, 1996 och 2001. Trots det amerikanska ursprunget tillverkas de Europaspecificerade bilarna i Österrike.


Sedan 1992 finns Voyager i två karossvarianter, en kort och en lång, den senare kallad Grand Voyager. Under något år fanns även en fyrhjulsdriven Voyager, men den är ovanlig.


Den vanligaste motorn är en 3,3-liters V6, som ger skapliga prestanda, men hög bränsleförbrukning. En fyrcylindrig motor på 2,4-liter och 147 hk finns också, snålare men ovanligare. En dieselmotor på 2,5 liter och 116 hk är också möjlig, liksom en 3,8-liters bensinsexa på 165 hk.


Chrysler Voyager har bra köregenskaper, med stabil väghållning även i skarpa böjar. Äldre generationer har en väldigt lättgående styrning som ger dålig vägkänsla. Från 2001 är styrningen mer exakt.


Förarmiljön är tydlig och korrekt, med gräddvita mätartavlor. Den höga sittpositionen och de stora glasytorna gör att sikten är bra. Både förare och passagerare sitter skönt i fåtöljliknande stolar. Längst bak finns en tresitsig soffa. Trepunktsbälte på samtliga platser kom först 2001.


För att få ett plant lastutrymme måste den stora och tunga soffan längst bak monteras bort. Som fyrsitsig har Voyager ett jättelikt bagageutrymme, men för sju räcker inte bagageplatsen till. Under 2005 kom en facelift av Voyager. I samband med detta infördes ”Stow´n go”, ett smart sätt att fälla ned de två bakre sätesraderna i golvet.


Krocksäkerheten är svårbedömd, Voyager misslyckades i Euro NCAP:s krocktester, med bara två stjärnor. Däremot bedömer Folksam den som minst 30 procent säkrare än medelbilen, baserat på verkliga olyckor.


Ägarna klagar ofta på oljeläckage, överhettning och på kupévärmen.


Glappande styrleder eller krängningshämmarstag är vanliga fel, liksom kärvande centrallås eller bakrutetorkare. Kärvande parkeringsbroms är ett återkommande fel. Om parkeringsbromsen inte används så ofta kan den helt enkelt rosta fast.


På V6-motorn kan det förekomma oljeläckage från topplockspackningarna på den bakre cylinderraden. Det kostar ofta runt 10 000 kronor att reparera. Ett annat motorfel är att den automatiska drivremsspännaren kan krångla, vilket gör att bilen stannar.


De sexcylindriga motorerna har kamkedja, som normalt inte behöver bytas under bilens livslängd. Lyssna ändå efter rassel, som kan tyda på att kedjan är sliten. På de fyrcylindriga motorerna finns kamrem, som ska bytas enligt intervall.


Den svagaste punkten är automatlådan. Den är inte tillräckligt dimensionerad för den tunga bilen och körs en Voyager hårt kan lådan vara slut redan efter 8 000 mil, på andra exemplar kan den hålla uppåt 35 000 mil. Men det är väldigt få Voyager före 1998 som inte drabbats. 1998 blev antispinnsystem standard och automatlådan höll bättre. Men även nyare Voyager har drabbats av växellåderas. En sliten låda avslöjas genom att den är ovillig att växla upp eller att backväxeln är svår att lägga i.

Utrymme, komfort
Dyr att äga, kvalitet, rostskydd

Begpriser

Grand Voyager 3,3 V6 174hk, SE, AC, AUT

(Ej Grand=Kort -10 000) (2,4 4cyl 147hk, SE, AC, Manuell -10 000) (Limited, ACC +12 000)

År4812
03 - 7830061500
04 - 8840070600
05A1103009740079100

Grand Voyager 3,3 V6 174hk, SE, Stow´n Go, ACC, AUT

(2,8 4cyl 150hk CRD +10 000) (Ej Grand=Kort -15 000) (LX, Skinn +15 000)

År4812
05B13340011720098900
06148000132300110900
07161400144900122200
08A176000158100134800

Ekonomi

Modell3,3 V6 -042,8 CRD -06
Pris kr80800144200
Värdeminskning
Skatt, besiktning39406870
Försäkring 90208720
Bränsle2577016270
Reparationer, service mm 1139010440
Däck 25402690
Totalt/år6510065300
Totalt/mil 4343

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5425
Katalysator7618
Bromsbelägg fram 1769
Hjullager hö fram2885
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14022
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 5025

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP21999
Folksam596-00

Teknisk data

Krocktester3,3 V6 -042,8 CRD -06
Längd/bredd, cm510/200481/200
Tj.vikt/maxlast, kg2020/5002015/500
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm36/33014/2776
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,611,9
Bränsle, l/100 km12,78,4
Effekt, kW/hk128/174110/150

Rostskydd

Bilen är helt obehandlad. Underredet har massvis av plåtar som lappar över varandra. Alla dessa skarvar är öppna och mycket rostkänsliga. Inåtvikta skärmkanter som bildar stora hyllor där smuts samlas. Bak finns inga innerskärmar. Generellt rostar bilen ö
12345

Kommentarer

#1296
Anonym
2011-06-16 15:14

Hej, jag behåller mina åsikter för mig själv.

#2
Anonym
2012-09-09 15:43

Man blir lite tveksam till era kunskaper ang sk kamkedjor på V6 motorn.V 6 :an är en sk pushrod motor dvs vad vi normalt kallar stötstångsmotor.Kamaxeln ligger lågt i motorblocket .Chryslers 3,5 l motor har dock enkla överliggande kammar. Den har emellertid inte funnits till voyager.

#3
Anonym
2013-01-29 10:07

Har en 3,3l -98 som läcker automatlådsolja vid växelventilenheten fram till på lådan . Är det någon som vet något om detta?

#4
Anonym
2013-04-26 16:46

Tveksam kvalitet?

Jag har haft 5 Voyager. Den första, ursprungsmodellen, hade en felkonstruerad växellåda. På 37 000 mil bytte jag låda 2 gånger (1 gång på garanti), inte särskilt uppmuntrande. På övriga 4, mer moderna Vojjar, har jag aldrig haft några bekymmer överhuvudtaget. Vanligt slitage i bromsar, någon kulled emellanåt, annars aldrig några problem.

Hög bränsleförbrukning. Jämför med vad då? Den drar 1,2 som bensinare och 1.0 som diesel - vad drar en V70 som rymmer hälften?

Jo, det hade möjligen inte gjort ont om den drog lite mindre men så märkvärdigt är det inte. Problemet är att vad du än jämför med, utom VW:s stora buss eller möjligen en ovanlig Mercedez-variant, så är allt s.k. jämförbart betydligt mindre.

Vilken bil kan du åka 6 personer till fjällen, med full utrustning (takbox behövs på alla bilar)?

Vilken bil kan du köra in med på brädgården och lasta spånskivor INNE i bilen (det är på det berömda håret men det går)?

Vilken bil förvandlas från lastbil till bekväm långfärdsvagn, duglig att köra till Rivieran med? Och, när du kör ner i Europa, vilken bil kan du gå INNE i bilen från framsäte till baksäte och byta med sittplats med en kompis? Förutom att när du kommer fram, är du pigg i ryggen och kliver inte ut i skick som Ringaren av Notre Dam - som man gör i mercor, BMW, Audi och annat där rumpan är felplacerad nere i asfalten.

Chrysler Voyager är för mig och min målgrupp det bästa fordon som någonsin byggts. En kompis, Vojje-ägare, sa precis vad det handlar om:

"Det är konstigt, ingen vill ha den men alla vill låna den".

Gunnar Lundh; gunnar@lundh.se

#5
Anonym
2013-11-05 11:36

Vad ska man leta efter när man skall införskaffa en 28 tus3n mil är det mkt?

#6
Anonym
2014-02-05 21:49

Jag har en Crysler sen 99 och den är toppen
Skall nu bytta till änny en