Bild
Nästa artikel

Välutrustad jänkare

Tester
Här en stor bil med lyxutrustning till lågpris. Det låter bra, men Chrysler Sebring har också sina brister.
Chrysler Sebring är en amerikanare som kräver tidig service och mycket bränsle.
Förarmiljön är Art Deco-inspirerad och fungerar dugligt.
V6-motorn på 2,7-liter och 202 hk är den vanligaste i Sebring.

Chrysler Sebring kom som modell 2001 och ersatte då tidigare Stratus. Sebring finns i två karossutföranden, fyrdörrars sedan och tvådörrars cabriolet. Cabrioleten värderas som begagnad cirka 30 000 kr högre än sedanen.


Motoralternativen är två, en tvåliters fyrcylindrig motor på 141 hk eller en 2,7-liters V6 på 202 hk. Den sistnämnda är den som sålt klart bäst här i Sverige. Sebring är välutrustade redan som standard med automatlåda, läderklädsel, farthållare och automatisk luftkonditionering.


Vägegenskaperna är rätt hyggliga, Sebring går stabilt på vägen. Här finns inte mycket av traditionellt amerikanskt gungande och svajande. Styrningen är dock rätt vag i känslan och något antisladdsystem finns tyvärr inte. V6-motorn är lite trögare i responsen än väntat. Först när man trycker på rejält vaknar motorn till liv med ett brölande.

Förarmiljön är präglad av Art Deco-inspirerade instrument, väldigt tjusiga enligt vissa bedömare. Reglagen sitter där de förväntas, men känslan är ganska plastig. Fram sitter man i bekväma, fåtöljliknande stolar, med tillbakalutad körställning. Sikten är inget vidare, varken bakåt eller framåt. Det beror delvis på en låg sittställning.


Baksätet har gott om plats för benen, men sämre för huvudet. Den låga sittställningen kan bli obekväm i längden. Ljudnivån är oväntat hög för en bil i den här storleksklassen. Bagageutrymmet är hyggligt stort, men själva luckan är plåtig och inte inredd på insidan. Det ger ett billigt intryck, vilket stämmer överens med bilen i övrigt.

Besiktningen klarar äldre Sebring sämre än medelbilen. Det vanligaste felet är glappa styrleder som kostar cirka 2 000 kr att byta. Glappa spindelleder förekommer också, det brukar kosta 3500–5000 kr att få åtgärdat. Utslitna hjullager är ett annat vanligt fel, en kostnad på cirka 2500 kr.


Fel på luftkonditioneringen brukar vara dyrt, räkna med 5000–10000 kr för att få det fixat. Serviceintervallen är ovanligt kort för Chrysler Sebring, 1 200 mil mellan inspektionerna. Det gör att en del ägare kan ha slarvat med servicen. Om det saknas stämplar i serviceboken bör priset vara flera tusenlappar lägre, 3000–5000 per missat servicebesök. Ett plus är att 2,7-litersmotorn drivs av kamkedja, som bör hålla bilens livslängd. Lyssna ändå efter onormalt kedjerassel. Den mindre motorn har kamrem som ska bytas efter 16800 mil.


Det övre fjäderfästet på stötdämparna bak har slitits ut på en del exemplar. Det kostar närmare 2000 kr att byta. Kärvande bromsar förekommer också, vanligen är det då fel på bromsskivorna bak.


Rostskyddet brukar inte vara så bra på amerikanska bilar i allmänhet, det gäller även Chrysler som dock kostat på importbehandlingar från 2002. Det kan vara en god idé att låta en rostskyddsfirma gå igenom bilen före köp. Vår testbil från 2005 hade redan angrepp i dörrkanten på förarsidan.


Begagnade sedaner utan status brukar hålla värdet dåligt. Det gäller även för Sebring som är en uddabil på den svenska marknaden. Det håller också begpriserna nere och gör att prutmånen blir bättre. Söker du en stor bil till lågt pris och med lyxig utrustning kan Chrysler Sebring vara rätt bil för dig.

Komfort, utrustning
Kvalitet, serviceintervall

Begpriser

Sebring 2,7 V6 202hk, LX, AC, AUT, 4d

(2,0 LE, AC -10 000)

År4812
03 - 5550045300
04 - 6140051200
05811006960059400
06896007810067400
07980008500073800

Ekonomi

Modell2,0-042,7 V6-07
Pris kr4540091200
Värdeminskning
Skatt, besiktning24802800
Försäkring 73709810
Bränsle1705021510
Reparationer, service mm 1139011390
Däck 25402540
Totalt/år4780062100
Totalt/mil 3241

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör9261
Katalysator9001
Bromsbelägg fram 2371
Hjullager hö fram2503
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10847
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6551

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-042,7 V6-07
Längd/bredd, cm485/179485/179
Tj.vikt/maxlast, kg1550/4001585/405
Max släpvikt, kg 455455
Antal cyl/slagvolym.cm34/19966/2736
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,29,5
Bränsle, l/100 km8,410,6
Effekt, kW/hk104/141149/202

Rostskydd

Från och med årsskiftet 2001/2002 har Chryslers bilar fått ett förstärkt rostskydd i svensk importhamn. Slitskydd på bottenplattan, ytbehandling av bromsrör, bränslerör och tank samt hålrumsbehandling har ingått i programmet. Rosttestad: Nej. Rostgaranti:
12345

Kommentarer

#1
Ollie Ahokas
2014-12-10 11:53

Äger en Sebring Cab LTD från 2000. Har ägt den sedan april 2012 och ville flika in lite. det är en skön sommarbil som får en kontinuerlig upprustning varje år. det är en del kvar innan allt blir till topskick men jag har räknat med att äga den länge. Den är än äldre modell än den som beskrivs här ovan och även i den årsmodellen skiljer den sig mer från sedanen och kupeversionen från samma årgång. Cabbarna gjordes i den första generationen (1996-2000) på en annan bottenplatta än sedanerna och tillhör till de få som konstruerats som cab från början. Så en del skillnader kan det vara mellan dessa modeller när man kör bilen. den är ingen raket men i för sig vem vill köra fort nedcabbad. men den är väldigt dragfri fram och erbjuder rätt bra utrymmen även bak för dem som är äldre än 10 år. Den är väldigt väl utrustad, med AC, riktigt bra ljudanläggning, skinnsäten, Cruise Control och messa mer för LTD.n var under dessa åren lyxvarianten av bilen. Jag har bytt drivremmar nästan direkt på motorn och servat det den i en firma här lokalt för den närmaste märkesverkstaden ligger 17 mil bort. har bytt batteri vars läge är i vänster framskärm och tar mer tid än normalt. Bilen är nog i sin konstruktion ingen bil man ska meka själv med, men den funkar fel och jag har inte märkt några problem i dess tillförlitlighet. den är kul att köra. den går mjukt på vägen och jämfört med alla bilar så är den skön att köra. Trots yttermåtten så känns den som en stor bil när man sitter i den och går mjukt i amerikanskt snitt. På landsväg har jag enligt färddatorn som är standard på bilen åkt ner till 0.8 l/m nedcabbad under en längre färd och skulle säkert kapa ner en dec om jag hade haft taket på. På stan drar den mer men genom snitt blir det kanske 0.9 l/m. Jag hade tänkt på en Miata innan men kände mer för den här för den känns som en betydligt dyrare bil än vad den var när jag köpte den. Som slutsumman så, är jag positivt trots en massa varningar som det har varit mycket nätet. Tror nog att en del bilar har rent misshandlats och att man hoppat över service och speciellt drivremsbyten. Kamremsbytet där samtliga remmar byttes kostade mig inklusive service 8000 kr. Men den behövs inte göras oftare än var 16 000 km så det är trots allt okej. Även om en Miata är skön att köra, så ångrar jag inte alls att jag till sist valde den här istället. jag vet att jämförelsen är lite orättvis men jämfört med andra bilar jag ägt, så trots en del detaljer som känns lite billiga, är helhetsryktet positivt. Bilen jag har, blev 2013 vald som årets bil av märkesklubben i USA! Den är superskön att glida i när det är soligt ute och 25 grader eller mer.

#2
dhavi.blog.2fadmin.isaev.info
2015-09-09 18:08

It is additional alleged Trainor was warned by the DOJ lawyer that if he reported
the witness to Judge Allegra, his career at ATF would endure.

Here is my web page: car wreck tulsa oklahoma (dhavi.blog.2fadmin.isaev.info)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.