Bild
Nästa artikel

Flexibel lastare

Tester
Retrobilen PT Cruiser är inte bara uppseendeväckande, den är också ganska praktisk.
Publikfriande design skapade ett stort sug efter PT Cruiser de första åren. Nu går den att begagnatfynda.
Formgivarna har haft kul när de skapade PT Cruiser, det märks. Dessutom funkar förarplatsen bra.
Praktisk hatthylla som kan ställas i en rad olika lägen, picknickbordet är bra vid utspisning av testlag.

Modellen kom till Sverige sommaren 2000 och fanns med tre utrustningsnivåer: Classic, Touring och så den version Vi Bilägare valde: Limited med bland annat läderklädsel, kromade fälgar och takbågar.


Vid introduktionen fanns bara en motor att tillgå: 2,0 med 140 hästkrafter. Effektsiffran finns all anledning att betvivla, motorn är ovillig och dessutom ljudlig. Senare kom även en 1,6 med 115 hk, en 2,4 Turbo på 220 hk samt en diesel med 121 hk. 2004 ersattes 2,0 med en 2,4-litersmotor på 141 hk. En cabrioletversion kom 2004 men har inte sålts i några stora kvantiteter. Till 2006 ändrades utseendet på alla PT Cruiser en aning liksom interiören och dieselmotorn fick 150 hk.


PT Cruiser sorterar inte in i någon given bilklass, den befinner sig i gränslandet mellan Golfstorlek och flexibilar som Renault Scénic. Baksätet går att fälla, dela och plocka ut i två olika stora sektioner men det är ganska krångligt och tungt. Karosshöjden gör PT till en flexibel lastare och hatthyllan går att montera i fem olika lägen. Inredningen är liksom utsidan inspirerad av hot rod-världen, här finns en hel del roliga detaljer att kolla på. Körställningen är upprätt och stolarna tämligen vilsamma. Baksätet är däremot kyrkbänkshårt.


Vi Bilägare körde sin PT Cruiser under tre år och nästan 8 000 mil och på det hela taget höll bilen ihop ganska bra under den tiden.


Några allvarliga typfel rapporteras det inte om, men kolla alla elfunktioner, att handbromsen fungerar och att drivaxeldamaskerna är hela. Vissa bilar har också drabbats av glapp i framvagnen, något som inte behöver vara särskilt dyrt att åtgärda eftrsom det oftast handlar om en bussning i länk-armsinfästningen.


Allvarligt är dock det dåliga rostskyddet. När Vi Bilägares rostskydds-expert med hjälp av fiberkamera ins-pekterade de längsgående balkarnas insida avslöjade han gravrost, efter bara tre år! Den här typen av rost är svår att avslöja för en vanlig spekulant men ledtrådar kan vara angrepp innanför länkarmarna och vid bränslepåfyllningsrörets fästanordning. På senare årsmodeller kompletterade Chrysler rostskyddet på svensksålda bilar.


I vintertestet befanns värmestolarna liksom strålkastarna vara undermåliga, särskilt som de senare saknar rengörare .
Ljudnivån på grov isväg uppmättes som betydligt högre än på jämn asfalt och det knarrade och skramlade en del från inredningen.


Vägegenskaperna är trygga och följsamma, sommar som vinter. I standardutrustningen ingick redan från början antispinnfunktion men aktivt antisladdsystem finns inte.


Att byta strålkastarlampor på PT Cruiser är ingen enkel historia. De går bara att komma åt från insidan av hjulhuset och det krävs att den som byter är villig att kräla in under bilen.


Bränsleförbrukningen var en annan sak som var svår att smälta. Enligt tillverkaren skulle PT Cruiser nöja sig med 8,4 liter/100 km, vår snittförbrukning hamnade på 9,7. Det är mycket.


Servicekostnaderna blev mycket höga på grund av korta serviceintervaller. PT Cruiser kräver inspektion var 1200:e mil.

Flexibel inredning, trygg på vägen
Rostskydd, servicekostnader

Begpriser

PT-Cruiser 2,0 141hk, Limited, AC, Skinn, 5d

(Ej AC -5 000) (Limited, Ej Skinn -4 000) (Classic -8 000) (Touring -4 000)

År4812
00 - - 33400
01 - - 38900
02 - - 43700
03 - 5780048600
04 - 6410054900
05A777006770058500

PT-Cruiser 2,4 143hk, Classic, AC, 5d

(1,6 116hk -10 000) (Touring +6 000) (Limited, Skinn +8 000)

År4812
05B762006620057000
06809007040061200
07863007580066100
08A910008050070300

Ekonomi

Modell2,0-022,4-07
Pris kr4110080500
Värdeminskning
Skatt, besiktning23002480
Försäkring 67507440
Bränsle1705019690
Reparationer, service mm 104808910
Däck 20402370
Totalt/år4500051800
Totalt/mil 3035

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4030
Katalysator9600
Bromsbelägg fram 1834
Hjullager hö fram2994
Kamrem 6290
Elektronikbox, motor 5293
Koppling 8260
Stötdämpare fram 3125

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak-/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare2000
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-022,4-07
Längd/bredd, cm429/170429/170
Tj.vikt/maxlast, kg1570/3201550/345
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/19964/2429
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,710,3
Bränsle, l/100 km8,49,7
Effekt, kW/hk104/141105/143

Rostskydd

PT Cruiser är galvaniserad upp till taket, men saknar kompletterande behandling helt. En bit av underredet är visserligen överdraget med PVC, men det täcker inte överallt. Utsatta balkar är tomma på. Från 2002 har svensksålda ex extra rostskydd. Betyget h
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2014-06-16 00:01

Hej
Vad står PT för

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.