Bild
Nästa artikel

Rymlig, men dyr i drift

Tester
Trans Sport är en typisk USA-bil, stor och vräkig. Men ägandekostnaderna blir höga.
En av marknadens rymligaste bussar som dessutom är billig i andra hand. Se till att kontrollera växellådans funktion.
Skjutdörrar på båda sidor är bra men de kan krångla. Stolarna är mycket bekväma.
Plottrig förarmiljö som tar en stund att lära sig. Men det är gott om plats.

Chevrolet Trans Sport är en MPV-bil i det större formatet och många lockas av det låga priset, både på nya och begagnade exemplar. Modellen började säljas i Sverige 1997 och finns fortfarande kvar i så gott som oförändrat skick. Föregångaren hette Pontiac Transport, men den sålde inget vidare i Sverige.


Chevrolet Trans Sport är syskonbil till numera nedlagda Opel Sintra, men har förlängd bottenplatta.


Att Trans Sport är en amerikansk bil märks tydligt. Styrningen är mycket lätt, men bilen är ändå ganska följsam på kurviga vägar. Bäst trivs Trans Sport på motorvägen i laglig fart. Motorn är en V6:a på 186 hästkrafter, växellådan automatisk. Bilen är framhjulsdriven i grunden, 2002 kom modellen Versatrac med fyrhjulsdrift och det är sedan några år den enda varianten som säljs ny i Sverige.


Trans Sport är stor och tung, och kan vara svårparkerad i trånga garage. Fördelen är i stället utrymmena, bilen rymmer sju personer med bagage. Men riktigt familjevänlig är inte Chevrolet Trans Sport, eftersom trepunktsbälte saknas på mittplatsen bak.


I amerikanska krockprov har Trans Sport fått låga betyg. Men i verkliga olyckor klarar den sig ofta ändå bra tack vare sin tyngd. Den höga sittpositionen ger även en fördel i sidokrockar.


Föregångaren Pontiac Trans Sport har fler fel än medelbilen hos Bilprovningen vad det gäller spindelleder. Varannan Chevrolet Trans Sport blir underkänd i besiktningen totalt sett.


En av de viktigaste sakerna att kolla på en begagnad Chevrolet Trans Sport är automatlådan. Växellådsoljan ska vara klarröd och bör bytas var 6 000:e mil. En hårt växlande låda är det första tecknet på slitage.Att reparera en automatlåda blir rejält dyrt, ofta en kostnad på cirka 35000 kronor.


Bromsskivorna fram blir ofta skeva och de bakre skivorna rostar gärna. Slitna hjullager och ABS-sensorer som slutar fungera förekommer också.


Är du spekulant på en Trans Sport bör du kolla noga så att all utrustning fungerar. En trasig modul till elskjutdörrarna kostar omkring 15000 kronor att byta. Felet märks oftast genom att dörrarna stänger trögt eller låter illa. För ett par år sedan återkallade GM över 700000 minibussar med eldrivna dörrar eftersom klämskyddet kan sluta fungera. Kolla att bilen du tittar på inte berörs och om den gör det, att den är kontrollerad och åtgärdad. Överhuvudtaget är elsystemet krångligt och uppvisar ofta skumma fel som tar tid att lokalisera och reparera. Då blir det dyrt.


Reservdelarna till Trans Sport är i många fall dyrare än till de flesta andra bilar. Ett katalysatorbyte kostar mer än dubbelt så mycket som för en Volkswagen Sharan. Att byta vindruta är också dyrt, en affär på 10000 kronor.


Ägarna av den äldre Pontiac-modellen är nöjda med bilens motståndskraft mot rost. Amerikanska bilar är annars inte kända för bra rostskydd.


I övrigt är Chevrolet klart bättre än föregångaren Pontiac. Den senare dras med mängder av elfel och andra kvalitetsproblem. På den fyrcylindriga versionen har många motorer havererat, främst på grund av överhettning och spruckna topplock.

Komfort, utrymme
Kvalitet, rostskydd, dyr att äga

Begpriser

Trans Sport 3,4 V6 186hk, AC, AUT

(Skinn +5 000) (AWD = 4WD +6 000, -02) (Ej AWD=4WD -6 000, 03-)

År4812
99 - - 21700
00 - - 28700
01 - - 38600
02 - - 47200
03 - 7580064700
04 - 8610073500
05A1097009580084200

Ekonomi

Modell3,4L V6-02AWD-04
Pris kr4400093200
Värdeminskning
Skatt, besiktning33603780
Försäkring 77308260
Bränsle2314025980
Reparationer, service mm 1084010620
Däck 31003410
Totalt/år5500065900
Totalt/mil 3744

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7919
Katalysator12765
Bromsbelägg fram 2600
Hjullager hö fram4240
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10040
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 5420

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare90/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam398-05

Teknisk data

Krocktester3,4L V6-02AWD-05A
Längd/bredd, cm511/185511/185
Tj.vikt/maxlast, kg1965/4651850/580
Max släpvikt, kg 17001700
Antal cyl/slagvolym.cm36/33506/3350
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,213,2
Bränsle, l/100 km11,412,8
Effekt, kW/hk138/188138/188

Rostskydd

Chevrolet Trans Sport har en gammaldags konstruktion med öppna skarvar som är som gjort för rostangrepp. Trans Sport tillhör den typiskt amerikanska skolan, det vill säga bilen har ingen behandling över huvud taget. En tidig rostskyddsbehandling är närmas
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-16 17:19

Dyra delar? Kvalificerat skitsnack!!! Inget är dyrare än till Japanska/Europeiska bilar, tvärtom påfallande ofta häpnadsväckande mycket billigare.

#3
Anonym
2013-04-21 18:49

jag googlade på PONTIAC trans sport inte Chevrolet ändå kom CHEVROLET trans sport up, Varför?

#3888
Anonym
2013-11-17 13:09

Samma bil. Heter Chevrolet i Europa och Pontiac i USA.

#4
Anonym
2014-04-17 09:05

Delar finns i stor omfattning och till rimliga priser. Dyr att köra? Det är i så fall skatten. Drar mellan 0,9 och 1,2 det senare i stadstrafik och förutsätter att man inte kör ojämnt eller plattan i botten. Man åker otroligt bekvämt. Har nu åkt runt 6000 mil med två olika bilar. Ska byta upp mig till en ännu nyare.

#5
Anonym
2014-04-26 08:12

Köpte min Chevrolet Trans sport 2003, en -01 som rullat ca 8000 mil. Äger idag samma bil, 34000 mil och har aldrig haft något som gått sönder, förutom förslitningsgrejer. Har servat bilen kontinuerligt hos samma verkstad i alla år. Åkt många rundor i Europa med den. Alla i bilen sitter bekvämt, (2-2-3 ) barnen dvd bak och egen klimatanläggning, takbox på, och ett bra bagage trots att alla stolar är uppe. Till vardags används bilen även av 2 stora hundar. Har en stor hundbur bak, dom har AC och bakre rutor öppnas framme hos föraren... Bästa bil Jag ägt...Vi har även en Volvo XC70 - 10 i familjen, som är en otroligt fin bil, men på semester blir det chevan som rullar.

#6
Anonym
2014-06-15 15:31

Bil
en kokar

#7
Kent
2014-12-14 13:06

Nyfiken på "Anonym" hur kan barna sitta bak och se dvd medans ni kör...blir dom inte åksjuka?

#8
Wolfgang Feith
2015-06-20 11:06

Hej! jag har en Chevrolet transport 3, 2002, Har den en kamrem eller kamkedja.det lyser upp en lampa som ser ut som ett motorblock, kan inte tyder det riktigt. jag har bara haft den i 3 veckor.

#9
henry bäcklund
2015-12-21 04:23

Pontiac Transport rostar inte i karossen,men gärna på ramen och under bakskärmarna.Att karossen inte rostar beror på¨att den är gjord av glasfiber.
Att motorerna blåser topplocket beror på att motorfläkten slutat fungera och
motorn då överhettas.Särskilt vanligt på den fyrcylindriga som har topp av aluminium.Originalfläkten är dyr,men går bra med vilken bilfäkt spm helst.Bil-
temas t.ex.Stötdämparna bak får man byta ibland.Använd enklaste standard.
Inget nivåtjafs.Släng bort pumpen och alltihopa.Katalysator från Biltema funkar
bra på de flesta bilar.Standarddämpare funkar bra.Bromsskivor blir vinda och
kanten på cylindern på bromsoket mäste pustas bort med sandpapper och stål-
ull för att gå in i botten.Strålkastarna är usla och kompletteras med fjärrljus.
Elen till draget kan ärga under kanten till bakluckan och ger då märkliga effekter
på elen till husvagnen.Eftersom bilen har plastkaross,vilket alla bilar borde ha,
samt givetvis rostfria bromsdetaljer.Inte bara roströr av koppar.Biltema igen.
Billigt,enkelt.Bildelsbasen har eljest det mesta.American Raicin,Vanservice osv.
Efter denna digra redogörelse rullar Pontiacen vidare mot nya fighter med bil-
provningen, som ju behöver återvändare för maximal vinst.

#10
Johnk834
2017-01-16 15:30

Several of these games are worth some time and are actually quite fun. gdkfeefeaega

#11
Johnd915
2017-01-16 15:30

While think this kind of Real estate property industry hope against hope turn back in the positive course? Or maybe can it be at a standstill very young to tell? We're glimpse many terracing property foreclosures modish deabeefbbfdc

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.