Bild
Nästa artikel

Törstig tuffing

Tester
Chevrolet Trailblazer är tuff och stark, men också rejält törstig på bensin.
Det enorma vridmomentet på låga varv är Trailblazers styrka, men bilen är stötig på ojämn väg, som här under testkörning i USA.
Instegstrappan på svenskregistrerade bilar gör att terrängegenskaperna påverkas.

Blazer är en klassisk amerikansk terrängbil som hängt med sedan 1960-talet. Den senaste Blazern kallas för Trailblazer och kom till Sverige hösten 2001. Chevrolet Trailblazer delar bottenplatta och teknik med flera andra suvar från GM och är syskonbil med GMC Envoy, Oldsmobile Bravada, Buick Rainier samt Saab 9-7X.


Motorn är en rak sexcylindrig maskin på 4,2 liter som ger 273 hk. Det är en kraftfull motor som ger den tunga bilen ganska bra prestanda. Medaljens baksida är att den kräver rätt mycket bensin, cirka 1,3 liter per mil sörplar den lätt i sig.

Köregenskaperna är hyfsade, men hör inte till klassens bästa. Trailblazer är ganska stötig över ojämnheter på vägen. Det beror på den stela bakaxeln. Något antisladdsystem finns tyvärr inte.


Trailblazer är i grunden bakhjulsdriven, men har inkopplingsbar fyrhjulsdrift i olika lägen. Lågväxel finns, en klar fördel i terräng. På några bilar har fyrhjulsdriften krånglat, så kontrollera att alla hjulen driver på något halt underlag.


Dåliga skogsvägar klarar Trailblazer bra, men ut i verkligt svår terräng ger man sig knappast ut. Markfrigången är bara 17 cm, knappt bättre än för en personbil. Däremot är Trailblazer duglig som dragbil, släpvagnsvikten är 2600 kg.


Förarmiljön är en blandning mellan lyx och enkelhet. Inredningen är plastig och mängden knappar kan vara förvirrande. Däremot är instrumenten tydliga. Läderklädsel är standard på svensksålda exemplar, men privatimporterade bilar kan i stället ha enklare tygklädsel. En del fiffig lyxutrustning finns, som exempelvis röstminne i takkonsolen och inbyggd kompass i backspegeln.


Komforten i framstolarna är god och Trailblazer rullar tyst på vägen. Utrymmet i baksätet är bra, men tyvärr är placeringen för låg, vilket gör baksätet obekvämt för vuxna. Bagageutrymmet rymmer en hel del last, men maxvikten är inte speciellt högt satt.


Besiktningen klarar Trailblazer sämre än medelbilen. En vanlig anmärkning gäller parkeringsbromsen som ofta kärvar. Det beror på att ägarna i stället vanligtvis använder automatlådans P-läge när de ställer ifrån sig bilen. Om inte parkeringsbromsen nyttjas regelbundet kommer den förr eller senare att kärva. Spruckna bromsrör har också förekommit, liksom utslitna hjullager.


Det finns även andra problem som dykt upp på Trailblazer. Elektronikkrångel med luftkonditionering och radio har drabbat en del exemplar. Om bilen är svårstartad kan det bero på att bränslefiltret sitter löst. Spindel- och styrleder kan det också vara glapp på, vilket kostar några tusenlappar att åtgärda. Om bilen känns vinglig att köra kan bussningarna vara slitna. Då handlar det om ytterligare några tusenlappar.

Automatlådan kan också trilskas, bland annat händer det att den växlar upp i senaste laget. Då behövs ny programvara till automatlådans styrenhet.


Säkerheten är ett oskrivet kort, Trailblazer är inte krocktestad i Euro NCAP. Folksam saknar också statistik för modellen. Ett minus är att sidokrockkuddar försvann som standard under 2003. Trailblazer är en dyr bil att äga och har tappat mycket i värde på senare tid. Modellen säljs inte längre som ny i Sverige.

Motor, komfort
Förbrukning, kvalitet

Begpriser

Trail Blazer 4,2 6cyl 273hk, LTZ, ACC, AUT, Skinn, 4WD

(LT, Endast AC, Ej Skinn -15 000) (LT, Premium, Endast AC -10 000)

År4812
01 - - 66500
02 - - 80200
03 - 10480092600
04 - 120200106300
05150500135300120800
06A166100150000135200

Ekonomi

ModellV6 4,2-05
Pris kr131700
Värdeminskning
Skatt, besiktning2900
Försäkring 9460
Bränsle26380
Reparationer, service mm 10620
Däck 3410
Totalt/år72200
Totalt/mil 48

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör26275
Katalysator12793
Bromsbelägg fram 2781
Hjullager hö fram8797
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10888
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 8971

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/02
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare2002
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterV6 4,2-05
Längd/bredd, cm489/191
Tj.vikt/maxlast, kg2153/455
Max släpvikt, kg 2608
Antal cyl/slagvolym.cm36/4157
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9
Bränsle, l/100 km13
Effekt, kW/hk201/273

Rostskydd

Trailblazer har en konstruktion som inte är lämpad för att motstå rost. Öppna skarvar och noll behandling gör bilen extra känslig. En rostskyddsbehandling är aboslut nödvändig. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 6 år
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-21 21:49

Om en rejäl bensindriven bil med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och tjänstevikt 2153 kg klarar sig med 1,3 liter per mil så vill i alla fall jag kalla det relativt liten förbrukning! En diesel kanske hade sluppit undan med 1 liter per mil, men då kostar fordonskatten, service och reparationer mycket mer. Min gamla amerikanska skåp-v8 från 70-talet är jag nöjd med när den klarar sig på 1,8 liter per mil!

#3
Anonym
2012-02-25 08:45

1,3 är hög förbrukning och måste vara någon klumpfot som har kört. Min TB drar som mest 1,2 när man är lite hårdhänt med den. 1,09 är den normala förbrukningen sommartid och 1,12 vintertid.
Kanske en kurs i eco-driving skulle vara på sin plats?
Dom glömde att berätta att trots sin storlek så har TB:en en riktigt bra väghållning, den klarar riktigt kurviga vägar i hög fart utan att bli instabil.
Även korta personer kan få bra körställning och man har en grymt bra uppsikt både bakåt o framåt i bilen.
Våran har gått 12000 nu o har aldrig haft en anmärkning på besiktningen.
Dessutom är den snygg utan att vara prålig, stor utan att bli klumpig.
Om man har en bakhjulsdriven bil så är antisladdsystem inget man saknar..:)

#4
Anonym
2012-03-07 18:57

Jag finner 1,3 bensinförbrukning helt OK jfrt med t ex Fiat och Renaults dieselfyror som drar ca 1 liter diesel i lika stort fordon!
En bensinsexa är ju trots allt ett under av komfort jfrt med en dieselfyra!

#5
Anonym
2012-05-15 15:43

"Om man har en bakhjulsdriven bil så är antisladdsystem inget man saknar..:)"
Helt omvänt: Det är bakhjulsdrivna bilar som verkligen behöver antisladdsystem.

#6
Anonym
2012-05-15 15:45

snabb95 skrev kl 15:43

#6480
Anonym
2012-06-20 14:05

Det behövs bara om man inte kan köra bil.
Vi andra kallar det underhållande.. ;-)

#7
Anonym
2013-03-19 15:37

Min TB -04 klararsig på ca1,05 på landsväg. Fullastad å 3 vuxna. Går som klockan . I den sitter nån modern 6a . Evolution tror jag det står på den. En mycket bra familjebil. Stor å trygg. Kommer fram i nästan vilket väglag som helst.

#8
Anonym
2013-10-16 22:08

Riktigt skön bil med ganska ok förbrukning.

#9
Anonym
2013-12-18 20:24

va ere för sncka här, den är ju sjuktr säker i en ev krock påkörd av lastbil från sidan
hände inte ett skit varken med personer eller bil en dörr byttes sen var det bara tutokörrr

#10
Anonym
2014-02-14 10:06

Vad jämför begkopguiden.se med för att dra slutsatsen hög bränsleförbrukning? Det är klart att man kan åka snålare i en mindre bil men min erfarenhet av BMW X5 med ungefär lika stark bensinare är att Trailblazer är rena miljöbilen.

#11
Anonym
2014-04-28 13:16

Volvo 745 glt drar 1.5 l mil.

#12
Frutte Maräng
2015-03-22 20:58

Hur mår din Trail Blazer idag undrar jag?
Soppaförbrukning, automatlådor, fönsterhissar, hjulupphängning osv.
Skulle vara intressant att höra av ägarna. Ännu intreasantare vore det att jämföra med andra bilägare av liknande biltyper som Land rover/Range rover, land cruiser, Pajero, Patrol m.m.

#13
Erik Pettersson
2016-01-23 15:17

har en blazer -99. inte någon som helst rost, drar ca 1,05 på landsväg, reparationskostnad på de 22000 mil som den har gått ligger på ca 70 öre per mil. därtill kommer slitagedelar, filter, olja och däck. blev med min förra blazer påkörd i sidan av en volvo som höll 100 km/t och klarade mig så gott som oskadd. räddningstjänsten sade att jag helt klart hade avlidit om jag hade suttit i en småbil så vilken är en miljöbil, inte den lilla i alla fall. märkligt att staten gynnar livsfarliga småbilar. det förvånar mig att delar uppges kosta så mycket, hjullager finns från 1100:- yill 2300:- och helförsäkring från 3500:_

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.