Bild
Nästa artikel

Billigt dyrt i längden

Tester
Trots lågt pris gjorde inte Nubira succé i långteststallet. En medioker bil som blev dyr att äga.
Daewoo Nubira CDX är välutrustad, men obevisad krocksäkerhet är ett orosmoment.
Bagageutrymmet är hyfsat rymligt, men den ålderdomliga gångjärnskonstruktionen med bakluckan är störande - en ”väskknäckare”.
En till synes elegant och modern förarplats. Men detaljmissarna är många.

Det lät som en bra affär: En ganska rymlig och pigg mellanklassare med massor av utrustning som klimatanläggning, läderklädsel, ett kraftfullt audiosystem antispinnsystem – allt för 150 000 kronor! Ett år senare kunde vi med facit i hand konstatera att ett lågt pris inte är allt, faktorer som andrahandsvärde, försäkring och förbrukning spelar också avgörande roller.

Trots att Daewoon var en av de billigaste bilarna i 2004 års långteststall blev den näst dyrast att äga. Efter ett år och knappt 4 000 mil hade vår Nubira tappat 42,7 procent, eller 63 800 kronor, i värde. Försäkring blev dubbelt så dyr jämfört med de andra bilarna i stallet, beroende på att Nubira saknade vagnskadegaranti som ny. Dessutom drog den betydligt mer bensin än vad tillverkaren uppgett: 8,9 liter per 100 km mot 7,5.


Det koreanska märket Daewoo köptes i oktober 2002 av General Motors, efter att det hamnat i ekonomiskt trångmål. Märket började säljas i Sverige i slutet av 1990-talet, försvann sedan vid millennieskiftet för att återkomma till 2004. Att etablera ett bilmärke på en ny marknad är inte det enklaste och det blev inte enklare för den svenska organisationen när GM beslutade att byta namn på Daewoo-bilarna till Chevrolet. Detta skedde 2005.


En äldre Nubira såldes i Sverige mellan 1997 och 2001, som fyrdörrars sedan och kombi. Den nya modellen som alltså kom hit 2004 finns som sedan och kombi, samt i ett femdörrarsutförande under namnet Lacetti. Nubira finns med 1,6-litersmotor på 109 hk och 1,8-litersmotor på 122 hk. Lacetti finns dessutom med 1,4-motor på 92 hk.


Nubira är ganska rymlig för fyra med bagage, till nöds går det att sitta tre i baksätet och alla har trepunktsbälte och nackskydd. Instrumenteringen och reglagen är tydliga och enkla att handha.


I slutrapporten efter ett års långtest får man leta länge efter plustecken i slutprotokollen.


Bilen hamnade ohjälpligt sist på samtliga fem testförares rankinglistor och det enda positiva som kan vaskas fram ur rapporterna är en pigg motor, bra komfortutrustning, starkt halvljus och hyfsade utrymmen.


Minustecknen är desto fler och en av de största plumparna är att Nubiras krocksäkerhet är obevisad i Euro NCAP, där bilen aldrig är testad. Dessutom saknas viktiga säkerhetsdetaljer som antisladdsystem och sidokrockgardiner, de finns inte ens som extrautrustning.


Det tyder på att säkerhetstänkandet är omodernt och så upplevs också bilen som helhet. Eller som en av testchaufförerna uttrycker saken i sin slutrapport: ”Daewoo Nubira kommer sist. Inte för att den är lågpris, utan för att den också känns lågpris i varje tum. Det finns inget riktigt lyft någonstans.”


Daewoon fick också kritik för sin åkkomfort. Det klagades på hög bullernivå, hoppig fjädring och dålig stolskomfort. Flera av testförarna hade också problem att hitta en vettig körställning. Gasfotsvinkeln blir fel, vilket snabbt leder till kramp i högerbenet – en plåga på långfärd.


Inte heller på verkstadssidan skötte sig Daewoo utan anmärkning. Testlaget fick, trots flera påpekanden i samband med service, under flera tusen mil leva med en felkalibrerad klimatanläggning, knäppande torkarblad och en bränslemätare som visade fel.

Begagnatpriser
Fjädring, ljudnivå, rostskydd

Begpriser

Nubira 1,6 109hk, SE, AC, 4d

(Ej AC -5 000) (1,8 122hk, SX +4 000) (1,8 122hk, CDX +6 000)

År4812
03 - 3580027200
04 - 3970032100

Nubira 1,6 109hk, SX, AC, Kombi

(1,8 122hk, CDX, ACC, Skinn +6 000)

År4812
05553004530037100
06613005080042600
07675005700047300
08728006230053100
09795006850058300
10864007390064700

Ekonomi

Modell1,6 SE-041,8 CDX-04
Pris kr3500041000
Värdeminskning
Skatt, besiktning18801880
Försäkring 61506150
Bränsle1441015220
Reparationer, service mm 90109010
Däck 26802680
Totalt/år3930041000
Totalt/mil 2627

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6130
Katalysator9081
Bromsbelägg fram 1139
Hjullager hö fram2850
Kamrem 1222
Elektronikbox, motor 9412
Koppling 4689
Stötdämpare fram 3934

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare1998
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 SE-041,8 CDX-04
Längd/bredd, cm450/173450/173
Tj.vikt/maxlast, kg1180/4531285/435
Max släpvikt, kg 11001100
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1799
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,79,5
Bränsle, l/100 km7,17,5
Effekt, kW/hk81/10990/122

Rostskydd

Grundskyddet håller inte måttet. Bränsletanken är av plåt och rost konstaterades i svetsskarvarna. Elakartad gravrost noterades också på ett rör till luftkonditioneringen. Signalerna är tydliga, Nubiras rostskydd är riktigt dåligt. Bilen saknar i stort se
12345

Kommentarer

#1
Birger Bladh
2015-09-26 20:03

Bytte ventilkåps packning på en Chev nubira sen går den inte att gasa up den den har tappat orken den bara morrar vid gaspådrag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.