Bild
Nästa artikel

Namnbyte inte nog

Tester
Matiz är en av de billigaste begbilarna att äga och köra. Men varningsflagg för säkerhetsnivån och rostskyddet.

Chevrolet Matiz är en minibil med amerikansk namnkoppling, tillverkad i Kina under koreanskt ägande och såld i Sverige. Hit kom den 1999 och såldes från början under namnet Daewoo, men 2005 ändrades namnet till historiskt klingande Chevrolet med hopp om fler kunder. Då kom också en rejäl facelift av modellen, med ny front, nytt bakparti och ny interiör.

Fördelen med Matiz är låga ägandekostnader, billigare än så här kan du knappast åka i en nyare begbil. Matiz är bränslesnål och har låg försäkring. Serviceintervallet är på 1 500 mil.

Två motoralternativ finns, den största är på en liter och ger 64 hk. Den mindre motorn är en 0,8-liters som ger måttliga 51,5 hk. Motorerna är riktigt trötta och Matiz känns omåttligt seg vid omkörningar.

Vägegenskaperna är inte alls tillfredsställande, bilen kan bli riktigt otäck i en undanmanöver. I vårt test krängde Matiz så kraftigt att ena bakhjulet lättade och det kändes som om bilen skulle välta. Antisladdsystem saknas, vilket verkligen skulle behövas. Styrningen är slapp och vid omkörningar händer det att Matiz plötsligt vinglar till, en otäck känsla.

Matiz är också vindkänslig, svajig och nervös att köra. På grusväg är det lätt hänt att bilen vid aldrig så lite provokation förlorar väggreppet.

Förarmiljön är utspridd, med varningslampor i ett instrumentsjok och övriga instrument centralt placerade mellan förare och passagerare. Även om instrumenten är tydliga så ger instrumentplaceringarna ett något förvirrat intryck. Ratten är inte justerbar, vilket gör att körställningen kan bli lite knepig. Stolarna ger inte heller mycket komfort och bullernivån är hög på landsväg, men Matiz hör ju hemma i stadstrafik där den är mycket lättkörd i låga farter.

Tre passagerare ska gå att klämma in i baksätet, men särskilt bekvämt blir det naturligtvis inte. Bagageutrymmet är pyttelitet, 120 liter går att stuva in. Men för mer bagage går baksätet givetvis att fälla eller dela. Matiz är den enda bil som fått förhållandevis sämre krockresultat med åren. Euro NCAP krocktestade Matiz 2000, och fick då betyget tre stjärnor. Men i ett nyare test från 2005 stod bilen kvar med tre stjärnor, men nu var en dessa överkorsad. Det betyder att det finns stor risk för dödliga skador vid en krock. Besiktningsresultaten är ojämna, nyare Matiz klarar sig bättre än medelbilen, medan äldre exemplar klarar sig förhållandevis sämre. Äldre exemplar får anmärkningar på drivsystemet och bromsarna, medan nyare Matiz vanligen prickas för dåliga strålkastare.

Eftersom Matiz är en enkelt uppbyggd bil är det inte heller så mycket som går sönder. Ryckig gång har en del ägare råkat ut för. Då brukar det vara fel på tändkablar eller fördelarlock vilket gör att gnistan till tändstiften blir ojämn. Det kostar normalt ett par tusen kronor att åtgärda.

Om växellådan känns trögväxlad beror det vanligen på trög vajer mellan spaken och växellådan. Den har bytts ut under garantitiden på en del bilar. Annars kostar ett byte cirka en tusenlapp.

Flagnande lack har noterats på en del bilar, men även i övrigt är rostskyddet undermåligt. Trots lågt pris har Matiz inte slagit så bra i Sverige och andrahandsvärdet är dalande. Orsaken bakom de låga begpriserna är bilens tveksamma egenskaper – inte minst på det säkerhetsmässiga planet samt rostskyddet – vilket fått bilköparna att välja andra småbilar i stället.

Billig att äga, låga begpriser.
Vägegenskaper, säkerhet, rostskydd.

Begpriser

Matiz 1,0 4cyl 66hk, SE, AC, Servo, 5d

(0,8 3cyl 52hk, S, Ej AC, Ej Servo -6 000) (0,8 3cyl 52hk -3 000, 08) (S, Ej, AC, Ej Servo -4 000, 09-)

År4812
05358002830023100
06394003290026200
07430003650029300
08473004080034600
09482.41700
10517.45200

Ekonomi

Modell0,8-071.0-07
Pris kr3170039700
Värdeminskning
Skatt, besiktning9001 090
Försäkring 45604560
Bränsle1055011370
Reparationer, service mm 69106910
Däck 21202120
Totalt/år2940031500
Totalt/mil 2021

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5738
Katalysator12233
Bromsbelägg fram 1470
Hjullager hö fram1846
Kamrem 2320
Elektronikbox, motor 7760
Koppling 7567
Stötdämpare fram 4112

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/-
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare05/05
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester0,8 -071.0 -07
Längd/bredd, cm350/150350,150
Tj.vikt/maxlast, kg775/400795/400
Max släpvikt, kg --
Antal cyl/slagvolym.cm33/7964/995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek18,214,1
Bränsle, l/100 km5,25,6
Effekt, kW/hk38/5248/66

Rostskydd

Matiz saknar hålrumsbehandling i huv, dörrar och baklucka. Bakskärmarna är av 70-talskonstruktion med punktsvetsade och öppna skarvar. Här finns inte ens innerskärmar. Slitskyddet under bilen är begränsat, här finns gott om oskyddade skarvar. Stänklappar
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-12 23:00

Hög bullernivå på landsväg! Tjosan, säger jag. Matiz (64hk) tillhör de tystare i sin klass.
Dåligt rostskydd! Tjosan säger jag. Min 05:a som numera vansköts av en bekant, och körs i saltslask året om kring Gbg, har ännu inte en rostfläck. Inte ens undertill. Se hur många äldre, alltså Daewoo Matiz, som fortfarande rullar utan mer rostproblem än många "rostfria" bilar.
Pyttelitet bagage! Tjosan säger jag. Bilen är pytteliten och har bra benutrymme bak. Vad väntar sej herr motorjournalist? (Med fällt baksäte ryms en tvättmaskin med emballage.)
Bränslesnål! Tjosan, säger jag. Min drog mer på landsväg, måttlig fart, än en Peugeot 207, 120 hk bensin.

#2
Anonym
2011-12-29 14:40

Helt kär i den här bilen!

#3
Anonym
2013-01-23 14:00

är bilen svårstartad under vintern?

#4
Anonym
2013-10-03 17:00

min -04 har aldrig krånglat, startar i kalla Dalarna och i fuktiga Uppland, utan värmare. Ingen rost, alltid utan anmärkning på besiktningen och skön att sitta i .
Måste väl vara en dålig chafför som testat...;)

#5
Ola
2016-07-12 00:21

Min går kanonfint. Aldrig något problem med den. Startar alltid och tycker inte den känns vinglig. Jag har en årsmodell 2007. Inget rost än. Bättre än många andra bilar jag ägt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.