Bild
Nästa artikel

Svenskt dollargrin

Tester
Cadillac BLS är en svensk bil med amerikanskt namn, byggd hos Saab i Trollhättan.
En Cadillac hör hemma i ståndsmässig miljö, men känslan av premium vill inte infinna sig.
Förarplatsen är identisk med Saab 9-3, frånsett emblemen.
Kantigt bakparti kännetecknar Cadillac BLS.

Namnet Cadillac ger associationer till rikedom, lyx och dollargrin. Men Cadillac BLS är i själva verket en omgjord Saab 9-3, som försetts med amerikanskt emblem. Vidare har fronten och bakpartiet gjorts om för att påminna om större Cadillacmodeller. Dessutom har BLS fått mjukare fjädring enligt mer amerikanskt snitt och mer ljudisolering jämfört med Saab. Två karossformer finns, fyradörrars sedan och kombi.


De vanligaste motorerna är Saabs tvåliters bensinturbomaskiner, på 175 hk eller 210 hk. Två dieselmotorer finns också, volym på 1,9 liter och 150 hk eller 180 hk. En tvåliters motor på 200 hk med möjlighet att köra på etanol är också möjlig. Toppmodellen har en 2,8-liters V6:a på 255 hk. Motorer och växellådor är identiska med dem som finns i Saab.


Att köra Cadillac BLS är som att hantera en Saab 9-3, bilarna är ju i huvudsak lika. Vägegenskaperna är mycket bra och BLS ligger stadigt på vägen även vid provocerad körning. Däremot kan motorn ge reaktioner av drivkraft som känns i ratten, knappast lyxbilsmässigt.


Överlag känns Cadillac BLS inte speciellt lyxig frånsett den tuffare och utstickande designen. En Jaguar Xtype eller Lexus IS känns mycket mer premium än Cadillac BLS. Det märks inte minst bakom ratten där reglage, instrument och knappar hämtats från Saab 9-3 och 9-5. Förarmiljön är tydlig och lättorienterad, men knappast lyxig.


Fyra vuxna sitter hyfsat bekvämt i BLS, mittplatsen bak är som i många bilar något trång. Lastkapaciteten är också jämförbar med Saab 9-3, hygglig utan att vara extremt rymlig. Kombin är givetvis att föredra för den som har större lastbehov.


Cadillac BLS är inte krocktestad i Euro NCAP, men eftersom den baseras på Saab 9-3, som har fem stjärnor i krockbetyg, bör säkerheten vara hög. Antisladdsystem är självfallet standard.


Eftersom Cadillac BLS kom nästan fyra år efter introduktionen av Saab 9-3 verkar barnsjukdomarna vara borta. Cadillac BLS har inte haft lika mycket problem som de första årgångarna av Saab 9-3 Sportsedan.


Några felkällor finns det dock. Elektronikproblem av varierande slag har förekommit, det kan handla om felaktigt lysande varningslampor, exempelvis för ABS-bromsar, antisladd och oljenivå. Krånglande fönsterhissar och lås har också drabbat vissa bilar. Precis som på många begbilar kan bromsskivorna också vara rostiga eller skeva.


Bensinmotorerna har underhållsfri kamkedja, som inte behöver bytas. Lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan. Dieselmotorerna har kamrem, som bör bytas efter åtta år eller 15 000 mil.


För att vara en lyxbil är Cadillac BLS förhållandevis ekonomisk sett till bränslekostnader och reservdelar. Cadillac BLS tillverkades mellan 2006 och 2009, men såldes aldrig i USA, utan endast i Europa och Sydafrika. BLS blev en flopp försäljningsmässigt. Andrahandsvärdet är därför lågt. Bilmodeller som säljer dåligt som nya blir sällan eftertraktade i andra hand. Stor prutmån finns, vilket kan ge mycket bil för pengarna.

Vägegenskaper, design, prestanda
Ingen lyxkänsla, elektronikfel

Begpriser

BLS 2,0T 175hk, Business, ACC, 4d

(2,0T 210hk +6 000) (1,9 150hk TDI +6 000) (2,0T 175hk/200hk Flexpower E85 =0) (Wagon +12 000)

År4812
0611310010060088900
0712230010880095600
08130900115500103300
09A141000126100112300

Ekonomi

Modell2,0T2,8T
Pris kr102000120000
Värdeminskning
Skatt, besiktning19602740
Försäkring 1390015910
Bränsle1664020700
Reparationer, service mm 72007700
Däck 23502740
Totalt/år5600066200
Totalt/mil 3744

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8405
Katalysator13000
Bromsbelägg fram 2500
Hjullager hö fram5315
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6932
Koppling 14875
Stötdämpare fram 5210

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak06/06
Trepunktsbälte alla platser2006
Krockkudde förare/passagerare06/06
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2006
Nackskydd fr whiplashskydd2006

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0T2,8T
Längd/bredd, cm468/175468/175
Tj.vikt/maxlast, kg1545/4451560/510
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/19986/2792
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,56,7
Bränsle, l/100 km8,210,2
Effekt, kW/hk129/175188/256

Rostskydd

Bilen har ett snarlikt rostskydd som Saab 9-3. Huven är av aluminium och bränsletanken av plast. Invändig behandling finns i baklucka, dörrar och skärmkanter bak som också är bra konstruerade. Bra innerskärmar finns både bak och fram. Dörrarna är bra limm
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-30 18:25

X-type med sin Modeo-plast och Lexus med Toyota Corolla-knappar kan knappast definieras som lyxiga!

#2
Anonym
2012-01-10 14:59

X-type har ju, till skillnad mot de andra, en elegant design både in- och utvändigt. Dessutom finns möjligheten att välja V6 och 4-hjulsdrift.

#2592
Anonym
2012-01-25 23:33

Även Cadillac BLS finns med V6:a och fyrhjulsdrift.
Det finns t.o.m. två V6 bensinmotorer att välja mellan.
Båda är på 2,8 liter, men den starkaste har 280 hkr och 400 nm.
Det, i kombination med fyrhjulsdrift, ger en mycket underhållande bil att köra.

#3
Anonym
2012-03-14 17:06

Jag förstår att köparna ratade denna bil, endast några få tusen gick att sälja. Den är ju precis lika trist inuti som 9-3, ingen lyxkänsla alls.

Utsidan är inte mycket roligare, att tvåla till front och akter på en 9-3 ger ingen Cadillac. Även om den är snyggare än Saab, främst då combin.

De såldes även i arabländerna, Mexico och Sydkorea.

#4
ashu
2017-09-14 13:33

studentportalguide.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.