Bild
Nästa artikel

Kul med kurvigt

Tester
BMW Z4 är modernare och roligare att köra än sin föregångare Z3, men priserna är höga.
Kolla cabrioletfunktionen noga, den kan krångla och det blir oftast dyrt att laga.
Förarplatsen är tydlig och snyggt utförd.
Bagageutrymmet är lågt och litet.

BMW Z4 visades hösten 2002 som ersättare till roadstern Z3. Bilen finns både som cabriolet och som coupé, men cabben är i särklass vanligast. Modellen tillverkades i South Carolina, USA, och fick en facelift 2006. En helt ny generation kom 2009, från och med då tillverkad i Tyskland.


Till en början fanns Z4 med två sexcylindriga motorer, 2,5 liter och 177 hk samt 3,0 liter och 231 hk. Senare kom en 2,2-liters motor 170 hk, en 3-liters motor på 265 hk samt 2,5-litersmotorer på 192 hk och 218 hk. Toppversionen Z4 M har 3,2-liters motor på 343 hk. Enklaste motorn är en fyrcylindrig maskin på två liter och 150 hk. Någon dieselmotor finns inte.


Väghållningen för Z4 är betydligt stabilare jämfört med Z3, och Z4 gör faktiskt inte heller bort sig på en racerbana. På kurviga småvägar eller i hög fart på motorväg är också Z4 en trevligare bil än föregångaren. BMW Z4 är roligare att köra än Mercedes SLK, men Porsche Boxster är strået vassare när det gäller körglädje. En del Z4-ägare klagar dock på att de punkteringsfria däcken är mycket spårkänsliga.


Förarmiljön håller god BMW-klass, både lättskött och snyggt utfört. Framstolarna ger bra komfort, men in- och ursteget är inte det mest bekväma. Här gäller det att vara lite vig i kroppen. Något baksäte finns inte, Z4 är strikt tvåsitsig. Bagageutrymmet är trångt och särskilt praktisk är förstås inte bilen.


Krocksäkerheten är godkänd, Z4 fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.


Besiktningen klarar Z4 betydligt bättre än medelbilen, med undantag av slitna däck som naturligtvis har med körbeteendet att göra. Tidigare var spindellederna av sämre kvalitet, men här verkar BMW ha ryckt upp sig. Numera får bilen sällan underkänt för glapp i leder.


Däremot finns det andra problem att se upp med. Elektronikfel med strulande lås och larm förekommer liksom trilskande stereo. Ryckig motorgång beror ofta på fel i motorelektroniken, dessbättre inte så vanligt, men det kan vara dyrt att åtgärda beroende på om det krävs uppdatering av mjukvaran eller ej. I värsta fall måste databoxen för motorstyrningen bytas ut.


Gummibussningar kan vara slitna på en hårt körd Z4 vilket märks genom knarrande oljud från fram- eller bakvagn. Bakfjädrarna kan också vara ansträngda.


Motorn har kamkedja, vilken normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Men lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan. Om kedjan behöver bytas blir det dyrt.


Om du är spekulant på en cabrioletmodell, kontrollera att det elmanövrerade taket fungerar som det ska och att det sluter tätt. Ett tips kan vara att köra bilen i en högtryckstvätt för att se efter om vatten läcker in i kupén. Motorn till cabrioletfunktionen kan vara sliten och dessutom dyr att byta. Gnisslande och knarrande inredningsdetaljer klagar också en del ägare på. Trots att Z4 kom i en ny modell 2009 är det fortfarande sug efter äldre Z4. Det gör att begpriserna är höga. Privatimporterade exemplar bör vara betydligt billigare än i prislistan här intill.


Mätarställningen kan vara manipulerad, vilket gör att du som köpare blir lurad både på bilens värde och på vilka reparationer som väntar. Privatimporterade exemplar gör också att den redan dyra försäkringspremien blir ännu högre. En svensksåld Z4 är ett tryggare köp. Ett privatimporterat exemplar bör vara minst 20 000–30 000 kr billigare för att affären ska vara jämförbar.

Körglädje, design
Pris, utrymmen

Begpriser

Z 4 3,0i 6cyl 231hk, ACC, Skinn, Roadster

(Ej Skinn -10 000) (2,0i 4cyl 150hk -40 000, 04-) (2,2i 170hk -25 000, 04-) (2,5i 177hk -25 000, 06-) (2,5i 192hk -15 000) (2,5si 218hk -10 000, 06-) (Hard Top +12 000)

År4812
03 - 15500140800
04 - 172700157600
05208700190600174000
06233800214100195800
07251000230000211000
08A266000244300224500

Ekonomi

ModellZ4 3,0-06Z4 2,0-06
Pris kr216000176600
Värdeminskning
Skatt, besiktning21701780
Försäkring 1333012270
Bränsle1745015220
Reparationer, service mm 76107610
Däck 29502950
Totalt/år7300064000
Totalt/mil 4943

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör-
Katalysator-
Bromsbelägg fram -
Hjullager hö fram-
Kamrem -
Elektronikbox, motor -
Koppling -
Stötdämpare fram -

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare03/03
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42004
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterZ4 3,0-06Z4 2,0-06
Längd/bredd, cm410/178410/178
Tj.vikt/maxlast, kg1385/3001295/300
Max släpvikt, kg 00
Antal cyl/slagvolym.cm36/29964/1995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek5,78,2
Bränsle, l/100 km8,67,5
Effekt, kW/hk195/265110/150

Rostskydd

BMW har lyckats väl med rostskyddet under det senaste decenniet. Vaxbehandling förekommer rent allmänt i hålrummen. Lacken runt suffletten bör kontrolleras, liksom partier på karossen som kan utsättas för hjulsprut. Rosttestad: Nej Rostgaranti: 12 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-08-01 10:21

När är testet utfört?
/Gason

#2
Anonym
2012-09-10 22:02

En svensksåld är oftast snikutrustad med högre slitage beroende på sämre vägar. Tyskimport med bra historik är ett bättre val, oftast fullutrustade med Nav och sportstolar vliket svensksålda ej har! Så historiken är viktigare. Försäkringen skiljer inte om du har IF/ BMW originalförsäkring. Helförsäkring på BMW Z4 3,0 2005 6500:- per år betalar jag! Mvh Mårten S

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!