Bild
Nästa artikel

Bondbil med status

Tester
BMW Z3 som begagnad går att köpa för runt 100000 kr. Z3 börjar bli till åren, men har fortfarande hög status.
BMW Z3 är en tuff öppen sportbil för rimliga pengar. Och så var den ju agent 007:s inte så hemliga tjänstebil 1995.
Förarplatsen är snygg och tydlig på BMW-vis.
Bakrutan på cabrioleten kan bli sliten med tiden.

BMW fick god draghjälp med marknadsföringen i en James Bond-film från 1995. Det var där BMW:s roadster Z3 presenterades. Till Sverige kom den året efter. Tekniskt sett baseras bilen på 3-serien, exempelvis kommer bakvagnen från 80-talets sena modeller. BMW Z3 ersattes 2003 av Z4.


Motoralternativen är flera, enklast är en 1,8-liters motor på 116 hk. En 1,9-liters motor på 140 hk finns också. Den ersattes av en sexcylindrig tvålitersmotor på 150 hk. Motorer på 2,2 liter och 170 hk eller 2,8-liter och 193 hk finns också. Värstingmodellerna ger 321 hk eller 325 hk.


BMW Z3 är en rolig bil att köra på jämn asfalt. Vi testade ett exemplar med 193 hk – en accelerationsmaskin av värsta sorten. Styrning och växellåda är exakta i funktionen, men bakvagnen kan vara orolig på gropiga vägar, speciellt i kurvor. Bakhjulsdrift och starka motorer gör att Z3 blir sladdrig och orolig på grusväg eller i halka. Antisladdsystem kom 2000, det höjer körsäkerheten.


Förarmiljön är enligt BMW-stuk mycket tydlig och snyggt utformad. Stolarna har fasta nackskydd, men tyvärr för låga för längre förare. Varken cabrioleten eller coupén har baksäte. Z3-ägarna är genomsnittligt nöjda med sitt bilval. Främsta klagomålen gäller högt vindbrus, krånglande fönsterhissar och att bagageutrymmet är för trångt.


Sikten bakåt är dålig med tygtaket uppe. Cabrioletfunktionen har en enkel sufflett att montera eller att fälla. Däremot har suffletten ett extraskydd som är krångligt att ta av och på.


Suffletten finns i två utföranden, manuell eller eldriven. Den förra är att föredra, eftersom elsufflettens mikrobrytare kan sluta fungera. Bakrutan blir lätt sliten, men kan bytas för omkring 2500 kr. Tygtaket bör synas noga med tanke på slitage och eventuella läckor. Att byta hela tygtaket kan kosta omkring 20000 kr.


Krocksäkerheten är en tveksam punkt. Cabrioleter utan rundslagningsskydd ger ofta ett sämre krockskydd, trots att karossen är förstärkt.


BMW Z3 klarar besiktningen klart bättre än medelbilen. Modellrelaterade fel är mycket ovanliga. Slitna däck är dock anmärkningar som förekommer hos Bilprovningen.


Glapp i bakvagnsbussningar är inte heller helt ovanligt Det märks genom klonkande missljud från bakvagnen. Det kostar cirka 2700 kr per sida att fixa. Exemplar med sexcylindriga motorer har haft problem med överhettning, vilket ledde till återkallelser och byte av vattenpump. Tidiga Z3 har också drabbats av kylvätskeläckage. Vissa Z3 har haft elfel, framför allt med instrumentbelysning, fönsterhissar och stolar.


På M-modellerna har det varit fel på det variabla ventilstyrningssystemet. Det har lett till ojämn motorgång eller att motorn tappar effekt på vissa varvtal. En reparation kan kosta uppåt 30000 kr.


Många Z3-ägare använder bara sin bil sommartid. Mer omsorg gör att rosten inte hinner få fäste lika snabbt. Z3 är gammal som konstruktion, men ändå är många exemplar i bättre skick än motsvarande 3-seriebilar.

Motor, förarmiljö
Sladdrig bakvagn, buller, sufflett

Begpriser

Z 3 2,0 4cyl 150hk, Roadster

(Ej AC -6 000) (2,0 6cyl 150hk +6 000, 99) (2,8 6cyl 193hk +10 000) (Hard Top +8 000)

År4812
99 - - 76600
00 - - 87600

Z 3 2,2 6cyl 170hk, AC, Roadster

(Ej AC -8 000) (1,9 4cyl 118hk -15 000) (3,0 6cyl 231hk +6 000) (Hard Top +8 000)

År4812
01 - - 95800
02 - - 104500
03A - 127000113500

Ekonomi

Modell2,8-002,2-03
Pris kr86400113500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19402490
Försäkring 91609760
Bränsle1908018670
Reparationer, service mm 76808740
Däck 23802630
Totalt/år5370060000
Totalt/mil 3640

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6242
Katalysator8437
Bromsbelägg fram 1709
Hjullager hö fram2892
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8362
Koppling 5935
Stötdämpare fram 5752

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare01/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,8-002,2-03
Längd/bredd, cm403/174403/169
Tj.vikt/maxlast, kg1260/1751345/270
Max släpvikt, kg 01200
Antal cyl/slagvolym.cm36/27936/2181
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,08,0
Bränsle, l/100 km9,49,2
Effekt, kW/hk142/193125/170

Rostskydd

BMW har ett bra rostskydd på karossen, men bromsrör och bränsleledningar kan rosta precis som på andra modeller. Lacken runt suffletten bör kontrolleras extra noga, med tanke på eventuella skador. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 6 år.
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#2
max
2017-05-24 11:28

восстановление зрения

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.