Bild
Nästa artikel

Prestanda som sportbil

Tester
BMW X5 har terrängbilsutseende, men köregenskaper och prestanda liknar mer en sportbil. Och visst är den skojigare på motorvägen än i skogen.
BMW X5 ser ut som en terrängbil, men under det uppkäftiga skalet lurar sportbilsegenskaper.
Bagageutrymmet är litet, med tanke på bilstorleken.
Förarmiljön är föredömligt tydlig och snyggt utförd.

BMW visade upp sin första stadsjeep 1999. Bilen, kallad X5, kom till Sverige året efter, först endast med en 4,4-liters V8:a på 286 hk. Senare kom även andra motorversioner, en rak sexcylindrig motor på 231 hk eller en 3,0 liters diesel på 184 hk. Värstingmodellerna har V8-motorer på 4,6 liter och 347 hk eller 4,8 liter och 360 hk.


Under 2004 kom en facelift, med bland annat ny instrumentpanel. Då fick X5 också ett förbättrat system för fyrhjulsdriften, kallat X-Drive. Systemet reagerar snabbt, men någon lågväxel finns till exempel inte. En helt ny generation X5 kom under 2007, nu med möjlighet att vara sju personer i bilen.


Trots att BMW X5 ser ut som en terrängbil påminner köregenskaper och prestanda mest om sportbilar. Dieselmotorn är stark och kvick i responsen, men ännu snabbare är givetvis V8-motorerna. X5 är rolig att köra med bra väghållning och snabb, exakt styrning. Antisladdsystemet ESP är standard. Men fjädringen är stötig, speciellt på ojämna vägar.


Fyrhjulsdriften till trots är X5 inte en bil att köra i terräng med. Framkomligheten är visserligen bättre än i en personbil, men lågprofildäck och relativt låg markfrigång gör X5 bättre lämpad för motorväg än skogsväg.


Förarmiljön är typisk BMW, med en snygg layout av instrument och reglage. Materialvalen är högklassiga och detaljarbetet är välgjort. Komforten i framstolarna är hög och sikten runtom är utmärkt. Baksätet är rymligt, men sätena är platta och ganska hårda. Bagageutrymmet är måttligt stort sett till bilens storlek.


X5 fick först fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Men efter att BMW fixat problemen med bälteslåsen fram fick X5 full pott, fem stjärnor i krocktest 2003.


X5 klarar besiktningen lika som medelbilen. Glapp i styrleder i rapporten 2009 ger bland annat anmärkningar från Bilprovningen. Fel med parkeringsbromsen ger mer också prickar i protokollet. Glapp i styrlederna brukar kostar runt 3 000 kr att åtgärda.BMW har ofta genom åren haft problem med spindelleder på flera modeller. I många fall har tillverkaren stått för förlängda garantier eller hanterat det som goodwill.


Ett annat fel på X5 är skallrande bakluckor eller luckor som inte går att fullständigt stänga. På vår testbil krånglade den fällbara luckan till bagageutrymmet.


Kärvande parkeringsbroms är också en vanlig anmärkning från Bilprovningen Många X5 är automatväxlade och ägarna använder sällan parkeringsbromsen utan stannar i p-läge. Det gör att bromsen kärvar ihop på sikt. Även strålkastarna ger plumpar i protokollet.


El-och elektronikproblem är vanligt på många nyare bilar, även X5 har fått sig en släng av denna sjuka. Glappande kontakter med olika felkoder, strejkande varningslampor, digitalsiffror som försvinner, trasiga bränslemätare och fel på den elektriska stolsinställningen är också problem som X5-ägare drabbas av.

Vägegenskaper, prestanda
Elektronikfel, dyr att äga

Begpriser

X 5 3,0i 6cyl 231hk, E53, Komf.Pkt, ACC, AUT, Skinn, 4WD

(Ej Komf.Pkt -20 000) (Ej Skinn -10 000) (Manuell -15 000) (4,4i V8 286hk +6 000) (4,4i V8 320hk +12 000) (3,0 6cyl 184hk TD +12 000) (3,0 6cyl 218hk TD +24 000)

År4812
00 - - 101900
01 - - 119200
02 - - 137900
03 - 172700156500
04 - 192200174300
05234400213500194100
06255000232900212600
07A272800249100227300

Ekonomi

Modell3,0 TD-054,4 V8-05
Pris kr220500214500
Värdeminskning
Skatt, besiktning96903400
Försäkring 1185015630
Bränsle1665028210
Reparationer, service mm 1005010320
Däck 35603560
Totalt/år8430092500
Totalt/mil 5662

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör16780
Katalysator11835
Bromsbelägg fram 2530
Hjullager hö fram3610
Kamrem -
Elektronikbox, motor 8080
Koppling Automat
Stötdämpare fram 8950

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram1996
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52000
Folksam--

Teknisk data

Krocktester3,0 TD -054,4iA -05
Längd/bredd, cm467/187467/187
Tj.vikt/maxlast, kg2170/5152180/505
Max släpvikt, kg 23002300
Antal cyl/slagvolym.cm36/26968/4398
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,57,5
Bränsle, l/100 km8,613,9
Effekt, kW/hk135/184210/286

Rostskydd

X5 är den bäst rostskyddade bilen från BMW. En omsorgsfull behandling med extra vax i baklucka och skärmkanter bak är bra, liksom bra innerskärmar och tank i plast. Under finns ett kraftigt slitlager av PVC. Rosttestad; 2002. Rostgarranti: 6 år. Betyg: 5
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-09-11 13:18

Inte konstigt att det skramlar och knirker i bilen. Den sätts samman i USA. Så det är frågan om Amerikansk bil byggar kvalitet.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!