Bild
Nästa artikel

Smakar och kostar

Tester
BMW 5-serien är körglad och bekväm, men den kostar att hålla rullande.
BMW:s nya 5-serie finns att köpa för alla smaker och önskemål. Utbudet är stort, bland annat finns ett tiotal olika motoralternativ att välja mellan.
Förarmiljön är exemplarisk, men tyvärr saknas det småfack.
Bagageutrymmet är stort och lättlastat och mittenplatsen i baksätet kan fällas för att stuva in längre föremål.

Sommaren 2003 presenterades nuvarande modell av BMW 5-serien, ett år senare kom kombimodellen Touring. Bakhjulsdrift är vanligast, men 5-serien finns även med fyrhjulsdrift, kallat X-drive. 5-serien finns med ett tiotal motoralternativ. Vanligast är raka sexcylindriga motorer på 170 hk, 192 hk och 231 hk. En 4,4-liters V8 med 333 hk finns också, liksom värstingmodellen M5 med en V10 på 507 hk. Dieselmotorer finns också, med 218 hk eller 272 hk. Oavsett motor ger 5-serien bra prestanda, vissa motorer är rent av sportbilsstarka.

Vägegenskaperna är utmärkta, BMW:n rinner igenom böjar snabbt och behagligt. Oavsett om det är motorväg eller kurviga småvägar ger 5-serien mycket körglädje. Aktiv styrning är ett tillval som gör styrningen mer direkt och gör bilen mer rolig att köra.

Antisladdsystem är standard på nya 5-serien, vilket höjer körsäkerheten på hala vägar. BMW brukar vara ett föredöme vad det gäller förarmiljöer, så även på 5-serien.

Däremot är I-drive, BMW:s reglage för bland annat radio och navigation alldeles för komplicerad att använda under körning. Dessutom är det ganska ont om småfack. Stolarna är fasta och ger mycket hög komfort. 5-serien är också en ovanligt tyst bil. Baksätet är bekvämt och rymligt på ytterplatserna. Mittplatsen är dock hård att sitta på.

Bagageutrymmet är stort och lättlastat. Mer flexibelt blir lastutrymmet i kombimodellen Touring. Krocksäkerheten är god, men märligt nog klarade inte 5-serien högsta betyg i Euro NCAP:s krockprov. Där blev det ”bara” fyra stjärnor.

BMW har många nöjda ägare och är det märke som de senaste åren legat i topp i Vi Bilägares kvalitetsundersökning Autoindex. Men kvalitetsproblem har det funnits ändå, främst på tidiga exemplar. Bilarna släpptes ut för tidigt på marknaden. Vanligast är elektronikproblem, 5-serien har ett avancerat datanätverk där många olika funktioner är sammankopplade med fiberoptik.

Ibland har datanätverket låst sig och då har inte bilen kunnat starta. Ett synnerligen irriterande fel, som har avhjälpts genom byte av dataprocessor. Styrprogram till navigation, radio, färddator och telefon har också strulat på en del exemplar. Ny programvara för någon tusenlapp brukar vara lösningen.

 

Trasiga elhissar har också rapporterats från ägarna, liksom fukt bakom blinkersglasen och missljud från inredningsdetaljer. Hjullager fram har slitits ut på några bilar, det kostar cirka 3000 kr per sida. På några exemplar har också vattenpumpen gått sönder.

Oljud från framvagnen beror ofta på slitna spindelleder, ett byte kostar 2500-3000 kr. Oljud i bakvagnen beror ofta på slitna bakvagnsbussningar, ett byte kostar cirka 2 000 kr per sida. Båda felen brukar uppstå på bilar som rullat runt 10 000 mil. BMW har fri service de första åren, men bilarna brukar annars vara ganska dyra att serva. Försäkringen är också högt prissatt. Andrahandsvärdet är bra procentuellt sett.

Bilkostnaderna till trots, ägarna är oftast nöjda med bilvalet.

Körglädje, komfort, förarplats
Elektronikfel, priser

Begpriser

520i 2,2 6cyl 170hk, E60, Komf.Pkt, AC, 4d

(520i med ACC +4 000) (525i 2,5 192hk +10 000) (530i 3,0 231hk +18 000) (525d 2,5 177hk TDI +15 000) (E61, Touring +15 000)

År4812
03B - 117900105700
04 - 129800114900
05A156100140300125800

523i 2,5 6cyl 177hk, E60, Advantage, AC, 4d

(523i med ACC +4 000) (525i 2,5 218hk +10 000) (530i 3,0 258hk +18 000) (520d 2,0 163hk TDI/-PF +6 000) (525d 2,5 177hk TDI/- PF +18 000) (E61, Touring +15 000) (Comfort Pkt, ACC +10 000)

År4812
05B163200147200132300
06175400158000142600
07A187300169600153400

520d 2,0 177hk TDI, E60, Advantage, ACC, 4d

(520i 2,0 170hk -25 000) (523i 2,5 190hk -15 000) (525i 3,0 218hk =0) (530i 3,0 272hk +12 000) (520d 2,0 163hk TDI-PF -5 000) (525d 3,0 197hk TDI-PF +12 000) (E61, Touring +15 000) (Comfort Pkt/Bavaria Pkt +12 000)

År4812
07B233900213000193600
08244700223400203200
09258100235900215400
10A269600246700225800

Ekonomi

Modell525-06525d-06
Pris kr185200193200
Värdeminskning
Skatt, besiktning25006490
Försäkring 115409460
Bränsle1806013560
Reparationer, service mm 89408940
Däck 37603760
Totalt/år6990068400
Totalt/mil 4746

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör9394
Katalysator12107
Bromsbelägg fram 2498
Hjullager hö fram3772
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9150
Koppling 7874
Stötdämpare fram 7910

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd2007

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester523i -06525d -06
Längd/bredd, cm484/185484/185
Tj.vikt/maxlast, kg1640/5251750/600
Max släpvikt, kg 18002000
Antal cyl/slagvolym.cm36/24976/2497
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,88,3
Bränsle, l/100 km8,97,0
Effekt, kW/hk160/218130/177

Rostskydd

Huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast. Baklucka och dörrar är till synes bra limmade. Vax finns inuti dörrarna, men endast sparsamt med vax i övriga hålrum. Bottenplattan täcks av plastluckor, men plåten är bara g
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-05-13 21:00

Jag kan väl lägga till sönderrostade bromsrör som BMW vägrar ta ansvar för – på en bil som bara är drygt fem år gammal. Dryga 5000 kostade det äventyret på BMW Nacka.

#2
Anonym
2011-09-02 09:59

Haft en BMW 525 I 2007 års modell.6 st verkstadsbesök på 3 - 5 dagar var gång på grund av insprutningsproblem. Visste aldrig om man kom hem då felen ofta kom efter långresor. Bilen gick 6600 mil innan vi gav upp. BMW var ej intresserade så sista verkstadsbesöket fick gå på motorförsäkringen. Lennart

#3
Anonym
2011-09-09 21:40

?? Men Bmw är ju en kvalitetsbil?

#4
Anonym
2011-09-23 18:25

Har hört en del gott om denna modellen, att den är dyr men bra. Blir också förvånad av kommentarerna men har ingen egen erfarenhet av bilen.

#5
Anonym
2012-08-24 08:07

Desvärre betyder inte, Tyskarnas egen påhittade ord, Premium kvalite...
Kolla bara på Audi, där är det ännuvärre ställt...

#6
Anonym
2012-09-09 10:46

Har en 520d -07 touring och har fått byta kablaget till bakluckan som är en känd defekt på dessa bilar. Annars har jag kört problemfritt bortsett från normal service i 7000 mil nu under 1,5 år. Bilen har snart rullat 19 000 mil.
Bra bränsleförbrukning men dyr att äga om man inte är äldre.
Kanonbil att åka i, men kan även tänka mig en V70 eller Passat som är likvärdiga.

#7
Anonym
2012-12-03 14:58

Har haft flera BMW och under den kalla årstiden så har samtliga gasfjädringar till bakluckan pajats. Har aldring upplevt något liknande på någon av mina övriga bilar under 40 år. Tyvätt måste jag säga attt BMW håller inte den kvalitet som man kan förvänta sig.

#8
Anonym
2013-01-26 00:27

Jag har en BMW 525i Touring 2005. Har haft bilen 1,5 år och kört lite över 3500 mil. Komfortabel och skön att köra. Det enda problemet jag har är kompressorn som börjar ge upp! Kostar 12 tusen att byta... Sen är den ju förföriskt vacker, speciellt med 18 tums stjärneker 124:or!

#10
Anonym
2013-10-31 18:13

Har sedan 1984 haft BMW 320iA/89, 525iA/90, 528iA/97 och 535 iA som alla gått 25000-31000 mil som klockor. Har nu en BMW 530iA 2007, köpt 2011 som då gått 7000 mil. Fixat lacken på DITEC, alltid handtvättad, läcker att se på. Härlig att köra, drar förbluffande litet bensin (0,75 på motorväg). MEN: Efter 10 000 mil byte av båda framhjulslagren (ca 8 000 kr), efter 11 000 div. rep. av insprutning mm (14 000 kr). Dessutom alldeles för komplicerad display, kan inte användas under körning. Instruktionsboken inte fullständig, saknar t.ex. förklaring av symbolen för motorstörning.
Hans

#11
Torbjörn
2015-08-30 11:45

Skall köpa en andrabil, haft Volvo V70 tidigare men som har fungerat bra men tyvärr lite tråkiga. Funderar på 525 D årsmodell 2008-2010 och undrar vad jag skall se upp med? Läser jag kommentarerna ovan blir jag lite fundersam att det är rätt så mycket som kan ställa till det. Bor inte nära serviceverkstäder så därför vill jag bara att den skall fungera

#12
Johne617
2016-08-25 02:46

Really informative blog article.Really thank you! Want more. gcdgegafeddf

#13
Johnb30
2016-08-25 02:46

Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr well I'm not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog! kdecagdddkga

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.