Bild
Nästa artikel

Bra balanserad

Tester
Fantastisk som ny, men hur är 5-serien när den börjar få några år på nacken?
BMW:s fjärde 5-serie kom 1996 och uppskattas av sina ägare, åtminstone de första åren.
Hög kvalitetskänsla och ergonomiskt utformat. Det fanns en rad olika val av klädslar och material i ratt och paneler. Här är en tämligen basutrustad bil.
BMW:s tradition kräver att en verktygslåda finns infälld i bagageluckan men innehållet blir tunnare för varje årsmodell.

Du kanske har sett undersökningar om att BMW 5-serien har mycket nöjda ägare? Det stämmer i alla fall under de första åren. BMW har smart nog inkluderat tre års fri service i nybilspriset. Sådant ger många nöjda nybilskunder. Ägare av äldre BMW 5-serien blir däremot mindre nöjda med ägandekostnaderna. Som modell debuterade BMW 5-serien 1972. Nya karossformer kom 1981, 1988 och 1996 och nu senast 2003.

Det är den fjärde generationen, internt kallad E39, som vi tittar närmare på här. Från början fanns fyra motoralternativ: 520i med 150 hk, 523i/170 hk, 528i/193 hk samt dieseln 525 tds med 143 hk. Kort därpå debuterade 540i med V8-motor på 286 hk och 1999 kom den verkliga värstingen: M5 med fem liter stor V8 på 400 hk.

Hösten 2000 fick fronten ett lite annorlunda utseende och 520i fick 2,2-litersmotor på 170 hk, 525i ersatte 523i och hade 192 hk och 528i ersattes av 530i med 231 hk. Den raka dieselsexan i 530d fick mer effekt, från 184 till 193 hk. Förutom sedanen finns en kombi.

Den erbjuder många praktiska lastlösningar men volymen är begränsad eftersom utseendet fått styra. En smart detalj är dock den separata glasluckan i bakluckan, bra för av småprylar. BMW-fabriken är känd för att bygga körglada bilar och 5-serien är inget undantag. Den är både stadig och smidig att köra, med bra balans. Som alla bakhjulsdrivna bilar finns det viss sladdrisk vintertid.

De flesta nyare exemplar har dock antispinn- eller antisladdsystem. BMW-ägarna är mest nöjda med komfort, utseende och prestanda. BMW är också känt för att hålla hög kvalitet. Till exempel håller avgassystemet ovanligt länge. Att vissa reservdelar är dyra leder dock till höga försäkringspremier.

Men visst finns det fel även på begagnade 5-seriebilar. Ett problem som främst drabbar äldre modeller är läckande topplock. Om kylarvätska läcker ut mellan topplock och motorblock kan det leda till dyrbara motorhaverier. Ett annat fel som är vanligt på äldre modeller är glapp i bakvagnsbussningarna. Även nyare 5-serien har dessa problem, men inte i samma omfattning som tidigare.

Bakre hjullager är också en känslig punkt, speciellt på kombimodellen. Precis som på många andra begagnade bilar bör du vara uppmärksam på rostiga bromsskivor, speciellt bak. ABS-sensorerna kan behöva bytas efter att fukt kommit in i dem.

Det gäller speciellt på bilar som rullat mycket på saltade vägar. Ett byte kostar ungefär 2000 kronor per hjul. Dioderna till färddatorn kan sluta att fungera. Reparationskostnader är omkring 5000 kronor. Felande termostat och krånglande fläktmotstånd till klimatanläggningen förekommer också, det beror på fabrikationsfel och förhoppningsvis är de flesta berörda bilarna åtgärdade vid det här laget.

Att byta trasiga Xenonlampor är ofta en kostnad på över 5000 kronor per styck. Därför händer det att hela ljusinsatster stjäls på parkerade bilar. På exemplar som körts långt kan styrväxeln läcka. Det är dyrt att åtgärda, en reparation kostar omkring 10000 kronor.

Körglädje, komfort, stort utbud
Dyra reparationer, risk för mätarfusk, rost

Begpriser

520i 2,0 6cyl 150hk, E39, Komf.Pkt, ACC, 4d

(Ej Komf.Pkt, Ej ACC -6 000) (523i 2,5 170hk +4 000) (528i 2,8 193hk, Skinn +8 000) (530d 2,9 184hk TD +12 000) (Touring +10 000)

År4812
99 - - 40300
00 - - 45400

520i 2,2 6cyl 170hk, E39, Komf.Pkt, ACC, 4d

(525i 2,5 192hk +6 000) (530i 3,0 231hk +12 000) (520d 2,0 136hk TDI +6 000) (525d 2,5 163hk TDI +12 000) (Touring +10 000)

År4812
01 - - 54800
02 - - 62600
03 - 8260071400
04A - 9060079400

Ekonomi

Modell520-04A525i-04A
Pris kr8330089300
Värdeminskning
Skatt, besiktning25402450
Försäkring 1155010390
Bränsle1827019080
Reparationer, service mm 1032010320
Däck 34603450
Totalt/år5890059400
Totalt/mil 3940

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12099
Katalysator9822
Bromsbelägg fram 2044
Hjullager hö fram3315
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8369
Koppling 6235
Stötdämpare fram 7062

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41998
Folksam497-03

Teknisk data

Krocktester520-04A525i-04A
Längd/bredd, cm478/180478/180
Tj.vikt/maxlast, kg1570/5101575/434
Max släpvikt, kg 15001800
Antal cyl/slagvolym.cm36/21716/2494
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,18,1
Bränsle, l/100 km9,09,4
Effekt, kW/hk125/170142/193

Rostskydd

BMW 5-serien har ett galvskikt som går upp jäms med takbågarna. Bilen har vaxskydd i utsatta balkar. Minus är att skärmkanterna bak samlar fukt och smuts. Risk också för rostiga bränslerör. I efterhand har det visat sig att limmet spricker i skarvar till
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-28 11:18

Har läst vib många år, men vet inte om jag ska fortsätta...Lögn: att byta trasiga xenonlampor kostar 5000 kronor PER SIDA ?? Sanning: har bytt på både 523i E39 och 535d E60. Kostnad E39, lampa 645 kr + arbete 300 kr= 945 kr, eller hur? Kostnad E60, lampa 949 kr inklusive byte! Så min fråga är= hur kommer ni fram till 5000 kr, var får ni de 4000 kronorna ifrån?

#2
Anonym
2012-06-28 14:05

Vad det kostar handlar väl om när artikeln skrevs?

#4
Anonym
2013-12-01 14:07

dom kanske menar att hela lyktinsatsen kostar 5000:- ?

#5
Paul Hagelquist
2015-01-24 19:09

Jag bytte själv xenonlampor kostade 400 kr det är enkelt att göra

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.