Bild
Nästa artikel

Stabil fartkänsla

Tester
BMW 3-serien är en av Europas mest sålda mellanklassbilar och den senaste generationen, som kom 2005, är förbättrad på flera punkter.
BMW 3-serien är stabil i hög fart och antisladdsystemet hjälper till vid halt väglag.
Förarmiljön är exemplariskt tydlig och lättskött.

3-serien har blivit en framgångssaga för BMW sedan den första modellen introducerades 1976. Generationsskiften har skett 1983, 1991, 1998 och 2005. 3-serien finns som sedan, kombi – på BMW-språk kallad Touring – coupé och cabriolet. En facelift för sedan- och kombiversionen lanserades hösten 2008, med bland annat nya lampor och ny grill.


Som vanligt hos BMW finns det en lång rad av olika motoralternativ att välja mellan, med fyra, sex eller åtta cylindrar. Basmotorn i 318i har 129 hk, men 320i på 150 hk är vanligare. Starkare motorer finns givetvis, exempelvis med 320si som har 173 hk, 325i med 218 hk, 330i med 258 hk och 335i med 306 hk. Toppmodellen M 3 har en fyraliters V8:a på 420 hk.


Dieselmotorer har blivit allt vanligare och hos BMW finns det nu flera alternativ. Basmodellen heter 318d och har 122 hk. Behövs mer effekt finns 320d med 163 hk, 325d med 197 hk, 330d med 231 hk och 335d med 286 hk. BMW har som alltid körglada bilar och 3-serien är förstås inget undantag. Bilen är stabil i höga farter samtidigt som den är rapp och underhållande att köra på kurviga småvägar.


Antisladdsystem är standard, vilket ger mycket mer trygghet vintertid. Annars skulle 3-serien med sin bakhjulsdrift vara klart sladdbenägen i halka. Något spårkänsligt och vingligt kan det ändå bli, enligt vissa BMW-ägare som i sammanhanget då anmärker på de punkteringsfria däcken, speciellt i kombination med sportchassi.


Framsäteskomforten är bra och föraren sitter skönt omgiven av en exemplarisk och tydlig instrumentpanel, något som blivit ett signum för 3-serien. Däremot är sikten inte den allra bästa, backspeglarna är små och stolparna breda. 3-serien är fortfarande en relativt trång bil, med begränsat utrymme för baksätespassagerare och bagage. Kombimodellen Touring är inte heller någon storlastare, men ger trots allt mer flexibilitet.


3-serien från 2005 fick högsta betyg, fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Det är en stjärna bättre än föregångaren. 3-serien i senaste generationen klarar besiktningen bättre än medelbilen. Tidigare har glappa spindelleder fått många anmärkningar, men BMW tycks ha fått bukt med problemen på nyare 3-seriemodellerna.


Elfel av olika slag brukar förekomma på många bilar, och även BMW 3-serien har drabbats. Det kan handla om varningslampor som lyser felaktigt eller krånglande klimatanläggningar samt strulande fönsterhissar. Tändspolar har också bytts på vissa bilar.


Oljeläckage från ventilkåpan har också förekommit på enstaka exemplar, men felet är inte utbrett. Om motorn går ryckigt kan det behövas ny mjukvara till motorns datasystem. Dörrhandtag som fastnat och oljud från inredningsdetaljer är andra klagomål som till och från kommer från 3-serieägarna.


Falskantförseglingen av skarvar, främst i bakluckan hade brister på den förra generationen. En ny process vid tätningen på nyare bilar bör innebära att limmet sitter bättre. Dörrar, huv, baklucka är vaxbehandlade inuti. Däremot finns det några detaljer att se upp med. Innerskärmarna bak och skärmkantens vikning är inte optimal. Här kan smuts och salt stanna kvar, med rostangrepp på sikt – håll rent!


3-serien är populär även som begagnad vilket ger förhållandevis högt andrahandsvärde och höga begpriser. Touring är mer eftertraktad än fyradörrarsversionen. Trots facelift 2008 är det svårt att se skillnad mellan äldre och nyare bilar - och det är inte till nackdel för andrahandsvärdet.

Körglad, förarmiljö, utbud motorer
Utrymme, begpriser

Begpriser

320i 2,0 150hk, E90, Advantage, AC, 4d

(318i 2,0 129hk -10 000) (318i 2,0 143hk -5 000) (320si 2,0 173hk +8 000) (325i 2,5 218hk/3,0 218hk +18 000) (318d 2,0 122hk TDI/-PF +6000) (318d 2,0 143hk TDI-PF +12 000) (E91, Touring +12 000) (Comfort, ACC +8 000) (Dynamic +8 000)

År4812
05B149100133900119400
06155200139300124800
07163800147800132900
08A175300157900142400

320d 2,0 177hk TDI, E90, Comfort, ACC, 4d

(316i 1,6 122hk -40 000) (318i 2,0 143hk -30 000) (320i 2,0 170hk -20 000) (325i 3,0 218hk =0) (318d 2,0 143hk TDI-PF -10 000) (325d 3,0 197hk/204hk TDI-PF +15 000) (E91, Touring +12 000) (Dynamic +8 000)

År4812
08B225200204600186000
09236300215400196000
10251000228800208600

Ekonomi

Modell320i-07320d-07
Pris kr155700173700
Värdeminskning
Skatt, besiktning17904010
Försäkring 88107950
Bränsle1502011040
Reparationer, service mm 82708270
Däck 32203220
Totalt/år5820058100
Totalt/mil 3939

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör9705
Katalysator7602
Bromsbelägg fram 2195
Hjullager hö fram3249
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10983
Koppling 8111
Stötdämpare fram 4751

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak92/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare93/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester320i-07320d-07
Längd/bredd, cm452/182452/182
Tj.vikt/maxlast, kg1395/5201490/520
Max släpvikt, kg 14001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/19954/1995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,08,3
Bränsle, l/100 km7,45,7
Effekt, kW/hk110/150120/163

Rostskydd

Dörrar, huv, baklucka har vägjord inre behandling. I huven behövs bra skydd, eftersom mycket smuts hamnar i motorrummet. Stora plastsköldar skyddar underredet från vägsprut. Under sköldarna finns plåtskarvar som tätats med lim. Balkarna har vax i hålrumme
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2014-04-09 18:14

Unvik 335I då den har en högtrycks bränslepump som krånglar på alla exemplar och gör att bilen blir svårstartad , eller inte vill starta , och går dåligt och kan stanna när som helst . Undvik denna motor helst .

#2
Johnb983
2016-05-04 21:14

Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but other than that, this is great blog. An excellent read. I will certainly be back. dkdgecaegeed

#3
Johne464
2016-05-04 21:15

I like this post, enjoyed this one regards for putting up. The goal of revival is conformity to the image of Christ, not imitation of animals. by Richard F. Lovelace. dadegedfgdgg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.