Bild
Nästa artikel

Mallen i klassen

Tester
BMW 3-serien säljer bra. Hemligheten är status, körglädje och mängden modellvarianter.
BMW 3-serien är en av Europas mest sålda bilmodeller, trots att den är dyr och trång. Status och körglädje är nyckelorden.
Valfriheten är en av 3-seriens styrkor. Här en 330d Sedan. Svagheten är ett klent bagageutrymme.
Utrymmet i kupén är begränsat. Stolarna har bra skjutmån och går att justera på höjden. Men kardantunneln stjäl plats.

BMW:s 3-seriebilar har alltid varit dyra och attraktiva i mellanklassen. 1998 kom den fjärde generationen (E46) och ersatte modellgenerationen (E36) från åren 1991-1997.


Som vanligt i BMW-programmet finns ett stort antal motoralternativ att välja mellan, från de fyrcylindriga 316i och 318i till de raka sexorna i 320i, 323i, 328i och 330i. Under modellens levnad mellan 1998 och 2005 ändrades effekter, cylindervolymer och modellbeteckningar i en oerhörd omfattning. Svagast var i alla fall 316i som fram till 2001 hade blott 105 hk, sedan höjdes effekten till 116 hk. Starkast var M3 CSL med 360 hk. Även dieselmotor finns att tillgå, då heter bilen 320d eller 330d. Fyra karosser finns, fyrdörrars sedan, kombi, tvådörrars kupé samt en cabriolet.


Trots att BMW 318i har en liten motor på 1,8 liter och 118 hästkrafter (senare 2,0/143 hk) är det en rolig vagn att ratta, dessutom är den billigare att äga än de motorstarkare varianterna.

3-serien modell E46 är rymligare, bekvämare och säkrare än sin föregångare. Dessutom är den mer stabil i halka än tidigare, vilket var föregångarnas främsta svaghet körmässigt. Antispinn och antisladdsystem trollar bort bakhjulsdriftens värsta nackdelar vintertid. Och hittills verkar systemen hålla bra, även på begagnade bilar.


Det är vinteregenskaperna som leder till ägarnas största klagomål på bilen. För den som har råd finns en fyrhjulsdriven version av 3-seriebilarna, då med tillägget X.


Det andra klagomålet på 3-serien gäller bagageutrymmet, som i E46 faktiskt blev mindre än på föregångaren. Inte heller kombimodellen, som kallas för Touring, är någon storlastare.

Det 3-serieägarna är mest nöjda med är bilens utseende och köregenskaper. Rostskyddet såg till en början bra ut, men med tiden blev tätningen i dörrar och luckor spröd och släppte med rostangrepp som följd. BMW:s limmetoder förbättrades 2003-2004. Fler brister är de bakre skärmkanterna och bakre länkarmarna.


Om framvagnen känns mjuk vid inbromsning är det troligen fel på länkarmarna fram. Om man hissar upp bilen och rycker i framhjulen kan man ofta hitta glapp.


Bromsvibrationer kan tyda på skeva skivor fram. Speciellt märks detta på bilar som körts hårt. På bilar som körts lugnt är det oftast bakre skivbromsarna som rostar ihop. Ett annat fel kan vara att bakfjädrarna är slitna. Det märks oftast inte annat än som knäppande ljud.


En del 3-seriebilar har drabbats av fukt eller sprickor i strålkastarglasen. Felet var vanligare på förra generationen, men även de senare har haft problem.


Många har importerat 3-seriebilar från Tyskland, främst av de motorstarkare varianterna. På importbilar bör man vara uppmärksam på mätarställningen. I Tyskland har det inte varit ovanligt att ägare lämnat in sin bil för ”mätarservice” hos verkstäder, något som numera är förbjudet. Men manipulerade mätare förekommer ändå.


Men det är svårt att avslöja mätarfifflet hos BMW-verkstäder i Sverige trots diagnos. Ett mer handfast sätt är att forska i bilens historia via tyska BMW-verkstäder. Har bilen servats regelbundet där finns också mätarställningen dokumenterad.

Köregenskaper, förarplats
Trång, rostrisk baklucka

Begpriser

320i 2,0 150hk, E36, Komf.Pkt, AC/ACC, Touring

(316 ti, Compact, 3d -8 000) (323 Coupe +6 000)

År4812
99 - - 30900
00 - - 36900

320i 2,0 150hk, E46, Komf.Pkt, ACC, 4d

(Ej Komf.Pkt, Ej ACC -8 000) (316i 1,9 105hk/1,8 116hk -12 000) (318i 1,9 118hk -8 000, -01) (318i 2,0 143hk -10 000, 02-) (328i 2,8 193hk +6 000, -01) (320 td 136hk/150hk TDI +6 000) (ti=Compact, 3d -10 000, 01-) (Coupe +12 000) (Touring +8 000, 01-)

År4812
99 - - 43400
00 - - 49700
01 - - 62500
02 - - 70000
03 - 8890078300
04 - 9540084800
05A11590010400092400

Ekonomi

Modell318i-04320i-04
Pris kr7920089200
Värdeminskning
Skatt, besiktning16602360
Försäkring 63607810
Bränsle1502018060
Reparationer, service mm 87509530
Däck 27102960
Totalt/år4670054500
Totalt/mil 3136

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11872
Katalysator9936
Bromsbelägg fram 1799
Hjullager hö fram2893
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8275
Koppling 7034
Stötdämpare fram 6372

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak92/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare93/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP400-01
Folksam398-05

Teknisk data

Krocktester318i -04320i -04
Längd/bredd, cm447/174447/174
Tj.vikt/maxlast, kg1395/4251470/425
Max släpvikt, kg 14001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/19956/2171
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,38,2
Bränsle, l/100 km7,48,9
Effekt, kW/hk105/143125/170

Rostskydd

Hela karossen utom taket, är dubbelsidigt galvaniserad. Även hålrumsbehandlingen är omsorgsfullt utförd och därutöver är hela bottenplattan besprutad med ett skyddande PVC-skikt. Plastmaterial i tank och bränslerör. I efterhand har det dock visat sig att
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-09-28 13:11

Äger en bmw touring 03 318. Idag är mätarställning 20100 mil och jag köpte den när den gått 5700mil. Service och underhåll är skött "enligt boken".
Jag är en man i över 50 års åldern och mitt liv har så här långt kantats av företrädelsvis äldre bilar. Min ovan nämnda BMW är min hittils dyraste bil i inköp. Med min erfarenhet har jag aldrig ägt en bil med så undermålig finnish, ex. kompressor till ac skar efter ca 7500mil, rost i dörrkanter ,trång,
det är en evig tripp till BMW reperatören , varningslampor tänds, tre av fyra tändspolar har lagt av, airbaglapor lyser, labodasonder har lagt av, m.m.
Jag vill verkligen varna för att köpa detta bilmärke. Har själv ägt all från gamla engelska bilar till gamla japanska bilar men aldrig haft så mycket strul som med min nuvarande BMW. Den saknar enligt mitt tycke all kvalitet som man kanske skulle vänta sig? Mitt råd är akta er för BMW, min erfarenhet är att man lever på sitt namn från gågna tider.
Peter, aldrig mer BMW.

#2
Anonym
2013-10-01 07:55

Varför har du behållit bilen och kört nästan 15000 mil med den om den är så usel?

#3
Frutte Maräng
2015-09-14 17:24

Wow, där dog mitt intresse för en e46:a.

#4
Frutte Maräng
2015-09-14 17:25

Wow, där dog mitt intresse för en e46:a.

#5
Johnny
2015-10-25 10:14

E90:a gör sitt jobb ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.