Bild
Nästa artikel

Unik i klassen

Tester
BMW 1-serien är en av de roligaste bilarna i Golfklassen att köra och kvaliteten är hög. Men det är en trång bil till högt pris.
BMW 1-serie är en rolig bil att köra, men utrymmesmässigt finns det bättre bilar i Golfklassen.
Förarmiljön är typisk BMW, tydlig och stilren layout.
Baksätet är i trängsta laget för vuxna.

BMW 1-serien lanserades hösten 2004 som en ersättare till 3-serien Compact, halvkombin baserad på 3-seriens traditionella sedanversion. 1-serien har längsmonterad motor och bakhjulsdrift, precis som märkets större modeller. För att vara en bil i Golfklassen i dag är detta unikt.

Först kom 1-serien som femdörrars halvkombi och under 2006 även som tredörrars. En tvådörrars coupe och tvådörrars cabriolet introducerades 2008. Motoralternativen är flera, enklaste basmotorn finns i 116i och är på 1,6-liter som ger115 hk. Större tvåliters motorer finns också, som bensinare på 129 hk och 150 hk, som diesel på 122 och 163 hk. Starkaste motorn finns i 130, med en treliters rak sexcylindrig kraftkälla på 265 hk.

Körglädje är troligen det viktigaste köpargumentet för BMW:s minsting. Vägegenskaper, bromsar och styrning håller högsta klass. Kanske tycker du att 116-motorn är för svag, men 120-motorn ger ändå rätt kvicka prestanda. Förarplatsen brukar både vara snyggt utförd och mycket tydlig i BMW och 1-serien utgör inget undantag. Framstolarna ger bra komfort, men stolsinställningen är lite krånglig.

Sittställningen är ganska låg, vilket ger dålig sikt, speciellt snett bakåt. Baksätet och bagageutrymmet är bland de trängre i Golfklassen. 1-serien är knappast någon helt lämplig familjebil.

Säkerheten bedöms vara hög, 1-serien klarade högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest under 2004. Antisladdsystemet ESP är standard.

BMW är känd för att hålla hög kvalitet och det verkar stämma bra på 1-serien. I Bilprovningens besiktningsstatistik klarar sig 1-serien bättre än medelbilen. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader på sikt.

Några tveksamheter för BMW-spekulanten finns det dock att se upp med. Precis som med andra bilar i modellserien har ett visst elektronikstrul förekommit. Det handlar främst om backsensorerna till parkeringsradarn som inte fungerat eller där klämskyddet på fönsterhissarna krånglat. Modulen till innerbelysningen och eltakluckan har inte heller fungerat helt klanderfritt på alla exemplar.

En del ägare har klagat på gnissel och knarr från inredningen och att dörrarna är otäta. Det sistnämnda är oftast en ren justeringssak. Motorstyrningsfel har förekommit, det märks om bilen går ojämnt eller svarar segt på gaspådrag. Detta beror vanligen på mjukvaran som behöver omprogrammeras. En del ägare har också klagat på kärvande växellåda, ofta utan att verkstäderna kunnat åtgärda saken.

Rostskyddet på BMW brukar vara överlag bra, vilket gäller även 1-serien. Det finns invändig behandling i dörrar, huv, baklucka och balkar och karossens skarvar är omsorgsfullt tätade. Men skärmkanterna bak har en smutssamlade hylla och i hjulhusen sitter innerskärmar i filtmaterial som suger åt sig fukt.

BMW 1-serien har inte ändrats särskilt mycket sedan försäljningsstarten hösten 2004. Det gör att andrahandsvärdet blir stabilt och 1-serien är mycket populär som begagnad. Priserna är jämförelsevis höga för en bil i Golfklassen, ibland till och med högre än för en mellanklassbil av annat märke.

Köregenskaper, förarmiljö
Utrymme, begpriser

Begpriser

116i 1,6 115hk, E87, Sports Tourer, Advantage, AC, 5d

(118i 2,0 129hk +6 000) (120i 2,0 150hk +15 000) (118d 2,0 122hk TD-PF +10 000) (120d 2,0 163hk TD-PF +18 000) (Dynamic Pkt +8 000) (Comfort Pkt +8 000)

År4812
04 - 10100090300
0511790010640095200
06126600112900101700
07A132900119200106500

118d 2,0 143hk TD, E87, Sports Tourer, Advantage, AC, 5d

(E81=3d -8 000) (116i 1,6 116hk/122hk -14 000) (118i 2,0 143hk -8 000) (120i 2,0 170hk =0) (120d 2,0 177hk TD-PF +10 000) (Dynamic Pkt +8 000) (Comfort Pkt +8 000)

År4812
07B167800152400138100
08176600160400145900
09189300172800157800
10203100185300 -

Ekonomi

Modell116i-06118i-06
Pris kr114600120600
Värdeminskning
Skatt, besiktning17601860
Försäkring 60606370
Bränsle1522014820
Reparationer, service mm 76108170
Däck 29502870
Totalt/år4920051000
Totalt/mil 3334

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8890
Katalysator9665
Bromsbelägg fram 2200
Hjullager hö fram2455
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9125
Koppling 6820
Stötdämpare fram 4890

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak04/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare2004
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-062,0-06
Längd/bredd, cm423/175423/175
Tj.vikt/maxlast, kg1280/4251305/425
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/15964/1995
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,89,4
Bränsle, l/100 km7,57,3
Effekt, kW/hk85/11595/129

Rostskydd

Bra invändig behandling i dörrar, huv, baklucka samt i balkar och hålrum under bilen. Vidare har BMW också ett slitlager på bottenplattan, innanför plastsköldarna som täcker underredet. Bilen är dock helt tillverkad i plåt. Avsaknad av stänklappar och fil
12345

Kommentarer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.