Bild
Nästa artikel

Ombyggd och trendig

Tester
Audi TT är en trendig folksportbil som tog upp arvet efter Toyota Celica. Efter en ombyggnad blev väghållningen riktigt bra.
Audi TT blev en trendbil när den kom för snart tio år sedan.
Förarmiljön är fräckt utformad med runda former.
Bagageutrymmet är bra för bilklassen.

Audis sportcoupé TT kom hösten 1998. TT är byggd på samma bottenplatta som VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia. Basmotorn är på 1,8-liter, turboladdad och ger 180 hk. En 225 hk motor finns också att tillgå i samband med Quattro/fyrhjulsdrift som kommer från svenska Haldex.

Även 180-hk motorn finns med fyrhjulsdrift. Senare kom också en V6:a på 3,2-liter och 250 hk. Efter ett år kom TT i cabrioletversion, som dock saknar baksäte. En ny generation TT lanserades under 2006.

Audi TT har en mycket speciell och spolformad design. Det gör att bilen sticker ut från mängden. Men designen gjorde också att bilen utsattes för negativa lyftkrafter. I hög fart kunde bilen helt plötsligt släppa greppet med bakvagnen.


Efter att flera olyckor inträffat fick Audi återkalla TT för att bygga om den. Stötdämpare och krängningshämmare byttes ut. Extravikter i bakpartiet och en bakre spoiler monterades på bakluckan för att få bättre downforce. Antisladdsystemet ESP kom som tillval och köptes till de flesta bilar.


Audi TT har numera köregenskaper och väghållning av hög klass. Styrning och växellåda är exakta och 180 hk-motorn ger pigga och bra prestanda. TT är lättkörd och stabil både på motorvägar och kurviga asfaltslingor. Däremot är sikten dålig åt alla håll.

Trots att förarmiljön har en fräck design är både instrument och reglage lättskötta. Fram sitter man bekvämt i skålade sportstolar. Fast att stiga ur är lite krångligt. Baksätet är minimalt och mycket trångt. Det bör snarare betraktas som ett extrautrymme. Bagageutrymmet är skapligt för bilstorleken, speciellt om baksätet fälls.


Audi TT klarar besiktningen bättre än medelbilen, med ett undantag. Trasiga positionsljus får ovanligt många anmärkningar.


Många TT är direktimporterade från Tyskland, en del av dem kan ha fejkade mätarställningar. Det kan tyvärr inte kontrolleras på verkstad. Däremot kan verkstaden avgöra om bilens chassi fått en ombyggnad.


Exemplar som körts hårt har ofta slitna däck, bromsar och koppling. Även kantstötta fälgar eller framvagn som drar snett förekommer. Chipstrimmade TT är ofta hårt körda.


Ett dyrt fel är om tank- och temperaturmätaren går sönder. Ofta måste ett kombinationsinstrument bytas för omkring 5000-6000 kr. Om bilen går ryckigt är det ofta fel på luftmassemätaren; det kostar cirka 2000 kr att få åtgärdat. Ryckig gång kan också bero på fel på dumpventilen. Då brukar ett kvittrande ljud höras vid växling. Det är inte särskilt dyrt att laga. Däremot är servicen kostsam vid 12000 mil, ofta runt 12000 kr.


På cabrioletmodellen bör givetvis suffletten kontrolleras noga så att den inte är skadad. Taket bör kunna fällas upp och ned utan problem. Trasiga fönsterhissar, glappande stolar, krånglande handbroms och olika elfel har också förekommit. Luftkonditioneringen bör också kontrolleras. En reparation kostar ofta minst 5000 kr.


Ett annat farligt fel som ledde till återkallelse berodde på en felaktig gummitätning som kunde ge rostangrepp på länkarmarna. Detta fick i några fall hjulet att vika sig.


Stor efterfrågan på TT har lett till att många exemplar har privatimporterats.

Köregenskaper,förarmiljö
Kvalitetsmissar, sikt

Begpriser

TT 1,8T 180hk, ACC, Coupe

(1,8TS 225hk +10 000) (Quattro +6 000)

År4812
99 - - 68900
00 - - 79900
01 - - 91400
02 - - 101800
03 - 125900112600
04 - 137800124500
05164900150000135800
06A178600162400147900

Ekonomi

Modell1,8T-051,8 TS Q-06
Pris kr146400180400
Värdeminskning
Skatt, besiktning21902190
Försäkring 90609710
Bränsle1644019080
Reparationer, service mm 88508850
Däck 23302330
Totalt/år6040068700
Totalt/mil 4046

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8742
Katalysator8740
Bromsbelägg fram 1682
Hjullager hö fram3150
Kamrem 8961
Elektronikbox, motor 5800
Koppling 9220
Stötdämpare fram 6235

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP403-06
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8T-051,8 TS Q -06
Längd/bredd, cm404/185404/185
Tj.vikt/maxlast, kg1315/2951560/290
Max släpvikt, kg 00
Antal cyl/slagvolym.cm34/17814/1781
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,07,0
Bränsle, l/100 km8,19,4
Effekt, kW/hk132/180165/224

Rostskydd

Audi TT håller hög standard på rostskyddet, precis som det brukar vara med Audi. Motståndskraften mot rost är mycket hög enligt ägarnas egna betyg. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 12 år.
BETYG SAKNAS

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!