Bild
Nästa artikel

Viktigt däckskifte

Tester
Audi Allroad är en kombination av terrängbil, familjekombi och sportig lyxbil. Men den är dyr att köpa och äga.
Högre markfrigång, skyddsplåtar, plastsköldar och annat tak skiljer Allroad från A6.
Bagageutrymmet är stort och lättlastat.
En snyggt utformad förarplats, men mängden av information kan vara besvärlig att tolka.

Audis Quattrobilar har funnits sedan 1980. Men det dröjde till 2000 innan Audi presenterade Allroad, som baseras på A6 Avant Quattro. Mer lyxutrustning, högre markfrigång, skyddsplåtar undertill, plastsköldar och annat tak skiljer Allroad från A6. En V6-motor på 2,7-liter med dubbla turbo som ger 250 hk är en kraftfull maskin. Därför blir prestanda också i klass med sportbilar. En dieselmotor på 2,5 liter och 180 hk finns också. Senare kom en V8-motor på 4,2-liter och 300 hk.

En helt ny Allroad visades under 2006. Audi Allroad är ett riktigt motorvägslok, men trivs också på krokiga småvägar. Hårt pressad kan den dock sladda med baken. Då är det tur att antisladdsystemet ESP är standard. Med en avancerad luftfjädring kan markfrigången ställas in i fyra olika lägen. Högsta läget för terrängkörning, lägsta för autobahn-fart.

Allroad klarar dåliga skogsvägar och lättare terräng utmärkt, men för mer avancerad offroad är den här bilen inte tänkt för. Lågväxel fanns som tillval till manuellt växlande bilar. Fyrhjulsdriften och luftfjädringen gör Allroad till en populär dragbil. Komforten är hög i både framsäte och baksäte.

Förarmiljön är snyggt utförd, men mängden knappar och reglage kan göra att den upplevs som rörig. Bagageutrymmet är stort och lättlastat. Audi A6 fick bara tre stjärnor i Euro NCAP (-98), men bedöms av Folksam som minst 30 procent krocksäkrare än medelbilen.

Allroad klarar sig ungefär som medelbilen i besiktningen. Främsta anmärkningen gäller slitna bromsbelägg. Det kostar ett par tusenlappar att byta. Xenonljusen är dyra att byta, räkna med minst 8 000 kr. Krånglande dörrlås, trasiga elfönsterhissar, strejkande tändspolar och hög oljeförbrukning förekommer också. Fälgarna är mycket känsliga för inträngande snö. Då förstörs fjädringskomforten och bilen blir onödigt stötig.

Luftfjädringen med nivåreglering är en känslig punkt. Ibland kan det vara fel på kontakterna, värre är det om det är läckage i en bälg. Det kostar cirka 5 000 kr att åtgärda. På en del bilar har luftfjädringens kompressor överhettats. Ett byte kostar omkring 15 000 kr.

På dieselmotorn kan kamaxlarna vara slitna om bilen dragit tunga lass. Då väntar en reparation på över 11 000 kr. Byte av de dubbla katalysatorerna kostar över 25 000 kr.

Det är viktigt att skifta däck så att slitaget blir lika stort på alla hjulen. Om hjulen är olika slitna eller har olika dimension kan Quattrosystemet skadas. Audis torsendifferential är dock inte lika känslig som Volvos viskokoppling. Rostskyddet på Audi brukar hålla utmärkt klass.

Bra galvanisering och efterbehandling med vax i hålrum tillhör pluspunkterna. Däremot är innerskärmarna bak i filtmaterial tveksamma med tanke på all fukt som sugs upp. Dessutom kan lacksläpp förekomma. Se till att snabbt bättra klacken efter stenskott.

Audi Allroad är dyr att äga. I rådande lågkonjunktur har bilen tappat mycket i värde på sistone.

Framkomlighet, komfort
Dyra reparationer, törstig

Begpriser

Allroad 2,7T V6 250hk, ACC, Skinn, AUT, Avant, Quattro

(Manuell -10 000) (Ej Skinn -10 000) (2,5 V6 163hk TDI +12 000) (2,5 V6 180hk TDI +15000)

År4812
00 - - 84200
01 - - 98300
02 - - 111900
03 - 139600125100
04 - 155000139600
05188800171100154900
06A203400184400167100

Ekonomi

Modell2,7 T-052,5 TDI-05
Pris kr167000182000
Värdeminskning
Skatt, besiktning37608580
Försäkring 90209470
Bränsle2598016850
Reparationer, service mm 1044010440
Däck 29602960
Totalt/år7680075100
Totalt/mil 5150

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6732
Katalysator26766
Bromsbelägg fram 3399
Hjullager hö fram3150
Kamrem 10157
Elektronikbox, motor 8061
Koppling 15025
Stötdämpare fram 6667

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2001/01
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare01/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP398-
Folksam498-05

Teknisk data

Krocktester2,7 T-052,5 TDI-05
Längd/bredd, cm481/185481/185
Tj.vikt/maxlast, kg1915/5101910/510
Max släpvikt, kg 21002100
Antal cyl/slagvolym.cm36/26716/2496
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,410,4
Bränsle, l/100 km12,88,7
Effekt, kW/hk184/250132/180

Rostskydd

Här finns vax i alla utsatta hålrum. Alla skarvar är noggrant tätade och bottenplattan har bra slitskydd med PVC. Huven är av aluminium. Utsatta plåtar är galvade på båda sidor. En liten oroshärd är plastlisterna nedtill på dörrarna. Under listerna kan de
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-15 23:56

Det enda jag ser är ac-panelen och stereon. Var är detta knappgytter som det pratas om?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!