Bild
Nästa artikel

Motorvägsloket

Tester
Nya Audi A6 är bekväm, säker och med köregenskaper i toppklass.
Audi A6 är ett motorvägslok, köregenskaper i toppklass. Avant, kombiversionen, är efterfrågad och högre prissatt än sedanmodellen.
En trivsam förarmiljö. Instrumementen är välordnade och logiskt placerade, precis som det alltid brukar vara i tyska premiumbilar.
Stort och rymligt. Kombin, eller Avant som det heter på Audispråk, har ett lättlastat och flexibelt bagageutrymme.

Tredje generationen Audi A6 kom i maj 2004 som årsmodell 2005. Det året sålde Audi både den utgående och den nya generationen. Prisskillnaden mellan modellerna är självfallet ganska stora.. Kombiversionen Avant kom 2005 och är mer eftertraktad som begagnad än vad fyradörrarskarossen är. Totalt har drygt 15000 A6 av senaste generationen sålts i Sverige, varav drygt 60 procent är Avant.


Motoralternativen är många, vanligast är en 2,4-liters V6:a på 177 hk. Det finns också en 3,2-liters motor på 255 hk. Dieselmotorerna har 140 hk, 180 hk samt 225 eller 233 hk. Värstingmodellerna har V8 och 335 hk eller som i sportmodellen S6, 420 hk. Samtliga har sexväxlade lådor, både som manuell och automat.


Köregenskaperna är av toppklass. Styrningen är lagom precis och balansen mindre framtung än föregångaren. A6 är ett motorvägslok, men passar lika bra för kurviga småvägar. Antisladdsystemet ESP är standard i alla versioner. Fyrhjulsdrift, Quattro, finns för dem som vill ha ännu bättre väghållning och framkomlighet vintertid. Sportchassiet gör dock bilen onödigt stötig tycker många ägare. Sikten vid backmanöver kunde också vara bättre.


Förarplatsen är välordnad, logisk och dessutom ovanligt trivsam. Komforten är högklassig i såväl framsäte som baksäte med generösa utrymmen. Mittenplatsen är dock hård att sitta på. A6 är en ovanligt tyst bil, ljudnivån gör den lämpad som långfärdsvagn. Bagageutrymmet är stort och lättlastat, både i kombin och i sedanen. Kombimodellen Avant har rymligare och mer flexibelt bagageutrymme.


Krocksäkerheten är mycket bra. A6 skrapade ihop fem stjärnor hos Euro NCAP. Förra generationen fick nöja sig med tre stjärnor i krocktestet.


Elektronikfel är en vanlig sjuka på många bilar, och det har också drabbat Audi A6. Det kan vara varningslampor som ger falsk information eller parkeringsvarnare som inte fungerar. Elektronikboxen för kurvljusen har också fått bytas på några bilar. Krånglande elfunktioner på stolar, lås och fönsterhissar förekommer också. Tändspolarna, en klassisk Audi-åkomma, har också fått bytas på nyare bilar.


Felen har oftast åtgärdats på garantin eller goodwill så här långt. MMIsystemet, som styr många elektroniska funktioner inne i bilen, har fått uppdaterad programvara. Krångel med den automatiska bagageöppnaren och gnisslande bromsar är andra klagomål som framförs. Om föraren kör mycket på intervalltorkaren görs också en automatisk torkning av bromsarna. Det kan göra att bromsklossarna gnisslar och på så sätt slitas ut i förtid.


Bränsleförbrukningen är i högsta laget, speciellt gäller det de större motoralternativen i kombination med Quattro. Servicekostnaderna är också av premiumklass - det vill säga höga.


Tidigare har Audi alltid fått högsta rostskyddsbetyg, men det finns några faktorer som gör att betyget sänkts till en fyra. En snålare underredesbehandling och innerskärmar i fuktsugande filtmaterial är inte maximalt och ger minustecken i protokollet.

Vägegenskaper, komfort
Elektronikfel, dyr att serva

Begpriser

A 6 2,4 V6 177hk, Proline Pkt, ACC, 4d

(Ej Proline Pkt -5 000) (2,4 V6 177hk =0, 06-) (2,8 V6 210hk FSI +6 000) (2,0 140hk TDI/- PF +6 000) (Avant +12 000, 05B-) (Quattro +8 000)

År4812
04B - 119800105600
05145200129500114200
06161100144600129200
07171100154100138200
08A180400162500146400

A 6 2,4 V6 177hk, Proline Pkt, ACC, 4d

(Ej Proline Pkt -5 000) (2,8 V6 190hk FSI +8 000) (2,8 V6 220hk FSI +15 000) (2,0 136hk TDI-PF +8 000) (2,0 170hk TDI-PF +12 000) (Avant +12 000) (Quattro +10 000)

År4812
08B215500195200177000
09227400206400187300
10243000221200201300

Ekonomi

Modell2,4 V6-072,0 TDI-07
Pris kr174300180300
Värdeminskning
Skatt, besiktning26304950
Försäkring 82008200
Bränsle1969011620
Reparationer, service mm 82508250
Däck 32203220
Totalt/år6560060700
Totalt/mil 4440

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12677
Katalysator15000
Bromsbelägg fram 1986
Hjullager hö fram4063
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6422
Koppling 13202
Stötdämpare fram 3500

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/04
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,4 V6 -072,0 TDI -07
Längd/bredd, cm492/186492/186
Tj.vikt/maxlast, kg1690/4151705/415
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm36/23934/1968
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,910,3
Bränsle, l/100 km9,76,0
Effekt, kW/hk130/177103/140

Rostskydd

Audi har ersatt slitlagret av PVC på bottenplattan med ett skydd bestående av plastsköldar. Audi är bra galvaniserad där hålrum och balkar har vaxbehandlats. Aluminium som materialval för motorhuv och baklucka ger plus i kanten. Rosttestad: 2006. Rostgara
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-15 11:36

Ni glömde ovanligt hög oljeförbrukning på bensinmotorerna(1l på 100mil) och krånglande framvagnar och bakaxlar.
Hårda stolar ger blodstopp i benet, en för kraftig lutning på gaspedalen gör en tröttsam körställning för foten.

#2
Anonym
2011-08-28 17:28

Instämmer i ovanstående. Har fått elektronikfel på min A6:a och verkstaden lyckas inte fixa det.... surt på en bil för 400-tusen.

#3
Anonym
2011-09-13 17:19

Har A6 Avant -07 2.0 TFSI Multitronic sedan 2 år. Har inte haft ett fel på bilen, peppar, peppar... Dock hög oljeförbrukning som nämnt tidigare. Var däremot uppmärksam på rostangrepp på sparklådorna då dörrarna verkar nöta hål på lacken så rosten kan få fäste. :-(

#4
Anonym
2013-01-08 12:01

"Motoralternativen är många, vanligast är en 2,4-liters V6:a på 177 hk. Det finns också en 3,2-liters motor på 255 hk. Dieselmotorerna har 140 hk, 180 hk samt 225 eller 233 hk. Värstingmodellerna har V8 och 335 hk eller som i sportmodellen S6, 420 hk. "

Glömde 177 2,0 Tfsi va?

#5
Anonym
2013-01-15 13:04

Angående reparationskostnader skirver ni: "Kamrem Kedja". Detta gäller möjligtvis bensinmotorn. Men 2.0 TDi har kamrem.

#6
Anonym
2013-01-31 10:16

motorbyten!

#7
Anonym
2013-08-30 00:38

Ni måste nämna problemen med KAMKEDJORNA från årsmodell 2005!

#9
Anonym
2013-10-05 22:55

Fruktansvärt ful bil, ser ut som en flodhäst. Senaste A6 är däremot elegant.
Dörrlisten längst ned på alla dörrar samlar smuts och fukt som bildar rost, det nämns inte i texten (men har tagits upp förr i Vib).

#10
Anonym
2013-11-26 18:55

Motorvägslok kanske det är motormässigt om man har en stor motor, men långfärdsbil är det inte. Stolarna är katastrofdåliga för längre sträckor. Dyra reparationer. Skrammel i nya bilar, obcent dyra tillval, verkar som att Audi vill prisa in sig som dyra bilar som skall verka bra för att dom är just det -dyra.. Bortkastade pengar att köra audi.. Finns både billigare och bättre alternativ.
Skall man säga något positivt så är det att diesel 6:an är pigg å rapp, inget fartmonster men klart godkänd som standardbil.

#11
Anonym
2013-12-04 22:42

Hoppade kamkedjor, rasade motorer. Försprång genom teknik.

#12
top 10 booters
2015-03-18 22:53

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your further
post thanks once again.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!