Bild
Nästa artikel

Pålitligt rostskydd

Tester
Stora lyxiga Audi A6 dras med vissa småproblem, men rostskyddet borgar för lång livslängd.
Kombimodellen Audi A6 Avant, här årsmodell 2003, är mest eftertraktad. Kombin är 10 000 kronor dyrare än sedanmodellen.
Funktionellt och ergonomiskt. A6 finns i en rad olika utföranden, så här ser förarmiljön ut i en standardutrustad Audi A6 från 2003.
Audi A6 Avant får beröm för både rymlighet och komfort, också i baksätet.

Modellnamnet A6 infördes redan 1995 men det var i praktiken fråga om en Audi 100 med nya emblem. En nydesignad bil kom 1997 och då föddes A6 på riktigt. I fronten märktes ingen större skillnad, men med välvd takbåge och nytt bakparti blev A6 bredare och högre än föregångaren.


Audi A6 finns med ett otal olika motoralternativ. Vi är mest förtjusta i 1,8-litersmotorn med 150 turboladdade hästkrafter. Det kan tyckas vara klent med en 1,8-litersmotor i en 1,5 ton tung bil, men den här motorn sitter som gjuten i A6. Den är kvick, alert och råstark – och går att pressa till 220 km/tim på Autobahn där bilen verkligen kommer till sin rätt. 1,8-litersmotorn utan turbo ger 125 hk och känns klen i den stora bilen och ersattes 2001 av en 2,0 på 130 hk.


Ett alternativ som kanske mer hör hemma i storleksklassen är V6:an på 2,4 liter/165 hk. Förbrukningen stannar på cirka litern per mil och det är hyggligt med tanke på motorstorleken. Här finns också en nedtrimmad version på 136 hk. En 2,8-liters V6 på 193 hk fanns också vid introduktionen 1997 men ersattes 2001 av 3,0/220 hk. En dubbelturboförsedd V6 på 2,7 liter och 230 hk kom 1999.


Tre V8-modeller finns också att välja på: 4,2 med 300 hk, S6 med 340 hk och RS6 med 450 eller 480 hk beroende på årsmodell.


Sparalternativet är 1,9 TDI med en direktinsprutade dieselmotor på 110 hk. En V6-diesel finns också, först med 165 hk, senare med 180.


Tre typer av växellådor finns att välja mellan; vanlig manuell, automatlåda med momentomvandlare samt den steglösa Multitroniclådan, Audis version av CVT-lådan.


A6 finns som fyrdörrars sedan eller kombi, kallad Avant. Allroad är Audis motsvarighet till Volvo XC70 men är dyrare och betydligt mer avancerad med bland annat höj- och sänkbar luftfjädring.


Audi har sedan mitten av 1980-talet varit förknippat med fyrhjulsdrift och tack vare systemets pålitlighetsgrad, en mekanisk konstruktion med torsendifferential, är A6 quattro eftertraktade, oavsett motoralternativ.


Audis kvalitetsimage har på senare år fått sig en och annan törn efter att tillverkaren släppt igenom bilar som med tiden fått diverse problem, exempelvis oljeläckande motorer och servopumpar samt skrapande växellådor. Oljeläckage, gäller främst 2,4-litersmotorn, kan om det vill sig illa resultera i att topplockspackningarna måste bytas – en kostnad på uppemot 20 000 kronor.


Många ägare av 2,4 V6 klagar på hög oljeförbrukning, något som även Audi medger men inte anser som något fel. Eftersom det är 3 000 mil mellan servicetillfällena har många motorer körts med för lite olja med skador som följd.


De standardfel som många Audiägare råkar ut för är glapp i framvagnen. Audi A4 verkar vara mest drabbad – men även A6 har fått sin beskärda del. Bromsproblem har också kopplats till Audi i stor utsträckning. Problem med lås, bränslemätare och andra elfunktioner förekommer också.


Rostskyddet är Audis adelsmärke. Däremot är lacken känslig för stenskott. Se till att pensla på färg omedelbart, annars är det stor risk för blåsor.

Komfort, utrymmen, rostskydd
Oljeförbrukning V6, bromsledningar

Begpriser

A 6 1,8T 150hk, ACC, 4d

(Ej ACC -10 000) (1,8 125hk -8 000) (2,0 130hk -6 000) (2,4 V6 136hk -3 000) (2,4 V6 165hk/170hk =0) (2,8 V6 193hk =0) (1,9 TDI +6 000) (2,5 V6 TDI +12 000) (Avant +10 000, finns -05A) (Quattro +6 000)

År4812
98 - - 35800
99 - - 42300
00 - - 48800
01 - - 57100
02 - 7510064400
03 - 8220071000
04A -

Ekonomi

Modell1,9 TDI -032,4 -03
Pris kr8040080400
Värdeminskning
Skatt, besiktning69202220
Försäkring 75409110
Bränsle1003820090
Reparationer, service mm 1090010900
Däck 27802780
Totalt/år5060057700
Totalt/mil 3438

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6950
Katalysator11311
Bromsbelägg fram 2125
Hjullager hö fram3741
Kamrem 8491
Elektronikbox, motor 9980
Koppling 13400
Stötdämpare fram 6125

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/04
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31998
Folksam497-03

Teknisk data

Krocktester1,9 TDI -032,4, -03
Längd/bredd, cm480/181480/181
Tj.vikt/maxlast, kg1560/4501555/475
Max släpvikt, kg 16001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/18966/2393
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,79,3
Bränsle, l/100 km5,79,9
Effekt, kW/hk81/110125/170

Rostskydd

Rostskyddet håller en mycket hög kvalitet. Utsatta plåtar är galvade på två sidor. Bakluckan är av stål medan huven är av aluminium. Audin har innerskärmar av filt i de bakre hjulhusen – riskkonstruktion! Bra med vax i alla utsatta hålrum. Bromsrören är a
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-08 02:09

En komplettering om problemen med rost bakom listerna i nederkant på dörrarna vore på sin plats i artikeln.

#2
Anonym
2011-09-13 15:45

Audi är inte den bäst byggda bilen ur rostsynpunkt, även om denna 03:a väl (?) inte har den där listen på dörrarnas nederkant. Lacksläpp har också drabbat många Audi sedan de började med galvad plåt. Verkar som att VW och Skoda skrattretande nog är betydligt mer premium när det gäller rostskydd. För att inte tala om dagens Renault jämfört med gamla dito.

#3
Anonym
2011-10-13 08:03

Intressant att ViB höjer rostskyddet på dessa till skyarna, när de i verkligheten inte är bättre än snittet. Man ser ju massor av fläckiga Audi av denna modell!

De bästa Audi var i mitten-slutet av 80-talet, sedan har de börjat pruta på kvaliteten.

#4
Anonym
2012-03-17 15:30

En stor nackdel med Audi A6 Quattro årsmodell 98/99 är att den låga markfrigången. Har förstört spoilern ett par gånger trots försiktig körning. På vintern kan t o m is mellan hjulhus och däck orsaka obekväm körning på guppiga motorvägar och landsvägar. Annars är bilen helt underbar att köra och jag är trots bristerna frälst på Audi.

#5
Anonym
2012-08-07 11:19

Läser ett besiktningsprotokoll för en A6 2003:
"ytrost tak och bakluckan. Rostangrepp och lacksläpp alla dörrar."

Är det "Rostskyddet håller en mycket hög kvalitet"...?

Ytterligare ett bevis för att ViB:s tester inte stämmer!

#6
Anonym
2013-01-07 16:24

Jag brukar hålla koll på dessa Audis på blocket (de äldre) och de flesta har faktiskt rätt grova rostangrepp i skärmkanter och bakluckan.

#7
Anonym
2013-02-20 16:11

Härliga bilar att åka i men de verkar inte var någon riktig kvalitet, då en del ägare av bilar rapporterat riktigt många och dyra reparationer på bilar som inte ens körts 15 000 mil. Räkna med att ett kamremsbyte på en äldre A6 kan kosta mer än halva bilens värde efter reparationen, vaför Audi verkstaden borde avråda från reparation och istället peka ut riktningen till närmaste bilskrot.

#8
Anonym
2013-10-13 11:37

Min Audi A4 2002 på 19000 mil rostade i skärmkanter och undersida av dörr. Mitsubishi Carisma 2001 som vi också äger har gått 27000 mil utan minsta rost fläck.

#9
Hagge
2015-01-27 09:32

Hade en A6 Avant för något år sedan. Massor med irriterande småfel: Låskistorna i dörrarna frös när det var kallt ute, gjorde att man inte kunde stänga dörren. Kass. Fönsterhissar som strulade när det var kallt. Baklucka som inte gick att öppna när det var kallt. Inredningen skavdes vid minsta beröring och knappar på panelen tapapde färg bara man tryckte lite på dem. Tex ACC knapparna där försvann helt och hållet färgen som visade vilken knapp som hade respektive funktion. Detta på en bil som gått ca 12000 mil. Sen är ju kamremsbytet på 1,8t inte gratis direkt. 1,8t som många motorjournalister hylalr men som många mekaniker dömer ut som rena skräpet. Min rasslade en del från motorn. -Så låter dessa motorer fick jag till svar från VAG.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.