Bild
Nästa artikel

Skenet kan bedra

Tester
Nya A4 har närmat sig stjärnstatus, men Audi har också valt att offra innerutrymmena för designen.
Audi A4 har vass väghållning, effektiv motor och hög kvalitetskänsla, men är trång som en småbil.
En elegant kupé med instrument och reglage som ger viss cockpit-känsla.
A4 har vitlysande instrument på svart botten, men siffrorna är små och det krävs bra syn för att uppfatta allt.
Höjden för bagageutrymmet blir begränsad med en sedankaross, men för en liten familj går det ändå att stuva in några resväskor.
Alla utrymmen kommer till användning I den trånga Audin.

Den tredje generationens A4 har vuxit rejält jämfört med den gamla modellen. Karossen är en decimeter längre och axelavståndet har ökats med hela 16 centimeter. Men var alla nya centimetrar använts till är en gåta. Ett omdöme som speglar läget kom från en av våra testförare: ”Bilen ser så stor ut utanpå, men den är trång som en småbil.”


Vi Bilägare valde Audis mindre dieselmotor, 2,0 liter på 143 hk. Den går också att få med 120 hk och 170 hk. En större V6-motor på 2,7 liter och 190 hk är också möjlig, liksom en 3-liters på 240 hk i fyrhjulsdriven Quattroversion. Bland bensinarna är 1,8T på 160 hk vanligast. Här finns också en 120 hk-motor samt två versioner av 2,0-motorn på 180 respektive 211 hk. Den sexcylindriga 3,2-litersmotorn ger hela 265 hk.

 Dieselmotorn på 143 hk har ett härligt temperament; svarar direkt på gasen och trycker på med kraft. Höga varvtal ger ingen bonus. Kör man på rätt sätt känns motorn stark samtidigt som man håller förbrukningen i schack. Motorns gång är mycket civiliserad. Man hör knappt att det handlar om en diesel.


En del av förklaringen är att Audi infört commonrail-teknik på lilla dieseln med ett tryck på upp till 1 800 bar och snabbare insprutare som kan styra förbränningen så att den blir effektivare och renare.


Dieselmotorns råstyrka innebär att man inte uppfattar sexan som någon ”Autobahnväxel”. En växelindikator finns också på den manuella versionen. En lysande grön pil talar om när det är dags att växla – upp eller ner. Många förvånas nog över hur snabbt den lilla gröna pilen börjar lysa och tipsar om att bilen faktiskt orkar på sexan. Vid 50 km/tim är det fyran som gäller, men redan vid 70 km/tim tycker bilen att sexan är okej.

Audi A4 är en enastående bil att köra. Den trycker sig mot vägen och lyder förarens kommandon med ratt och pedaler som en väldrillad soldat. Motorn ligger långt bak – nästan ovanpå framaxeln – och det ger bilen fin balans. Framvagnen är avancerad – två övre och två nedre tvärlänkar av aluminium som fästs i ramen för att vägkänslan ska bli så tydlig som möjligt.


Den direkta och känsliga styrningen kryddar på körglädjen. Genom ratten kommer tydliga signaler om vad framhjulen har för väggrepp. Körsäkerheten garanteras av ett påpassligt antisladdsystem, som också går att koppla ur.


I sådana lägen blir det däremot inte tal om att kunna utnyttja handbromsen för att styra upp bilen. A4 är utrustad med en elektrisk handbroms och den är oduglig till handbromssvängar. Men en elektrisk handbroms sparar trots allt vikt och besparar kanske ägaren framtida bekymmer med rostande och kärvande vajjar som med tiden kommer med den kära gamla kryckan.


Audi A4 är förvisso en av de trevligaste bilarna att köra, men som sportig familjebil uppfyller den inte riktigt förväntningarna. Inte så att den saknar sportkänsla, snarare är det så att den saknar familjevänligt utrymme. Insteget är obekvämt, baksätet trångt och bagageutrymmet snålt. Men en sedankaross blir inte höjden i skuffen tillräckligt hög.


ViB.s testförare upplevde bilen som trång och instängd och knölig att ta sig i och ur på grund av den låga sittpositionen. Förarstolen fick också kritik, efter långa körpass, eftersom svankstödet inte riktigt håller måttet.


I övrigt är åkkomforten av god klass. Fjädringen är stabil och samtidigt bekväm. Ljudnivån är behaglig så länge vägen är någorlunda slät. Däremot blir det inte lika behagligt att färdas på skrovlig beläggning. Då dånar det besvärande elakt från däcken. Det är något oväntat, eftersom bilen i övrigt känns så påkostad, välbyggd och gedigen.

A4 får också kritik för sin plottriga förarplats och den onödigt komplicerade hanteringen av fläkt, stolvärme och ljudanläggning. Det finns inga snabbknappar, i stället sköts funktionerna via bilens menysystem. Det tar både onödigt lång tid och stjäl koncentration från körningen.


Under teståret gick Audin felfritt och verkstadsbesöken handlade om service och i samband med detta ett par servicekampanjer, byte av oljekylare och uppdatering av programvaran för motorstyrningen.


Dieselmotorn var snål, men inte så snål som den officiella förbrukningen anger. Vi var långt ifrån att komma ned på angivna 5,5 liter/100 km. 6,6 liter/100 km känns som alldeles för stor felmarginal.


Audi får utmärkt betyg för halvljuset (xenon), men klart sämre för helljuset. Ljusbilden ligger förhållandevis högt med svag belysning på själva vägen. Räckvidden är sämre än hos de flesta småbilar.

Köregenskaper, motor, kvalitetskänsla
Trång kupé, låg sittposition, däckbuller

Begpriser

A 4 1,8T 160hk FSI, Proline Pkt, ACC, 4d

(1,8T 120hk FSI -8 000) (1,8T 160hk FSI -5 000, 09-) (2,0T 180hk FSI +6 000, 08) (2,0T 211hk FSI +15 000) (2,0 120hk TDI-PF +3 000) (2,0 143hk TDI-PF +8 000) (2,0 170hk TDI-PF +12 000) (Avant +12 000) (Quattro +10 000)

År4812
08206800187900170500
09224900204400185700
10234600213700194300

Ekonomi

Modell1,8T FSI-082,0 TDI-2,0
Pris kr204400212400
Värdeminskning
Skatt, besiktning16004460
Försäkring 77307870
Bränsle1441010650
Reparationer, service mm 76408250
Däck 27603220
Totalt/år6190063300
Totalt/mil 4142

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7675
Katalysator15207
Bromsbelägg fram 2219
Hjullager hö fram3553
Kamrem 8109
Elektronikbox, motor 10587
Koppling 11669
Stötdämpare fram 5948

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52008
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8T FSI -082,0 TDI -08
Längd/bredd, cm470/183470/183
Tj.vikt/maxlast, kg1410/5501615/395
Max släpvikt, kg 13001700
Antal cyl/slagvolym.cm34/17984/1968
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,69,4
Bränsle, l/100 km7,15,5
Effekt, kW/hk118/160105/143

Rostskydd

Helgalvad kaross, väl tätade skarvar i dörrar, baklucka och huv, vaxbehandling i balkar och dörrar, bränsletank av plast och bra konstruktion med skärmar är stora plus i kanten. Underredet skyddas i huvudsak av plastsköldar som ersatt det traditionella sl
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-04-21 10:31

Köpte en begagnad audi A4, 1995 års modell. Det visade sig att när den blev fulltankad så ville motorn bara lägga av och när man stängde av motorn så forsade bensinet ut på gatan. Läckaget rinner ut någonstans från högra hjulhuset på höger sida. Hade den på verkstad där de bytte en sprucken bensinslang, troddde problemet var löst men det fortsätter att rinna ut bensin ändå. Någon som känner igen problemet? Eller är skroten bästa alternativet?

Pia