Bild
Nästa artikel

Trång kvalitetsbil

Tester
A4 är en eftertraktad mellanklassare, speciellt i Avantutförande.
Audi A4 Avant är eftertraktad, allra helst med turbomotorn på 1,8 liter. Men för att vara en kombi är utrymmet något begränsat.
Många A4 är mycket välutrustade, och instrumenten lyser i rött.
Avantmodellen har många praktiska detaljer men utrymmena är begränsade.

En ny modellgeneration började säljas här i början av 2001 och uppdaterades rejält hösten 2004. Audi A4 har sålts i tre karossutföranden: sedan, kombi (kallad Avant) och tvådörrars cabriolet.


Motoralternativen är flera. Vanligast är 1,8T-motorn, den har funnits i tre olika trimningsgrader med 150, 163 eller 190 hk. Vanlig är också 2,0, men den är tråkigare. V6-motorerna kan ge 170, 220 eller 250 hk. Dieselmotorerna fram till 2005 har 130 eller 180 hk.


Hösten 2004 tillkom en tvåliters direktinsprutad motor, med turbo ger den 200 eller 220 hk beroende på variant.
Toppmodellerna har 4,2-liters V8 och fyrhjulsdrift. S4 med 344 hk kom till år 2004 och till 2006 presenterades RS4 med 420 hk.


Köregenskaperna är lugna och stabila, tack vare ett bra chassi och exakt styrning. Ännu bättre köregenskaper vintertid blir det givetvis med fyrhjulsdrift. Då förbättras också framkomligheten under svåra körförhållanden. Däremot är fjädringen stötig på alla A4, ännu värre blir det om bilen är utrustad med sportfjädring.


Förarmiljö är Audi snudd på världsbäst på. Instrumenten lyser mysigt i rött, både instrument och reglage är lättbegripliga. Däremot är sikten bakåt ganska dålig på sedanmodellen. Fram är komforten mycket hög, men
baksätet är ovanligt trångt för storleksklassen. Inte heller utrymmet för bagage imponerar. Kombimodellen är lättare att lasta och rymmer mer.


Tidigare A4 drogs med en hel del kvalitetsmissar, bland annat framvagnsproblem och felaktiga bromsskivor. Generation II verkar hålla betydligt bättre.


Trasiga tändspolar har varit det vanligaste felet. Ibland har bilarna vägrat starta eller inte gått på alla cylindrar. Då är det tändspolarna som spökat.


Ett problem som blev värre eftersom efterfrågan tidigare var stor på tändspolar och reservdelarna dröjde länge. Audi har tidigare haft goodwill på 60 månader. Om bilen är äldre kostar ett byte drygt 1 000 kr.


Elektronikproblem är vanligt på många nya bilar och finns även på A4. Ofta är det ny mjukvara i datasystemet som behövs, men ibland kan motorstyrboxen behöva bytas. Om inte garantin gäller så blir det en kostnad på cirka 7 000 kr.


Framhjulslager har också en del exemplar haft fel på. Det upptäcks lättast genom ett skorrande ljud framifrån. Ett byte kostar ca 2 000 kr. Temperaturgivaren till motorn kan vara trasig, ett byte kostar runt tusenlappen. Utslitna stötdämpare förekommer också.


På 1,8T-bilar som körts hårt (och ofta chipstrimmats) har oljan blivit för varm och börjat koksa ihop. Det avhjälps lättast med ett större oljefilter. Ibland kan oljepumpen behöva bytas, det kostar uppåt 8 000 kr. Havererad turbo kan också bli en följd, det kostar närmare 10 000 kr att få åtgärdat. Hög oljeförbrukning är vanligt på 2,4 V6.


På Quattromodellen är det viktigt att skifta däck så att däckslitaget är lika på alla fyra hjulen. Om hjulen är olika stora eller olika slitna kan systemet skadas.


Audi brukar ha ett högt andrahandsvärde, och utförandet spelar stor roll. En Avant med 1,8T-motorn är mycket mer eftertraktad än exemplar i sedanutförande och med tvålitersmotorn.

Väghållning, rostskydd, förarplats
Baksäte, småfel

Begpriser

A 4 1,8T 150hk, ACC, 4d

(Ej ACC -8 000) (1,6 101hk -8 000) (1,8 125hk -5 000) (1,8TS 180hk +6 000) (2,4 V6 165hk =0) (1,9 110hk TDI +6 000) (Avant +10 000) (Quattro +6 000)

År4812
00 - - 46500
01A - - 53100

A 4 1,8T 150hk, ACC, 4d

(Ej ACC -8 000) (1,6 102hk -12 000) (1,8T 190hk +6 000) (2,0 130hk/131hk -8 000) (2,0 150hk FSI -5 000, 03-) (2,4 V6 170hk =0) (1,9 131hk TDI +6 000) (Avant +12 000) (Quattro +6 000)

År4812
01B - - 58600
02 - - 64700
03 - 8360072400
04 - 9160080400
05A1111009860086900

A 4 1,8T 163hk, Pro Sport Pkt, ACC, 4d

(2,0 131hk -10 000) (2,0T 200hk FSI +10 000) (2,0TS 220hk FSI +12 000) (2,0 140hk TDI/-PF +6 000) (2,0 170hk TDI-PF +12 000) (Avant +12 000) (Quattro +8 000)

År4812
05B143000127800113200
06147700132400117100
07156200140400125900
08A162200146100131300

Ekonomi

Modell1,8T-052,0 TDI-07
Pris kr107300166000
Värdeminskning
Skatt, besiktning21204010
Försäkring 67107340
Bränsle1664011230
Reparationer, service mm 108009150
Däck 28703130
Totalt/år5570057400
Totalt/mil 3738

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6200
Katalysator10295
Bromsbelägg fram 2100
Hjullager hö fram3741
Kamrem 7600
Elektronikbox, motor 6965
Koppling 13100
Stötdämpare fram 8650

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/98
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8T-05A2,0 TDI -07
Längd/bredd, cm455/177459/177
Tj.vikt/maxlast, kg1575/4051635/405
Max släpvikt, kg 14002040
Antal cyl/slagvolym.cm34/17814/1968
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,89,9
Bränsle, l/100 km8,25,8
Effekt, kW/hk120/163103/140

Rostskydd

Karossen är helgalvaniserad med tjockast möjliga galvlager och är dessutom välbyggd. Behandlingen av hålrummen är mycket bra. Slitskyddet på bottenplattan är i PVC och heltäckande. Innerskärmarna bak är gjorda i ett filtmaterial som drar åt sig fukt, vilk
12345

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.