Bild
Nästa artikel

Ingen laståsna

Tester
Första generationen av Audi A4 är populär som begbil, trots kvalitetsmissar och högt pris.
A4 i kombiutförandet Avant och med 1,8T-motorn är vanligast och mest eftertraktad av årgångarna 1996-2001.
Bagageutrymmet är lättlastat i Avant, men inte särskilt stort.
Förarmiljön är tydligt utförd med lättlästa instrument och enkla reglage.

Första generationen av Audi A4 kom 1995 och ersatte Audis tidigare mellanklassare 80. A4 finns både som fyradörrars sedan och femdörrars kombi. Den senare är mer eftertraktad som begagnad och därmed någon dyrare. Motoralternativen är flera, basmotorn är på 1,6 liter och 100 hk. Det är för övrigt samma motor som i VW Golf.

Vanligare är dock 1,8-litersmotorn på 125 hk och 1,8T med turbomotor på 150 hk. Den senaste var mest populär i Sverige. Tre olika V6-motorer fanns också att tillgå, från 150 till 193 hk.Dieselmotorer finns också på 90 hk, 110 hk, 115 hk och 150 hk. Värstingmodellerna heter S4 med 265 hk eller RS4 med 2,7-liters V6 på hela 380 hk.


Köregenskaperna är trygga och stabila. Ännu bättre köregenskaper och framkomlighet vintertid ger fyrhjulsdriften, kallat Quattro, som erbjöds till de flesta motorversioner. Något antisladdsystem fanns dock inte på första generation av A4, det kom när generation två lanserades år 2001.


Förarmiljön är tydlig och lättbegriplig. Framstolarna ger bra komfort och A4 är en relativt tyst bil. Baksätet är rätt trångt för storleksklassen och det gäller även utrymmet för bagage. Avantmodellen lastar mer, men är heller inte någon laståsna att tala om.


Säkerhetsmässigt märks det att bilutvecklingen gått framåt sedan 1995. A4 fick tre stjärnor i Euro NCAP 1997 varav en är överkorsad. Det innebär risk för dödliga skador. I Folksams undersökning av verkliga olyckor rankas äldre A4 ungefär som medelbilen.


Den äldre A4:an klarar besiktningen klart sämre än medelbilen. Bilprovningen anmärker främst på glappa spindelleder som är ett vanligt fel. Glapp i styrlederna får också anmärkningar, liksom bristfälliga bromslangar och slitna bromsar.


Liksom VW Passat fick A4 kritik för bromsbortfall vid fuktig väderlek. Bromssköldar, skivor och belägg har bytts för att åtgärda problemet.


Oljeförbrukningen är rätt hög på V6-motorerna, kontrollera så att det inte är något läckage. Andra fel som förekommit är läckande servopumpar, vattenpumpar, krånglande lås och nycklar. På kombimodellen Avant trilskas låset till bakluckan ganska ofta. Det hjälps upp med rengörning och smörjning.


På Quattromodellerna kan bakvagnsbussningarna vara glappa, det märks genom att bilen blir instabil att köra. Se dessutom till att däckdimensionen är lika på samtliga däck, annars kan fyrhjulsdriftsystemet ta skada.


En del A4 är privatimporterade, främst från Tyskland. Dessa exemplar bör vara billigare än i prislistorna härintill. Bland annat är ofta försäkringen dyrare på dessa. Mätarfusk förekommer också, vilket tyvärr inte kan upptäckas av en verkstad.


Andrahandsvärdet är förhållandevis högt på A4 Avant, speciellt med 1,8T-motorn. Quattromodellerna är något dyrare som begagnade än framhjulsdrivna A4. Lägst värderade är de mindre motoralternativen i basutrustade Audi A4 sedan.

Rostskydd, komfort
Framvagn, utrymmen

Begpriser

A 4 1,8T 150hk, ACC, 4d

(Ej ACC -8 000) (1,6 101hk -8 000) (1,8 125hk -5 000) (1,8TS 180hk +6 000) (2,4 V6 165hk =0) (1,9 110hk TDI +6 000) (Avant +10 000) (Quattro +6 000)

År4812
00 - - 46500
01A - - 53100

A 4 1,8T 150hk, ACC, 4d

(Ej ACC -8 000) (1,6 102hk -12 000) (1,8T 190hk +6 000) (2,0 130hk/131hk -8 000) (2,0 150hk FSI -5 000, 03-) (2,4 V6 170hk =0) (1,9131hk TDI +6 000) (Avant +12 000) (Quattro +6 000)

År4812
01B - - 58600
02 - - 64700
03 - 8360072400
04 - 9160080400
05A1111009860086900

Ekonomi

Modell1,8-01A1,8T-01A
Pris kr5110056100
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202120
Försäkring 53406250
Bränsle1725016440
Reparationer, service mm 95809580
Däck 22402240
Totalt/år4450045400
Totalt/mil 3030

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4998
Katalysator6843
Bromsbelägg fram 1016
Hjullager hö fram995
Kamrem 8905
Elektronikbox, motor 6917
Koppling 4136
Stötdämpare fram 1386

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/98
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP21997
Folksam395-00

Teknisk data

Krocktester1,8 -01A1,8T -01A
Längd/bredd, cm448/173448/173
Tj.vikt/maxlast, kg1360/4251420/425
Max släpvikt, kg 13001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/17814/1781
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,08,6
Bränsle, l/100 km8,58,1
Effekt, kW/hk92/125110/150

Rostskydd

Audi var ledande med helgalvaniserade karosser och ny rostskyddsfilosofi. Bilarna var rikligt vaxbehandlade redan på 1990-talet. Grundskyddet är bra, däremot förekommer lacksläpp. Yttre påverkan, typ stenskott, kan vara känsligt för lacken på tjockt galva
BETYG SAKNAS

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.