Bild
Nästa artikel

Klassens snobb

Tester
Småsnobbiga Audi A3 är en av golfklassens komfortablaste bilar och intresset är stort.
Många A3-ägare föll för bilen tack vare designen och den står sig fortfarande efter ett decennium.
Påkostat och funktionellt med goda inställningsmöjligheter. Man trivs i A3.

Audi A3 presenterades 1996 som en märkets första modell i Golfklassen. A3 delar också bottenplatta med VW Golf generation fyra samt Skoda Octavia, men är mer påkostad i utförandet.


Till en början fanns A3 endast som tredörrars, senare kom även en femdörrarsversion. De vanligaste motorerna är 1,6 liter/100 hk och 1,8 liter/125 hk. Senare kom också 1,8T med 150 hk samt 1,8T på 180 hk. Även Volkswagens dieselmotorer på 1,9 liter fanns till A3, med 110 eller 130 hk.


En fyrhjulsdriven A3 finns också, då med teknik från svenska Haldex.


Värstingmodellen heter S3, är fyrhjulsdriven och har en turboladdad, 210 hk eller 224 hk stark version av 1,8-litersmotorn. Sportigheten markeras av ett spoilerkit, bredda hjulhus och minst 17 tum höga fälgar med lågprofildäck.


Audi A3 har bra köregenskaper, känns både smidig och stabil att köra. För framsätespassagerarna är A3 bekväm, stolarna är rymliga och justermöjligheterna generös. I baksätet är det däremot trångt. Jämfört med koncernsyskonen Skoda Octavia och VW Golf får du betala mer för att sitta trängre.


Audis inredning är däremot av högre klass med finare material och mer ljudisolering.


En annan orsak till det högre priset är att Audi har större statusvärde och plockar hem mer skrytpoäng jämfört med sina billigare syskonbilar. Audi anses vara ett finare märke, vilket även begagnatköparen får betala för.


Audi A3 håller hög byggkvalitet, det märks när bilen har några år på nacken. Felen är få, oftast betydligt färre och enklare att åtgärda än på de större A4 och A6. A3 har exempelvis inte alls drabbats av lika mycket framvagnsproblem eller bromsfel som dessa.


Men det finns en del fel som du bör se upp med om du är spekulant på en A3. Ett stag i framvagnen kan börja glappa i förtid. Det märker du om det hörs ett klapprande ljud när bilen körs över ojämnheter. Staget är dock inte särskilt dyrt att byta, cirka 700 kronor. På de första årsmodellerna slets hjullagren ut snabbt. Svagheten ska vara åtgärdat på senare modeller.


Ett vanligt fel på A3 är strejkande fönsterhissmotorer, ett fel som kostar mellan 2500 och 3000 kronor att byta på verkstad. På tredörrarsbilar kan mekanismen till fällningen av förarstolen kärva eller glappa.


Den nedre dörrlisten kan skava små hål på karossen, med risk för rostskador om det inte sköts om på rätt sätt. Lacken lyfter helt enkelt från karossen. Ett vitt pulver bildas på det berörda området. Det är speciellt lätt att se på mörklackerade exemplar.


Enligt Bilprovningen är besiktningsresultaten för A3 ungefär som för medelbilen eller något bättre. En känslig punkt är färdbromsen som får fler anmärkningar än vanligt. Precis som många andra begagnade bilar kan bromsskivor och bromsbelägg lätt rosta fast. Läckande bromsolja förekommer också på en del A3. Oftast läcker det från en bromsslang.


Andra fel som Bilprovningen anmärker på är trasiga blinkers och för höga avgasvärden. Detta gäller främst tidiga årgångar.


Audi A3 är en eftertraktad bil på begagnatmarknaden. När Vi Bilägare för några år sedan undersökte andrahandsvärdet på drygt 50 bilmodeller hamnade den högt upp. Det märks också på begagnatpriserna ute i bilhallarna. A3 är ingen modell som blir stående länge hos bilhandlarna.


Särskilt eftertraktad är femdörrarsmodellen som kom 1999.


Under 2003 presenterades en ny A3, snarlik den gamla vid en snabb blick, men med helt ny kaross.

Köregenskaper, kvalitet
Utrymmen, småfel

Begpriser

A 3 1,6 101hk, Attraction, ACC, 3d

(Ej ACC -6 000) (5d +4 000) (1,8 125hk =0) (1,8T 150hk +6 000) (1,8TS 180hk +10 000) (1,9 110hk TDI +6 000, -01) (1,9 101hk/131hk TDI +8 000) (Quattro +6 000) (Ambiente/Ambition +3 000)

År4812
99 - - 38100
00 - - 43400
01 - - 48200
02 - - 53900
03 - 6810058900
04A - 7300064800

Ekonomi

Modell1,6-04A1,8T-04A
Pris kr7190077900
Värdeminskning
Skatt, besiktning16501750
Försäkring 52805280
Bränsle1542015830
Reparationer, service mm 88508850
Däck 19001900
Totalt/år4370045100
Totalt/mil 2930

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4495
Katalysator9530
Bromsbelägg fram 2100
Hjullager hö fram3113
Kamrem 6375
Elektronikbox, motor 7325
Koppling 9995
Stötdämpare fram 8025

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/98
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare97/97
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41997
Folksam397-03

Teknisk data

Krocktester1,6-04A1,8T-04A
Längd/bredd, cm415/173415/173
Tj.vikt/maxlast, kg1220/3801130/405
Max släpvikt, kg 12001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/15954/1781
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,98,2
Bränsle, l/100 km7,67,8
Effekt, kW/hk74/101110/150

Rostskydd

A3 har ett mycket pålitligt rostskydd. Alla Audi är helgalvaniserade sedan mitten av 1980-talet och zinkbeläggningen är tjock, upp till 10 my (mikrometer). Riklig användning av vax i hålrum och bra konstruktion ger bra rostskydd. Bottenplattan skyddas av
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2014-01-21 19:55

Jag köpte en begagnad Audi A3 för något år sedan och det är en jättefin bil. Man får kanske betala lite mer, men å andra sidan kan man hitta många billiga begagnade A3 på http://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/Audi/A3 om man är lite aktiv!

#2
Peter
2015-02-16 21:23

Det står ju två på Folksams krocktest: http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen så varför har ni tre här?

#3
Andreas Jennersjö
2015-02-19 13:59

Hej Peter,

Artikeln ovan skrevs till beg.köpguiden 2012 och sedan dess har Folksam sänkt betyget för Audi A3.
Materialet på den här sajten är under utvärdering, tills den är klar försöker vi uppdatera uppgifterna om bilarna efter hand.